Ο υγιεινός τρόπος ζωής “φρενάρει” την γήρανση

Ο υγιεινός τρόπος ζωής μπορεί να "φρενάρει" τους δείκτες του βιολογικού μας ρολογιού, σύμφωνα με νέα αμερικανική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Lancet Oncology. Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που αποδεικνύει ότι, ο υγιεινός τρόπος ζωής δηλαδή η σωματική άσκηση, η φυτοφαγία και η χαλάρωση μπορούν να ανατρέψουν την κυτταρική γήρανση και να μας οδηγήσουν στα βαθιά γεράματα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, μελέτησαν 35 άνδρες με καρκίνο του προστάτη, από τους οποίους όσοι άλλαξαν τον τρόπο ζωής τους εμφάνισαν αισθητές κυτταρικές μεταβολές, με πιο χαρακτηριστική την επιμήκυνση των τελομερών, πρωτεϊνών που βρίσκονται στις άκρες των χρωμοσωμάτων και συρρικνώνονται σταδιακά όσο γερνάει ο άνθρωπος.

Τα τελομερή προστατεύουν τις απώλειες και αλλοιώσεις των γενετικών πληροφοριών του DNA κατά τις αλλεπάλληλες κυτταρικές διαιρέσεις.

Οι ερευνητές μέτρησαν το μήκος των τελομερών κατά την έναρξη της μελέτης τους και πάλι μετά από πέντε χρόνια, από όπου διαπίστωσαν ότι ανάμεσα στους 10 άνδρες με χαμηλού κινδύνου καρκίνο του προστάτη που υιοθέτησαν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής , το μήκος των τελομερών αυξήθηκε σημαντικά κατά μέσο όρο 10 % .Αντίθετα, το μήκος των τελομερών μειώθηκε κατά μέσο όρο κατά 3 % στους υπόλοιπους 25 άνδρες, οι οποίοι δεν έκαναν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους.

Οι επιστήμονες δεν εξέτασαν αν η επιμήκυνση των τελομερών είχε οποιαδήποτε θετική επίπτωση στην έκβαση του καρκίνου, αλλά προτίθενται να το μελετήσουν στο μέλλον. "Οι συνέπειες αυτής της σχετικά μικρής πιλοτικής μελέτης υπερβαίνουν τους άνδρες με καρκίνο του προστάτη. Αν επιβεβαιωθούν από μεγάλης κλίμακας τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες κλινικές δοκιμές, τότε θα αποδειχτεί ότι αυτές οι ευρείες αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορούν να μειώσουν σημαντικά τον κίνδυνο ενός ευρέως φάσματος ασθενειών, καθώς και του πρόωρου θανάτου", επεσήμανε ο επικεφαλής της έρευνας, Δρ Όρνις.