Η ικανότητα μάθησης είναι ίσως η πιο σημαντική δεξιότητα που μπορεί να αποκτήσει κανείς.
"Αν είστε καλοί στο να μαθαίνετε, τότε έχετε ένα πλεονέκτημα στη ζωή" γράφουν οι PeterBrown, HenryRoediger και MarkMcDaniel στο βιβλίο τους "MakeItStick: TheScienceOfSuccessfulLearning".
Το να μάθει κανείς κάτι, όπως επισημαίνουν οι συγγραφείς, σημαίνει ότι θα μπορεί και να το θυμάται.
Οι περισσότερες τεχνικές που μαθαίνουμε στο σχολείο δε μας βοηθούν ιδιαίτερα στο να θυμόμαστε και να ανακαλούμε μακροπρόθεσμα στη μνήμη μας όσα έχουμε μάθει.
Τι μπορούμε να κάνουμε, λοιπόν, για να βελτιώσουμε τη μνήμη μας και κατά συνέπεια τις… δεξιότητές μας;
Δείτε παρακάτω επτά τεχνικές για ενίσχυση και βελτίωση της μνήμης, όπως παρουσιάστηκαν σε πρόσφατο άρθρο του Business Insider:
-
Ανάκτηση: Προσπάθεια να φέρουμε κάτι στη μνήμη μας
Όταν προσπαθεί κανείς να ανακαλέσει μια ιδέα, μια μέθοδο ή τεχνική από τη μνήμη του, αυτό καλείται διαδικασία ανάκτησης. Οι κάρτες εκμάθησης (με αριθμούς, ζωάκια και απλές λέξεις) που χρησιμοποιούν τα μικρά παιδιά στα πρώτα τους βήματα είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα. Αναγκάζουν το άτομο να επαναφέρει στη μνήμη του μια ιδέα, λέξη, εικόνα με δημιουργικό τρόπο. Ο λόγος για τον οποίο η ανάκτηση είναι αποτελεσματική, είναι γιατί ενδυναμώνει τις νευρικές οδούς που συνδέονται με μια έννοια.
-
Επεξεργασία: Συνδέοντας νέες ιδέες με κάτι που ήδη κατέχουμε
Όταν προσπαθεί κανείς να μάθει κάτι, να "αρχειοθετήσει" μια καινούρια πληροφορία στο μυαλό του, αυτό που κάνει, με απλά λόγια, λέγεται… επεξεργασία.
Όσο περισσότερο επεξεργάζεται κανείς τις πληροφορίες που λαμβάνει και τις "εντάσσει" στην καθημερινότητά του συνδέοντάς τες με απλά παραδείγματα, τόσο πιο βαθιά θα είναι η γνώση που θα αποκτήσει και τόσο πιο εύκολο θα είναι να τις θυμάται αργότερα.
-
Συνύφανση: Ποικιλία θεμάτων
Όταν μπλέκει κανείς περισσότερα ζητήματα στο ένα που τον απασχολεί, τόσο πιο εύκολο θα είναι να θυμάται όλες τις παραμέτρους. Η διαπλοκή/συνύφανση βοηθά γιατί, πρώτα πρέπει να κατανοήσει κανείς καλά τι έχει να αντιμετωπίσει και στη συνέχεια να προσπαθήσει να βρει λύσεις γι’ αυτό.
-
Παραγωγή: Βρίσκω μια απάντηση προτού μου παρασχεθεί "έτοιμη"
Βουτώντας στα βαθιά και προσπαθώντας να βρει κανείς μια λύση για κάποιο ζήτημα, είναι πιο πιθανό να μάθει κάτι από αυτή τη διαδικασία που θα το θυμάται για καιρό μετά, παρά αν του έδιναν την απάντηση έτοιμη από την αρχή.
-
Προβληματισμός: Αξιολόγηση του τι έχει συμβεί
Όταν προβληματίζεται κανείς επάνω στο τι έχει συμβεί, τι θα μπορούσε να συμβεί για να βελτιωθεί μια κατάσταση κ.τ.λ. ενισχύει τόσο τη μνήμη, όσο και τις γνώσεις και δεξιότητές του. Ερευνητές από το Harvard Business School βρήκαν ότι η γραπτή αξιολόγηση στο τέλος της ημέρας, βελτιώνει κατά 23% την απόδοση των εργαζομένων.
-
Μνημονικό: Χρησιμοποιούμε "κόλπα" για να θυμόμαστε.
Ένα από τα πιο κοινά "κόλπα" που χρησιμοποιούν όλοι για να θυμούνται έννοιες, όρους κ.ά. είναι η χρήση ακρωνύμιων. "Η μνημονική είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο όξυνσης της μνήμης, ωστόσο πρέπει να προσέξει κανείς να δημιουργεί διανοητικές δομές που θα είναι εύκολο να επαναφέρει στη μνήμη του, για να θυμάται όσα έχει μάθει" εξηγούν οι συγγραφείς.
-
Βαθμονόμηση: Όταν ξέρουμε καλά, αυτά που γνωρίζουμε
"Η βαθμονόμηση είναι απλά η χρήση ενός αντικειμενικού μέσου, για να καθαρίσει κανείς μακριά από αυταπάτες την κρίση του και να την προσαρμόσει κατάλληλα στην πραγματικότητα" σημειώνει το δημοσίευμα. Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα, γιατί όλοι τρέφουν "γνωστικές αυταπάτες". Πιστεύουμε ότι καταλαβαίνουμε και κατανοούμε κάτι, ενώ η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Η αποδοχή της κριτικής ή ενός σχολίου από έναν τρίτο βοηθά να εντοπίσει κανείς τα σημεία στα οποία υστερεί.