Η θέρμανση με τζάκι ή σόμπες είναι φτηνή κι όταν γίνεται σωστά, φιλική προς το περιβάλλον. Ωστόσο, η χρήση τους θέλει προσοχή , καίγοντας ακατάλληλα υλικά, τα μικροσωματίδια και τα βλαβερά αέρια που απελευθερώνονται, βλάπτουν την υγεία.
Όταν καίγονται ξύλα περασμένα με λούστρο ή χρώμα, εκλύονται δηλητηριώδεις χημικές ουσίες, όπως η διοξίνη, που επιβαρύνουν την ανθρώπινη υγεία. Επικάθονται στους αγρούς, στο έδαφος και έτσι μπαίνουν στη διατροφική αλυσίδα.
Βασικό το οξυγόνο
Βασικός κανόνας είναι η καύση ανεπεξέργαστου ξύλου. Για το περιβάλλον μπορεί μάλιστα να έχει – θεωρητικά βέβαια – πλεονεκτήματα, αφού παράγεται η ίδια ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που χρειάζεται να φιλτράρει ένα δέντρο για να αναπτυχθεί.
Ο επόμενος βασικός κανόνας είναι ο καλός εξαερισμός του τζακιού,σύμφωνα με ρεπορτάζ της Deutsche Welle . Το οξυγόνο για την πλήρη καύση είναι λιγότερο από όσο χρειάζεται, έτσι παράγονται μικροσωματίδια. Τα νεότερα τζάκια διαθέτουν πολλούς αγωγούς εξαερισμού και επιπλέον σύστημα φιλτραρίσματος.
Το στεγνό ξύλο είναι το καλύτερο για την τέλεια καύση. Το υγρό μειώνει τη θερμική απόδοση και παράγει επιβλαβή αέρια. Ξυλεία με υγρασία άνω των 25% δεν επιτρέπεται να πωληθεί στη Γερμανία. Ωστόσο αρκετοί παραβλέπουν τους κανόνες προστασίας της υγείας και προτιμούν ξύλο που αργεί να καεί.
"Τα μικροσωματίδια που προκαλούνται από την αιθαλομίχλη είναι επικίνδυνα" υπογραμμίζει η Μπάρμπαρα Χόφμαν από το Ινστιτούτου Λάιμπνιτς για την Περιβαλλοντική Έρευνα.
Για να προστατεύσει την δημόσια υγεία, η ΕΕ έχει πάρει μέτρα. Από το 2005, τα μικροσωματίδια δεν μπορούν να ξεπεράσουν το ημερήσιο όριο των 50 μικρογραμμαρίων το κυβικό, όχι περισσότερες από 35 μέρες το χρόνο.
Πολλές κοινότητες καθιέρωσαν περιβαλλοντικές ζώνες και απαγόρευσαν την κυκλοφορία ρυπογόνων αυτοκίνητων. Τελευταία όμως και οι περιβαλλοντικές ζώνες ελέγχθηκαν για την αποτελεσματικότητά τους. Γιατί παρά τα φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα αρκετές πόλεις δεν μπορούν να θέσουν υπό έλεγχο την αιθαλομίχλη.