Ο κατάλογος του Δικτύου Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή (ECC-Net)
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) , το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή (ECC-Net) εφιστά την προσοχή όλων στα προβλήματα που έχουν τα άτομα με αναπηρία όταν ταξιδεύουν με αεροπλάνο.
Ήδη το ECC-Net έχει λάβει καταγγελίες για ενδεικτικά περιστατικά όπως:
– Μια ηλικιωμένη γυναίκα από την Ολλανδία είχε προγραμματίσει να πετάξει από το Άμστερνταμ στη Σόφια. Όταν έφτασε στο αεροδρόμιο, έλαβε βοήθεια από ένα υπάλληλο, επειδή δεν ήταν σε θέση να περπατήσει μεγάλες αποστάσεις. Ωστόσο, ο υπάλληλος την οδήγησε σε λάθος έξοδο με αποτέλεσμα να χάσει την πτήση της.
– Σε Βρετανό επιβάτη που έπασχε από τη νόσο του Crohn δεν επετράπη να επιβιβαστεί στην πτήση του καθώς η αεροπορική εταιρεία ισχυρίστηκε ότι ήταν μεθυσμένος.
– Ένας Αυστριακός είχε κάνει κράτηση για πτήση από τη Βιέννη στο Παρίσι. Μαζί του μετέφερε ένα μηχάνημα αιμοκάθαρσης που ήταν ζωτικής σημασίας για αυτόν και το οποίο ήταν πολύ μεγάλο για να το μεταφέρει ως χειραποσκευή. Η αεροπορική εταιρεία αρνήθηκε να μεταφέρει τον ιατρικό εξοπλισμό χωρίς επιπλέον χρεώσεις.
Τι προβλέπουν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τα ΑμεΑ στα αεροπορικά ταξίδια
Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 1107/2006 (που αφορά στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία) ορίζει ότι τα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα έχουν δικαίωμα να μεταφέρουν ιατρικό εξοπλισμό χωρίς επιπλέον χρέωση.
Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να μεταφέρουν τους σκύλους συνοδούς ή κινητικό εξοπλισμό όπως αναπηρικές καρέκλες, κατά κανόνα χωρίς επιπλέον κόστος.
Η βοήθεια που παρέχεται σε αερολιμένες θα πρέπει να επιτρέπει στα άτομα με αναπηρία να μεταβαίνουν από το προκαθορισμένο σημείο άφιξής τους στο αεροσκάφος και από το αεροσκάφος προς καθορισμένο σημείο αναχώρησης, συμπεριλαμβανομένης της συνδρομής κατά την επιβίβαση και αποβίβαση. Για παράδειγμα, στους επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα θα πρέπει να παρέχεται βοήθεια προκειμένου να μεταβούν στην πτήση της ανταπόκρισής τους, να βρουν λεωφορείο ή ταξί μετά την πτήση, αν είναι απαραίτητο, καθώς και να τους παρέχεται βοήθεια με τις αποσκευές τους.
Οι επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα που ταξιδεύουν αεροπορικά θα πρέπει να ενημερώνουν την αεροπορική εταιρεία ή τον ταξιδιωτικό πράκτορα για την ανάγκη παροχής βοήθειας τουλάχιστον 48 ώρες πριν από την πτήση. Εάν το αεροδρόμιο δεν παρέχει τις υπηρεσίες βοήθειας που απαιτούνται, οι καταναλωτές θα πρέπει να επικοινωνούν με τη Διεύθυνση του αεροδρομίου. Η αεροπορική εταιρεία ευθύνεται για κάθε πρόβλημα που σχετίζεται με την πτήση ή τις αποσκευές, τον έλεγχο (check-in) των κινητικών βοηθημάτων των ατόμων με αναπηρία.
Ο συγκεκριμένος Κανονισμός ισχύει για όλους τους αερολιμένες και τους αερομεταφορείς με έδρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ισλανδία και τη Νορβηγία. Το Δίκτυο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή (ECC-Net) προσφέρει δωρεάν βοήθεια και συμβουλές για διασυνοριακές διαφορές στους επιβάτες με αναπηρία, εφόσον έχουν ήδη επικοινωνήσει ανεπιτυχώς με τον αερομεταφορέα.