Οι ευρωπαϊκές πόλεις αποδεικνύουν εδώ και χρόνια τις καλύτερες επιδόσεις τους σε σχέση με τον όγκο των διανυκτερεύσεων και έχουν γίνει η κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού τουρισμού.
Τα τελευταία στοιχεία της έκθεσης “The European Cities Marketing Benchmarking Report”, που αποτελεί το κύριο σημείο αναφοράς για τον αστικό τουρισμό στην Ευρώπη, με την κατάρτιση του πανεπιστημίου MODUL της Βιέννης, δίνουν μια ενδιαφέρουσα διάσταση στο θέμα. Λονδίνο, Παρίσι και Βερολίνο συνεχίζουν να θεωρούνται οι "Big 5" πόλεις της Ευρώπης, όσον αφορά τον όγκο των διανυκτερεύσεων για το 2012 και η Βαρκελώνη, η μόνη μη-πρωτεύουσα στη σύντομη αυτή λίστα, παραγκωνίζει τη Μαδρίτη κερδίζοντας την πέμπτη θέση.
Η τάση δείχνει ότι οι βασικές πόλεις της Γερμανίας, η Βαρκελώνη, το Μιλάνο, η Ρώμη και η Βιέννη έχουν τις καλύτερες επιδόσεις. Εντυπωσιακά, το Βερολίνο έχει μια αύξηση της τάξεως του 8,8% σε σύγκριση με το 1% στο Λονδίνο. Ο αστικός τουρισμός ενισχύεται περισσότερο από διεθνείς τουρίστες, σε αντίθεση με τον τουρισμό σε εθνικό επίπεδο.
Ωστόσο, τα τελευταία πέντε χρόνια παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές στη δυναμική της ανάπτυξης και της διεθνοποίησης. Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, o Ignasi de Delàs, νεοδιορισθείς Πρόεδρος της ECM (European Cities Marketing), δήλωσε ότι είναι συναρπαστικά και παρέχουν σημαντικά στοιχεία για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα κάθε πόλης. Όλες οι ευρωπαϊκές πόλεις έχουν επιτυχία, αλλά αυτή φαίνεται να αναδύεται από τη δική τους προσωπικότητα και ίσως και τις δικές τους ευκαιρίες και προκλήσεις.
Ο Karl Wöber, πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Βιέννης και τεχνικός σύμβουλος της ECM, τόνισε ότι η πραγματική επιτυχία μιας πόλης αποδεικνύεται από τη συγκριτική αξιολόγηση των επιδόσεων της σε σχέση με τις υπόλοιπες. Η οικονομική ύφεση έχει πλήξει τις πόλεις σε όλη την Ευρώπη, ωστόσο, το παράδειγμα της Ισπανίας δείχνει ότι όλες οι πόλεις δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις με τον ίδιο ρυθμό.
Η έκθεση συγκριτικής αξιολόγησης του European Cities Marketing παρέχει και συναρπαστικές λεπτομέρειες σχετικά με το κόστος διαμονής στις ευρωπαϊκές πόλεις. Το φθηνότερο Big Mac της Ευρώπης είναι στο Ζάγκρεμπ. Ένα 3 πιάτων επαγγελματικό γεύμα είναι τέσσερις φορές πιο ακριβό στη Γενεύη από το Βίλνιους. Η μέση τιμή ενός ευρωπαϊκού Espresso είναι € 2,56, αλλά κοστίζει μόνο € 1,50 στη Γένοβα και € 4 στο Malmö. Η είσοδος στα μουσεία είναι ελεύθερη στην Κοπεγχάγη, αλλά κοστίζει € 20 στη Βασιλεία.