Δύο δισεκατομμύρια ευρώ θα μπορούσε να εισπράττει κάθε χρόνο η χώρα από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, ενώ σήμερα είναι αποδέκτης μόνο 600 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων home-porting, όπως επίσης και λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα από τα συνολικά 57 λιμάνια της χώρας.
Αυτό είναι ένα από τα σημαντικά συμπεράσματα που προέκυψαν κατά την πρώτη μέρα του 2ου Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο πραγματοποιείται στην Αθήνα, με χορηγό επικοινωνίας το news.gr. Η οικονομική δύναμη της κρουαζιέρας στα λιμάνια της Ευρώπης ξεπερνά τα 26 δισ. ευρώ.
Στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης τόνισε ότι το 98% του όγκου διακίνησης των επιβατών της κρουαζιέρας, αφορά μόλις 9 από τα 30 λιμάνια της χώρας. Επεσήμανε ότι χρειαζόμαστε μια οριζόντια πολιτική για συνδυασμένη ανάπτυξη νέων προορισμών, αλλά και προορισμών ειδικού ενδιαφέροντος, για τη βελτίωση λιμενικής διακυβέρνησης και την ταχύτερη προσαρμογή στις τεχνολογικές αλλαγές που έχουν επέλθει στα πλοία και στις ροές επιβατών. Όπως ανακοίνωσε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, καταρτίστηκε ένα πρόγραμμα για την Ενίσχυση της Νησιωτικής Τουριστικής Επιχειρηματικότητας, προϋπολογισμού 80 εκατομμυρίων ευρώ, για τη χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους μέσω του ΕΤΕΑΝ πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων στα νησιά. Το πρόγραμμα ξεκίνησε και προβλέπει την παροχή δανείων ύψους από 10.000 έως 30.000 ευρώ για κεφάλαια κίνησης ή/και για χρηματοδότηση επενδύσεων, με μακρά περίοδο αποπληρωμής και χαμηλό επιτόκιο.
Ιδιαίτερα αισιόδοξοι για το μέλλον της παγκόσμιας κρουαζιέρας, δήλωσαν οι εκπρόσωποι των δύο μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας στον κόσμο που παρευρίσκονται στο συνέδριο. Συμφώνησαν ότι η Ελλάδα είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός για τις εταιρείες τους, ενώ τόνισαν ότι η χώρα χρειάζεται να προβεί σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις προκειμένου να αποκομίσει μέγιστα οφέλη από τη διεθνή κρουαζιέρα. «Το περασμένο έτος η Carnival έφερε στην Ελλάδα συνολικά 2,8 εκατομμύρια επισκέπτες, κυρίως σε προορισμούς όπως η Κέρκυρα, το Κατάκολο, ο Πειραιάς, η Σαντορίνη και η Μύκονος.
Είμαστε ωστόσο πεπεισμένοι ότι αυτός ο αριθμός θα μπορούσε να είναι αρκετά υψηλότερος» είπε ο G. Israel, Α’ Αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Λιμένων και Προορισμών της Carnival Corporation, η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο. Τόνισε επίσης την αυτοπεποίθηση του ότι το μέλλον έχει να αποφέρει ακόμα περισσότερα οφέλη για την Ελλάδα στον τομέα της κρουαζιέρας, λόγω των ευεργετικών αποτελεσμάτων της άρσης του καμποτάζ, τα οποία θα αρχίσουν να φαίνονται σύντομα με το home porting κρουαζιερόπλοιων εκτός ευρωπαϊκής σημαίας.
Ο John Fox, Αντιπρόεδρος, Υπεύθυνος Κυβερνητικών Σχέσεων, ΗΠΑ & Ευρώπης της Royal Carribbean Crouises Ltd. η οποία μεταφέρει τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών στην Ελλάδα από κάθε άλλη ανταγωνίστρια εταιρεία, συμφώνησε με την άποψη ότι η άρση του καμποτάζ είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και συμπλήρωσε πως προκειμένου η Ελλάδα να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από την κρουαζιέρα, πρέπει να προσπαθήσει να βελτιώσει ορισμένα εναπομείναντα θέματα. Είπε επίσης πως η χώρα θα μπορούσε να συνεργαστεί με όμορες αγορές της εγγύς περιοχής σε θέματα διαφήμισης και marketing.
Στο σύνολο η περιοχή της Αν. Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, αποτελεί τον ιδανικότερο προορισμό κρουαζιέρας στο κόσμο και πιο συγκεκριμένα η Ελλάδα είναι ο μοναδικός ευρωπαϊκός κόμβος που μπορεί να προσφέρει μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων κρουαζιέρας που συνδυάζουν μικρές αποστάσεις μεταξύ των λιμανιών, κάτι το οποίο για την βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντικό από οικονομικής άποψης λόγω του υψηλού κόστους καυσίμων.
Η συνεχώς μεταβαλλόμενη υψηλή τιμή καυσίμων θεωρείται ως τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας σύμφωνα με τον R. Ashdown, Γεν. Γραμματέα της CLIA Europe, ο οποίος επίσης συμμετείχε στην συζήτηση. Ενώ συμπλήρωσε: «Η Ελλάδα είναι ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, θέση την οποία μπορεί να βελτιώσει, εφόσον εισαγάγει πολιτικές και πρακτικές ελλιμενισμού, οι οποίες είναι στρατηγικά σχεδιασμένες με στόχο την αποσυμφόρηση των λιμένων και εφόσον επίσης γίνει περισσότερο ανταγωνιστική σε θέματα λιμενικών τελών».
Ο πρόεδρος της ένωσης Ελληνικών Λιμανιών και του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης, τόνισε στην ομιλία του ότι η κρουαζιέρα αποτελεί τον πρώτο στόχο της ένωσης. Μάλιστα ανακοίνωσε ότι μαζί με την MedCruises εξετάζουν το θέμα της χειμερινής κρουαζιέρας. Μιλώντας για τον Πειραιά είπε ότι χτίζεται ένα λιμάνι τουρισμού και πολιτισμού. Μάλιστα ανακοίνωσε ότι για το 2021, κατά την επέτειο των 2.500 ετών της Ναυμαχία της Σαλαμίνας, θα επιδιωχθεί να γίνουν πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης ο Πειραιάς και η Σαλαμίνα.
Ο διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Costa Cruises στην ομιλία του εξέφρασε τη στήριξη της εταιρείας στην Ελλάδα, που φέτος φέρνει στη χώρα μας 7 κρουαζιερόπλοια, με τη δυνατότητα επιβίβασης ελλήνων επιβατών από τα λιμάνια του Πειραιά, του Ηρακλείου και το Κατάκολο. Του χρόνου μάλιστα η εταιρεία έχει ήδη προγραμματίσει την έλευση 8 κρουαζιερόπλοιων.