Με θετικό πρόσημο και περισσότερες από 600.000 αφίξεις, εκτιμάται ότι θα κλείσει τον Οκτώβριο η φετινή τουριστική σεζόν για τη Χαλκιδική, η οποία παρά τις μεγάλες απώλειες από την ουκρανική και τη ρωσική αγορά, φαίνεται ότι θα σταθεί "στα πόδια της", καθώς ιδίως τα μεγάλα και μεσαία ξενοδοχεία της διατηρούν υψηλές μέσες πληρότητες, της τάξης του 85%, ακόμη και κατά τον μήνα Σεπτέμβριο.
Συγκεκριμένα, με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία, οι αφίξεις -αεροπορικές και οδικές (σε αναλογία 60% προς 40% περίπου)- εκτιμάται ότι θα είναι φέτος αυξημένες κατά 5% ή και 7% σε σχέση με πέρυσι, όπως επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων (ΕΞΧ) και του Οργανισμού Τουρισμού Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος.
Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι περίπου 30.000 αναμενόμενες αφίξεις από την Ουκρανία δεν έγιναν ποτέ, λόγω των γεγονότων στην Κριμαία, ενώ και ο τουρισμός από Ρωσία εμφανίζεται μειωμένος κατά 5%-6% (με βάση τα στοιχεία για τις αεροπορικές αφίξεις μέχρι και τον Αύγουστο).
Οι ξενοδόχοι της Χαλκιδικής είδαν φέτος να επισκέπτονται την περιοχή τουρίστες από αγορές που την είχαν ...ξεχάσει επί χρόνια, όπως η Πολωνία και το Βέλγιο, ή την ανακάλυψαν τώρα, όπως η Ολλανδία, ενώ μεγάλη αύξηση σημειώθηκε και στον εισερχόμενο τουρισμό από Γερμανία.
Τα γεγονότα αυτά λειτούργησαν θετικά στο να ισορροπήσει κάπως η "πλάστιγγα", που έγειρε εξαιτίας της απώλειας μεριδίων από τον ουκρανικό και ρωσικό τουρισμό.
Διαπραγματεύσεις για τη ζημία του 1 εκατ. ευρώ από τα ρωσικά “κανόνια”
Βέβαια, οι ξενοδόχοι εξακολουθούν να έχουν να τα βγάλουν πέρα με τη σημαντική ζημία, εκτιμώμενου ύψους άνω του 1 εκατ. ευρώ, που υπέστησαν από τα διαδοχικά "κανόνια" των ρωσικών γραφείων “Labirint", "Intaer” και “Solvex Tourne” Αγίας Πετρούπολης.
Σύμφωνα με τον κ.Τάσιο, η ζημία αφορά περίπου 30-35 ξενοδοχεία της Χαλκιδικής, που πρόσφεραν ακόμη και δωρεάν στέγη στους πελάτες των πτωχευμένων ρωσικών γραφείων, και τώρα βρίσκονται σε ανοιχτή συζήτηση με τους 'Ελληνες αντιπροσώπους τους [των ρωσικών γραφείων] για το πώς θα αποζημιωθούν.
Μεταξύ άλλων, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων βρίσκονται οι λύσεις ενός "haircut" της τάξης του 20% στα οφειλόμενα και της σταδιακής αποπληρωμής τους σε ένα ή δύο έτη.
Οι Πολωνοί ξανάρχονται
Στο μεταξύ, στα προ κρίσης επίπεδα, του 2010, εκτιμάται ότι επέστρεψε φέτος ο εισερχόμενος τουρισμός από Γερμανία, με τις αφίξεις να προβλέπονται αυξημένες κατά 15%-17% για τη σεζόν Μαΐου-Οκτωβρίου.
Παράλληλα, στη Χαλκιδική κατεγράφησαν φέτος περισσότερες από 13000 αφίξεις από Πολωνία, έναντι περίπου των μισών πέρυσι, τόσο οδικώς, όσο και αεροπορικώς, χάρη στις πτήσεις τσάρτερ, που δρομολόγησαν δύο εταιρείες, αλλά και στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Βαρσοβία της Ryanair.
"Οι Πολωνοί επανήλθαν μετά από έξι- επτά χρόνια, με αύξηση αφίξεων και ζήτηση για κλίνες", είπε χαρακτηριστικά ο κ.Τάσιος. Επιπρόσθετα, η περιοχή κατέγραψε περισσότερες από 3500 αφίξεις από την Ολλανδία. "Δεν είχαμε ποτέ τουρίστες από εκεί οργανωμένα. Και το καλό είναι ότι ανανέωσαν τη ζήτησή τους για τού χρόνου”, είπε.
Κρατήσεις για "ντόλτσε βίτα" το 2015 και... ολική επαναφορά της Κεντρικής Ευρώπης
Άνοδος σημειώθηκε στις αφίξεις και από την ιταλική αγορά, “η οποία τού χρόνου θα έρθει οργανωμένα”.
Ήδη έχουν γίνει κρατήσεις σε πέντε ξενοδοχεία για 90 μέρες, για Ιταλούς τουρίστες, που θέλουν να ζήσουν τη ντόλτσε βίτα στην Ελλάδα.
Παράλληλα, εντυπωσιακή επιστροφή τουριστών στην περιοχή εκτιμάται ότι θα καταγραφεί από το Βέλγιο το 2015, καθώς εκτός από την TUI με τη Jet Air, για πρώτη φορά “βρίσκει τον δρόμο” για τη Χαλκιδική και η Thomas Cook Βελγίου.
"Αποδεδειγμένα, η Κεντρική Ευρώπη επανέρχεται και μάλιστα με πλήρη επαναφορά", είπε χαρακτηριστικά ο κ.Τάσιος.
Θεσσαλονίκη-Χαλκιδική-Βεργίνα για τους Βρετανούς
Πάντως, ο Οργανισμός Τουρισμού έχει το βλέμμα του στραμμένο και σε πιο παραδοσιακές αγορές όπως η βρετανική, προτείνοντας κοινά πακέτα με άλλες περιοχές.
Στις 5 Οκτωβρίου καταφθάνουν στην περιοχή για ταξίδι εξοικείωσης (fam trip) τουριστικοί πράκτορες από τη Μεγάλη Βρετανία, προσκεκλημένοι του Οργανισμού Τουρισμού, με στόχο να αφυπνιστεί το ενδαιφέρον τους για τουριστικές διαδρομές, που συνδυάζουν τη φυσική ομορφιά και τα ιδιαίτερα αξιοθέατα της Χαλκιδικής με τα ιστορικά και ψυχαγωγικά θέλγητρα της Θεσσαλονίκης και τις ανεκτίμητες αρχαιότητες της Βεργίνας.
Οι διαδικτυακές κρατήσεις παίρνουν το πάνω χέρι και οι ξενοδόχοι σκέφτονται να “σηκώσουν το γάντι”
Στο μεταξύ, διαρκώς αυξάνουν οι ηλεκτρονικές αγορές τουριστικών πακέτων και για τη Χαλκιδική, που πλέον εκτιμάται ότι έχουν ξεπεράσει το 50% και δεν αφορούν πλέον μόνο ξενοδοχεία, αλλά και βίλες και ενοικιαζόμενα δωμάτια, καθώς και συνδυασμούς υπηρεσιών (εισιτήρια, διαμονή,ενοικίαση αυτοκινήτου).
Αντιλαμβανόμενη την ολοένα ισχυρότερη τάση, η διοίκηση της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής βρίσκεται σε αναζήτηση της νομικής μορφής, που θα της επιτρέψει να λειτουργήσει πιο οργανωμένα στο κομμάτι του διαδικτυακού μάρκετινγκ και των ηλεκτρονικών πωλήσεων, σύμφωνα πάντα με τον κ.Τάσιο.
“Οι φορείς του τουρισμού προσπαθούν, αλλά δεν φτάνει”
Κατά τον ίδιο, ωστόσο, οι κινήσεις των φορέων του τουρισμού για να κρατηθεί ψηλά η φήμη της Ελλάδας και η καλή έξωθεν μαρτυρία δεν αρκούν: "Παρόλο που εδώ και πέντε χρόνια έχουμε κρίση και μνημόνια, εμείς φέραμε αφίξεις, προσαρμόσαμε τις τιμές για να είναι πιο ελκυστικό το προϊόν μας, κάναμε ό,τι μπορούσαμε και παραπάνω, αλλά η πολιτεία δεν δίνει καν στην αυτοδιοίκηση τα απαιτούμενα κονδύλια για να συντηρηθούν βασικές υποδομές και να διατηρηθεί η καλή έξωθεν εικόνα αυτής της χώρας. Οι προσπάθειες των φορέων του τουρισμού δεν φτάνουν".