Λίγα πράγματα συγκρίνονται με την ευχαρίστηση μιας βόλτας με ποδήλατο που αποτελεί παράλληλα και έναν πολύ πρακτικό τρόπο μετακίνησης. Η μετακίνηση αυτή όμως μπορεί να γίνει περίπλοκη σε πολυσύχναστες αστικές περιοχές όπου οι καθημερινά μετακινούμενοι χρειάζεται συχνά να διασχίσουν την πόλη, τη στιγμή που αυξάνεται το ατυχές φαινόμενο της κλοπής ποδηλάτων. Τα πτυσσόμενα ποδήλατα έχουν αναδειχθεί σε εργαλείο που διευκολύνει την κινητικότητα στις πόλεις, επειδή μπορούν εύκολα να συνυπάρξουν με τα αυτοκίνητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Το χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ πρόγραμμα Bike Intermodal έχει αναπτύξει ένα νέο πρωτότυπο πτυσσόμενο ποδήλατο που ζυγίζει μόλις 7,5 κιλά και διπλώνει σε κουτί διαστάσεων 50 x 40 x 15 εκατοστών που μπορεί εύκολα να αποθηκευθεί, να μεταφερθεί ή να τοποθετηθεί σε μια γωνία στο εστιατόριο, το μπαρ ή τον κινηματογράφο.
Επίσης, τα εξαρτήματά του είναι πλήρως ανακυκλώσιμα, πράγμα που σημαίνει ότι το ποδήλατο προσφέρει έναν φιλικό προς το περιβάλλον κύκλο ζωής: από την παραγωγή στη χρήση και την επαναχρησιμοποίησή του.
Σύμφωνα με τον Alessandro Belli της Tecnologie Urbane, έναν από τους βασικούς εταίρους του έργου και ιδρυτή της νεοφυούς επιχείρησης Bike Intermodal, “με την Bike Intermodal συνδυάσαμε τις βέλτιστες πρακτικές στο σχεδιασμό, την παραγωγή και τη συναρμολόγηση και χρησιμοποιήσαμε τελευταίου τύπου υλικά για να δημιουργήσουμε ένα υπερσυμπαγές, πανάλαφρο και ελκυστικό ποδήλατο, ιδανικό για τις ανάγκες της αστικής ζωής. Ελπίζουμε ότι όχι μόνο θα πείσει τους λάτρεις του ποδηλάτου, αλλά θα ενθαρρύνει και όσους προηγουμένως ήταν διστακτικοί να αποκτήσουν ένα ποδήλατο και να βιώσουν την αίσθηση ελευθερίας που προσφέρει”.
Επανάσταση στον σχεδιασμό πτυσσόμενων ποδηλάτων
Κάθε χρόνο παράγονται περίπου 135 εκατ. ποδήλατα, το 2% των οποίων είναι πτυσσόμενα. Η Bike Intermodal μετακινείται από την τυπική εφοδιαστική αλυσίδα ποδηλάτων προς αυτήν που έχει πρότυπο την αυτοκινητοβιομηχανία.
“Ενισχύσαμε την αντοχή του ποδηλάτου περιορίζοντας τον αριθμό των εξαρτημάτων και χρησιμοποιώντας τα ανθεκτικότερα και, παράλληλα, ελαφρύτερα διαθέσιμα υλικά, όπως το μαγνήσιο. Κάθε εξάρτημα ελέγχεται και μπορεί να ανακυκλωθεί. Η διαδικασία μας εστιάζει στον έλεγχο της ποιότητας, στον εντοπισμό του κύκλου ζωής του προϊόντος και στην περιβαλλοντική συνείδηση” τονίζει ο κ. Belli.
Στον πυρήνα του “διατροπικού ποδηλάτου” βρίσκεται ένα ενισχυμένο (προεντεταμένο) πλαίσιο που ανοιγοκλείνει σαν μηχανισμός προσγείωσης αεροπλάνου, κατασκευασμένο από χυτοπρεσαριστό αλουμίνιο ή μαγνήσιο και καλώδια ιστιοπλοΐας.
Η νεοφυής επιχείρηση εξετάζει επίσης τη δυνατότητα χρήσης γραφένιου στο μέλλον για να καταστήσει το πλαίσιο ακόμα πιο ανθεκτικό και ελαφρύ. Ένας κατά παραγγελία σχεδιασμένος κινητήρας που ανέπτυξε ο εταίρος του έργου Maxon Motor (όμιλος BRAUN) ενισχύει την κινητικότητα χωρίς να προσθέτει υπερβολικό βάρος. Μαζί με τον κινητήρα, το ποδήλατο έχει περίπου το μισό βάρος από ένα ανάλογο μη υποβοηθούμενο πτυσσόμενο ποδήλατο και καταλαμβάνει το ένα πέμπτο περίπου του χώρου.
Το βάρος και το μέγεθος του ποδηλάτου βελτιστοποιήθηκαν χάρη σε εξωεργαστηριακές μελέτες που σχεδίασε το Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας και πραγματοποίησαν οι εταίροι ATAF και LPP, πάροχοι δημόσιων μεταφορικών μέσων για τη Φλωρεντία και τη Λουμπλιάνα.
Οι μελέτες αυτές, βασισμένες σε ερωτηματολόγια και συγκρίσεις με ανταγωνιστικά πτυσσόμενα ποδήλατα, διεξήχθησαν σε δείγμα μετακινούμενων εργαζομένων, καθημερινά μετακινούμενων ατόμων και φοιτητών, και βοήθησαν στην κατανόηση των στοιχείων που ήταν απαραίτητα για την ενίσχυση της χρηστικότητας του πρωτοτύπου.
Ανάπτυξη προϊόντος και διάθεση στο εμπόριο
Το ερευνητικό έργο Bike Intermodal έλαβε 1,58 εκατομμύρια ευρώ από τη χρηματοδότηση έρευνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μετά την ολοκλήρωση του έργου, η νεοφυής επιχείρηση συνέχισε να βελτιώνει το σχέδιο και την παραγωγική διαδικασία του ποδηλάτου και έχει πλέον έτοιμο ένα εμπορικά βιώσιμο πρωτότυπο.
Η εταιρία βρίσκεται σε συζητήσεις με επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων και με διακεκριμένους εκπροσώπους της αυτοκινητοβιομηχανίας για να κυκλοφορήσει το πρωτότυπο στο εμπόριο. Όταν εξασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή παραγωγή, ο κ. Belli εκτιμά ότι το μοντέλο χωρίς κινητήρα θα κοστίζει 800 ευρώ και το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο 1.300 ευρώ.
Μια βασική έκδοση σταθερών ταχυτήτων (fixie1) μπορεί να κοστίζει ακόμα και 500 ευρώ. Από τη στιγμή που τα δύο τρίτα του πληθυσμού της Ευρώπης ζουν σε πόλεις και κωμοπόλεις, και με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται, η δυνητική αγορά δεν είναι καθόλου αμελητέα.
Ο Michael Jennings, εκπρόσωπος της κας Μόιρας Γκέγκεν Κουίν, ευρωπαίας Επιτρόπου Έρευνας, Καινοτομίας και Επιστήμης, δήλωσε: “Το Bike Intermodal είναι το είδος της καινοτομίας που θέλουμε να βλέπουμε στην Ευρώπη, αυτή που βελτιώνει την ποιότητα της ζωής μας και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Ένας από τους κύριους στόχους του Horizon 2020, του νέου χρηματοδοτικού προγράμματος έρευνας και καινοτομίας, είναι να μεταφέρει σπουδαίες ιδέες, όπως η συγκεκριμένη, από το εργαστήριο στην αγορά. Όσο περισσότερες καινοτόμες εταιρίες έχουμε, τόσο το καλύτερο για την ευρωπαϊκή οικονομία”.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τον ιστότοπο: www.bike-intermodal.eu