της Βίκης Βαμιεδάκη
Πόσες πολλές εμπειρίες μπορεί να κρύβει η διαμονή μας σε ένα μικρό ξενοδοχείο; Πόσες αξέχαστες αναμνήσεις θα μας δημιουργήσει; Θα το νιώθουμε σαν σπίτι μας, ή σαν το σπίτι των ονείρων μας; Μπορεί να ικανοποιήσει κάθε μας ανάγκη; Η εποχή των μεγάλων αλυσίδων ξενοδοχείων πέρασε ή καλά κρατεί; Υπάρχει νέα πολυτέλεια και πως ορίζεται;
Μια συζήτηση με τον Tim Davis, Global Marketing Director των Small Luxury Hotels of the World μας έλυσε όλες μας τις απορίες, αποδεικνύοντας μας ταυτόχρονα ότι ο σύγχρονος ταξιδιώτης αναζητά πλέον το δικό του, αποκλειστικό καταφύγιο. Το διεθνές δίκτυο ανεξάρτητων ξενοδοχείων SLH αγαπά την Ελλάδα.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ήδη στη χώρα μας τα μέλη του δικτύου φτάνουν τα 42. Βρίσκονται είτε στην νησιωτική είτε στην ηπειρωτική χώρα, λειτουργούν όλες τις σεζόν, ανάλογα με τις τοποθεσίες τους και έχουν ένα μόνο κοινό χαρακτηριστικό: Είναι το κάθε ένα μοναδικό. Με το δικό του χαρακτήρα, προσωπικότητα, πελατεία. Σήμερα στον κόσμο υπάρχουν πάνω από 520 ξενοδοχεία – μέλη του δικτύου - σε περισσότερες από 70 χώρες, - από ξενοδοχεία με design αιχμής, αρχοντικά του 17ου αιώνα, ιστορικά παλάτια, ειδυλλιακά θέρετρα σε ιδιόκτητα νησιά, αλλά και urban προορισμούς.
Το 2013 θεωρείται χρονιά ορόσημο για το δίκτυο, αφού ξεπέρασε σε νούμερα και αξιολογήσεις το 2012, που μέχρι πρότινος θεωρούνταν για τον όμιλο το καλύτερο έτος συναλλαγών. Σύμφωνα με τις ετήσιες εκθέσεις και για την περίοδο 1 Ιανουαρίου - 31 Δεκεμβρίου 2013, τα ξενοδοχεία-μέλη των SLH παρουσίασαν 8% αύξηση στις διανυκτερεύσεις τους και 12% αύξηση στο τζίρο τους, αγγίζοντας περί τις 369.152 διανυκτερεύσεις-διαμονές και συνολικό τζίρο 134 εκατομμύρια δολάρια.
Τον Tim Davis τον συναντήσαμε στην Αθήνα, την οποία επισκέπτεται συχνά, όχι μόνο για δουλειά, αφού υπάρχουν δύο SLH στην Αθήνα τα ξενοδοχεία Theoxenia στο Κεφαλάρι και Margi στη Βουλιαγμένη, αλλά διότι αγαπά ιδιαίτερα την πόλη και τη χώρα.
- Τι είναι αυτό που κάνει ένα SLH ξενοδοχείο μοναδικό;
Τα SLH είναι κατά κύριο λόγο μικρά, οικογενειακά ξενοδοχεία, που μπορεί να βρίσκονται οπουδήποτε στον κόσμο. Σε μια μεγάλη πόλη, σε μια ερημική παραλία, ή στην μέση της ερήμου. Εμείς αναζητούμε τα μοναδικά στοιχεία που το καθένα διαθέτει, τις λεπτομέρειες εκείνες που το χαρακτηρίζουν, ανεξάρτητα το που βρίσκεται, τα αναδεικνύουμε και τα προτείνουμε ακριβώς στην πελατεία που τους ταιριάζει. Στόχος μας είναι να καλύπτουμε το σύνολο των αναγκών των πελατών μας για όποιο λόγο και αν ταξιδεύουν. Η ποικιλία των ξενοδοχείων είναι τεράστια και σίγουρα κάποιος θα βρει αυτό που αναζητά. City hotels, resorts, unplugged για όσους επιθυμούν να απομονωθούν από την τεχνολογία, αλλά και εξαιρετικά εστιατόρια και μια μεγάλη γκάμα αληθινών εμπειριών...
- Τα SLH αγαπούν τον όρο «εμπειρία» αντικαθιστώντας ουσιαστικά τη λέξη «διαμονή». Τι σημαίνει αυτό;
Η εμπειρίες είναι το απόλυτο ζητούμενο για τον ταξιδιώτη του σήμερα, για όποιο λόγο και αν ταξιδεύει. Πρέπει το κάθε τι που του προσφέρεις να το απολαμβάνει ως κάτι μοναδικό, που θα το θυμάται, μια ανάμνηση που θα διαρκέσει για πολύ καιρό, ίσως για πάντα. Έτσι τα ξενοδοχεία καλούνται να δημιουργήσουν τη σωστή ατμόσφαιρα, ώστε ο πελάτης τους να νιώθει οικεία μέσα σε αυτά και να μπορεί να απολαύσει όλα αυτά που θα του δοθούν. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες δεν μπορούν να είναι απρόσωπες πια. Πρέπει να απευθύνονται στον καθένα ξεχωριστά.
- Τι σημαίνει για εσάς ο όρος «πολυτέλεια»;
Πολυτέλεια για μένα είναι η προσωποποίηση, αυτό που προανέφερα, το να νιώθεις ότι όλα γίνονται για σένα προσωπικά. Δεν είναι θέμα χρημάτων. Σημασία έχει η εμπειρία που ζεις. Η πολυτέλεια στον τομέα του ταξιδιού δεν ήταν ποτέ περισσότερο προσιτή όσο είναι σήμερα, γι αυτό και είναι πολύ δύσκολο να την παρέχεις. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι μπορούν πλέον να μείνουν σε ένα ακριβό ξενοδοχείο, είτε επειδή αυτό κάνει προσφορές, είτε επειδή ανεβαίνει το βιοτικό επίπεδο του κόσμου. Όμως, αυτός ο κόσμος δεν σκορπά τόσο εύκολα, όσο παλιά, τα χρήματα του. Απαιτεί αυτό που έχει πληρώσει να αξίζει τουλάχιστον την αξία των χρημάτων του.
Ο ταξιδιώτης επιλέγει πλέον την πολυτέλεια που θέλει να ζήσει. Θέλει να του δώσεις πολλές επιλογές και να διαλέξει ο ίδιος. Αν κάποιος αναζητά τις κλασικές αξίες του luxury πρέπει να μπορείς να τις προσφέρεις, όμως την ίδια ώρα θα πρέπει να είναι και λειτουργικές, εκσυγχρονισμένες κατά κάποιο τρόπο. Στην παγκόσμια συγκυρία της οικονομικής κρίσης που διανύουμε, ο κόσμος απαιτεί περισσότερα, που σημαίνει ότι θέλει να προσέχει περισσότερο τον εαυτό του.
- Ο ξενοδόχος πως μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλο αυτό;
Πρέπει να μάθει να διαχειρίζεται τις προσδοκίες της πελατείας του. Πρέπει να ξέρει τι θέλει και υπάρχει τρόπος να το μάθει, απλά επικοινωνώντας με τον πελάτη του πριν το ταξίδι. Ο διάλογος μεταξύ ξενοδόχου και πελάτη είναι απολύτως απαραίτητος. Αν τον ρωτήσεις θα απαντήσει και αυτά που έχει να πει θα πρέπει να τα ακούσουμε με προσοχή και αν κάτι από αυτά που μας ζητά δεν μπορούμε να το κάνουμε, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι για εναλλακτικές λύσεις. Αυτή η επικοινωνία θεωρώ ότι θα έπρεπε να είναι η πρώτη προτεραιότητα για τον κάθε ξενοδόχο.
- Πως μπορεί ένας ξενοδόχος να βρει την πελατεία που του ταιριάζει;
Θα πρέπει να αναζητήσει σε βάθος όλα εκείνα τα στοιχεία που τον διαφοροποιούν. Είναι το ξενοδοχείο του; Οι υπηρεσίες που προσφέρει; Οι άνθρωποι που δουλεύουν σε αυτό; Η ιστορία του; Αυτά τα στοιχεία πρέπει να αναδείξει και να επικοινωνήσει στον κόσμο και βεβαίως πρέπει πάντα να ρωτά τους πελάτες του γιατί τον επέλεξαν! Ποτέ δεν ξέρεις τι μπορείς να ανακαλύψεις. - Αλλάζουν οι συνήθειες ακόμα και της πιο πιστής πελατείας; Σήμερα οι ταξιδιώτες θέλουν να γνωρίζουν συνεχώς καινούρια πράγματα; Ναι, θέλουν να δοκιμάζουν νέες εμπειρίες, τις αναζητούν, όμως πάντα θα επιστρέφουν στο αγαπημένο τους ξενοδοχείο, ακριβώς για εκείνο το μοναδικό που τους προσέφερε πάντα.
- Πιστεύεται ότι η μόδα των ξενοδοχειακών αλυσίδων περνάει;
Όχι θεωρώ ότι πάντα θα έχουν μεγάλο μερίδιο της ταξιδιωτικής πελατείας, διότι έχουν καλά προγράμματα «Τακτικών Πελατών» με πλούσια προνόμια και βέβαια στηρίζονται από τις μεγάλες εταιρείες με μακροχρόνια συμβόλαια. Οι αλυσίδες αναζητούν συνεχώς τρόπους να διατηρούν την πελατεία τους και το καταφέρνουν. Το ζητούμενο είναι ο πελάτης να αναζητά το ξενοδοχείο που τον αντιπροσωπεύει.
- Η Ελλάδα είναι σημαντική αγορά για τα SLH;
Είναι η 3η αγορά μας παγκοσμίως! Έχουμε 42 ξενοδοχεία, κυριολεκτικά για όλα τα γούστα, θα μπορούσε κάποιος κάθε μέρα να μένει αλλού. Για την ακρίβεια αυτό είναι κάτι που γενικά προτείνουμε. Έξυπνες ιδέες, ώστε κάποιος σε ένα μόνο ταξίδι να μπορεί να μείνει σε διαφορετικά ξενοδοχεία και να ζήσει αξέχαστες εμπειρίες.