Η εξήγηση που δίνουν οι ίδιοι οι πιλότοι
Αν έχετε ταξιδέψει αρκετές φορές με αεροπλάνο, τότε θα έχετε τύχει σε ανώμαλη προσγείωση που θυμίζει βάρκα με 7 μποφόρ! Δεν είναι ένα ιδιαίτερα ευχάριστο και καθησυχαστικό συναίσθημα - αλλά άραγε είναι αυτό ένδειξη ενός κακού πιλότου;
Η τέχνη της καλής προσγείωσης
«Δεν υπάρχει λόγος να αρνηθούμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της προσγείωσης το κάνει ο αυτόματος πιλότος», δήλωσε στην Telegraph ο πιλότος της Monarch, Sam Bray. «Σε μια κανονική πτήση ο αυτόματος πιλότος κάνει περίπου το 90% της πτήσης». Η απογείωση και η προσγειώσεις απαιτούν μακράν την μεγαλύτερη προσοχή από την πλευρά του πιλότου.
Μια καλή προσγείωση, λοιπόν, αντικατοπτρίζει την ικανότητα του πιλότου, σύμφωνα με τον πρώην πιλότο Joe D'Eon, ο οποίος προτείνει: «Αν θέλετε να πείτε κάτι ωραίο σε έναν πιλότο καθώς βγαίνετε από το αεροπλάνο, πείτε " ωραία προσγείωση". Το εκτιμούμε αυτό».
Σύμφωνα με τον Mark Vanhoenacker, ανώτερος αξιωματικός της British Airways και συγγραφέας του «How to Land a Plane», είναι επίσης ένα από τα καλύτερα μέρη μιας πτήσης.
«Η προσγείωση είναι, εξ ορισμού, μια μεταβατική εμπειρία», γράφει. Η προοπτική μιας ομαλής προσγείωσης, εντούτοις, είναι ένας μύθος.
«Μια σταθερή προσγείωση είναι, αν μη τι άλλο, προτιμότερη από μια ομαλή προσγείωση αν ο διάδρομος είναι μικρός, βρεγμένος ή χιονισμένος ή αν επικρατούν άνεμοι», γράφει ο Vanhoenacker. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά: «Η ομαλή προσέγγιση δεν είναι το κριτήριο για μια ασφαλή προσγείωση».
Ο Πάτρικ Σμιθ, Αμερικανός πιλότος και συγγραφέας του «Cockpit Confidential», συμφωνεί: «Αν και οι επιβάτες πιστεύουν στην ομαλότητα μιας προσγείωσης, αυτό δεν είναι παρά ένα ακριβές σημείο αναφοράς δεξιοτήτων. Μια σταθερή ή «στραβή» προσγείωση είναι συχνά ακριβώς εκείνο που επιδιώκει ο πιλότος. Σε μικρούς διαδρόμους, η προτεραιότητα είναι να πάρουμε το αεροπλάνο με ασφάλεια στο έδαφος μέσα στη ζώνη επαφής, όχι να το τελειοποιήσουμε».