Ποιο είναι και που ήταν χτισμένο;
Δυο δεκαετίες με το ευρώ, ακόμη χρησιμοποιούμε στο λεξιλόγιό μας τις δραχμές. Μέχρι και σήμερα δεν είναι λίγοι αυτοί που κάνουν την αναλογία κόστους. Σήμερα έχεις 50 ευρώ στην τσέπη σου και νιώθεις πως δεν μπορείς να κάνεις και πολλά. Τότε κρατούσες ένα πεντοχίλιαρο και αισθανόσουν βασιλιάς. Από τη μια όψη ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης και από την άλλη ένα γεφύρι. Ενα ξακουστό γεφύρι στην Πελοπόννησο που το συνοδεύει ένας μύθος…
Το γεφύρι που απεικονιζόταν στο αγαπημένο χαρτονόμισμα αξίας 5.000 δραχμών ήταν το γεφύρι στην Καρύταινα. Η Καρύταινα είναι χωριό της Γορτυνίας, στο νομό Αρκαδίας. Βρίσκεται στο χώρο της αρχαίας Βρένθης. Χτισμένη στην κορυφή του λόφου, γύρω από το μεσαιωνικό κάστρο. Τα σπίτια έχουν μεσαιωνικό χαρακτήρα και εκκλησίες είναι βυζαντινού ρυθμού. Ο οικισμός έχει αναγνωριστεί ως παραδοσιακός. Κάτω από την Καρύταινα κυλάει ο Αλφειός, το ποτάμι του Ορφέα. Είναι το μεγαλύτερο ποτάμι Πελοποννήσου, με μήκος 110 χιλιόμετρα. Πάνω στον Αλφειό, κοντά στην Καρύταινα, διασώζονται δύο παραδοσιακά γεφύρια. Το γεφύρι του Κούκου και το γεφύρι της Καρύταινας.
Ο θρύλος του γεφυριού
Το δεύτερο, το γεφύρι της Καρύταινας είναι από τα παλαιότερα στην Πελοπόννησο. Χτίστηκε από τους Φράγκους τον 13ο αιώνα. Ο θρύλος, σύμφωνα με το exploringgreece.tv, συνδέει τη δημιουργία του με μία ανθρωποθυσία. Σύμφωνα με την παράδοση, ο άρχοντας του κάστρου της Καρύταινας, Γοδεφρείδο Ντε Μπριγιέρ, «έχτισε» τη γυναίκα του στα θεμέλια. Ηθελε, βλέπετε, να στεριώσει το γεφύρι! Μετά έκλεψε τη γυναίκα από το πρωτοπαλίκαρο του και εγκατέλειψε μαζί της την Καρύταινα. Ο τελευταίος, έγινε άρχοντας του κάστρου.
Αρχιτεκτονική
Αρχιτεκτονικά, το γεφύρι είχε πέντε άνισα μεταξύ τους τόξα. Το μεγαλύτερο φτάνει σχεδόν τα 9 μέτρα άνοιγμα. Οι τοξωτές καμάρες του ορθώνονται πάνω από τον ποταμό Αλφειό σε ύψος περίπου 12 μέτρων. Το μήκος του ξεπερνά τα 50 μέτρα.
Παλαιότερα, το πεντάτοξο γεφύρι ήταν το μοναδικό πέρασμα του ποταμού. Συνέδεε το κάστρο της Καρύταινας με τη Μεσσηνία. Αποτελούσε το πέρασμα από την Αρκαδία προς τη Μεσσηνία και την Ηλεία. Σήμερα, από τα πέντε τόξα, σώζονται μόνο τα τρία. Το μεσαίο ανατινάχθηκε στον Εμφύλιο και το κομμάτι του παλιού γεφυριού που λείπει, έχει συμπληρωθεί από ένα ξύλινο τμήμα. Η διάβαση γίνεται από τη νέα σύγχρονη γέφυρα.