Οι άγνωστες λεπτομέρειες για την οδό Πειραιώς...
Μέσα στα χρόνια η πρωτεύουσα άλλαξε όχι μόνο όψη αλλά και τις ονομασίες πολλών περιοχών και δρόμων της. Έτσι, πολλές φορές, ανακαλύπτουμε πληροφορίες γύρω από τοποθεσίες που δεν μπορούσαμε να φανταστούμε. Το exploringgreece.tv, μας αποκαλύπτει την ιστορία πίσω από έναν από τους παλαιότερους και μεγαλύτερους δρόμους της Αττικής, την οδό Πειραιώς που κάποτε λεγόταν «Οδός Δράκου».
Οδός Πειραιώς: Ο μεγάλος δρόμος της Αθήνας που κάποτε λεγόταν «Οδός Δράκου»
Η Οδός Δράκου ή αλλιώς Πειραιώς αποτελούσε πάντα μια κεντρική και πολυσύχναστη οδό. Ήταν και είναι ο δρόμος που συνδέει το κέντρο της Αθήνας με το λιμάνι του Πειραιά. Το Πόρτο Δράκο όπως λεγόταν αυτό αντίστοιχα. Από αυτό (το οποίο λεγόταν και Πόρτο Λεόνε) πήρε το όνομά της και η συγκεκριμένη οδός. Δεν είναι απλώς ένας παλιός δρόμος στην Αττική αλλά είναι χαρακτηριστικό ότι αποτελεί τον πρώτο δρόμο ο οποίος κατασκευάστηκε στην Αθήνα και ένας από τους αρχαιότερους της πόλης. Μάλιστα, τμήμα της Πειραιώς διέσχιζαν ακόμη και οι κάτοικοι της αρχαίας Αθήνας για να φτάσουν στον Πειραιά.
Η κατασκευή της οδού Πειραιώς άρχισε το 1834. Το μήκος της, τότε, ήταν λιγότερο από 10 χιλιόμετρα και φυσικά τότε δεν υπήρχαν αυτοκίνητα. Εδώ υπάρχει μια λεπτομέρεια που θα σε εκπλήξει. Τα πρώτα δρομολόγια Αθήνα-Πειραιά πραγματοποιούνταν με καμήλες. Και πού βρέθηκαν οι καμήλες στην Αθήνα, θα σκεφτείς. Είναι καμήλες τις οποίες είχαν αφήσει στην Αθήνα οι Τούρκοι. Όταν ο Όθωνας εγκαταστάθηκε στην Αθήνα οι διαδρομές γινόταν είτε με άλογα είτε με γαϊδούρια. Αργότερα άρχισαν να γίνονται μετακινήσεις με άμαξες αλλά και το ιππήλατο λεωφορείο. Αυτό το τελευταίο ξεκινούσε από την Ερμού και κατέληγε Πειραιά. Με την έλευση του Όθωνα σχεδιάστηκε και η τότε οδός Δράκου η οποία ήταν και η πρώτη αμαξιτή οδός της πρωτεύουσας. Μάλσιτα πολλές άμαξες τη διέσχιζαν καθημερινά μεταφέροντας τους ταξιδιώτες που επισκεπτόταν ή έφευγαν από την πρωτεύουσα.
Κατά το έτος 1842 η Πειραιώς λιθοστρώθηκε. Ταυτόχρονα επιβλήθηκαν και τα πρώτα ιδιαίτερα διόδια. Αφορούσαν τις διερχόμενες άμαξες. Χαρακτηριστικό είναι ότι το κόστος για κάθε ζώο που περνούσε ήταν πέντε δραχμές. Κατά μήκος του δρόμου υπήρχαν πολλά δέντρα όπως αγριομουριές, φοίνικες και ευκάλυπτοι. Κάπου εκεί κοντά στην πλατεία Ομονοίας ξεπρόβαλαν μεγάλα αρχοντικά σπίτια πλουσίων Αθηναίων.
Η Πειραιώς τότε και τώρα
Και φυσικά η εικόνα που έχουμε από την Πειραιώς του 1930 είναι πολύ διαφορετική σήμερα. Ο δρόμος με τα χαμηλά σπίτια έχει μετατραπεί σε έναν αυτοκινητόδρομο με πολλά κτήρια, πολυκατοικίες και εταιρείες κατά μήκος του. Οι εικόνες από την Παλιά Αθήνα μένουν να μας θυμίζουν ή να μας γνωρίζουν παλιότερες εποχές και γεγονότα…