Ποια η χρήση των προβολέων στα αεροσκάφη
Συχνά όταν στρέφουμε το βλέμμα τη νύχτα στον ουρανό και δούμε κάποιο φωτεινό «αστέρι» να κινείται, αυτό δεν είναι τίποτε άλλο παρά αεροπλάνο - εκτός αν είναι κάποιο αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενο αντικείμενο... Τα ισχυρά φώτα που εντοπίζουμε και που βρίσκονται ψηλά περί τα 35.000 πόδια, είναι πιθανότατα ένας φάρος που βοηθά άλλους πιλότους να εντοπίζουν το αεροπλάνο στον αέρα. Σε υψόμετρο, τα αεροπλάνα δεν χρησιμοποιούν προβολείς με την παραδοσιακή έννοια.
«Πολλές φορές όταν πραγματοποιώ υπερατλαντικές πτήσεις το βράδυ, δεν υπάρχει τίποτα έξω από το παρμπρίζ απλά μια ατελείωτη μαυρίλα για ώρες», λέει ο πιλότος και εκπαιδευτής, Tim Sanders στην Telegraph.
Έχουν τα αεροπλάνα προβολείς;
Αν και τα αεροσκάφη δεν έχουν προβολείς με την παραδοσιακή έννοια, έχουν μια πληθώρα φωτισμών, καθένα από τα οποία έχει διαφορετική λειτουργία.
Τα φώτα που βρίσκονται πιο κοντά σε αυτά έχουμε στα αυτοκίνητα ή στις μοτοσικλέτες μας είναι τα φώτα προσγείωσης που χρησιμοποιούνται από το θάλαμο διακυβέρνησης κατά την προσέγγιση. Τοποθετούνται σε διαφορετικά σημεία ανάλογα με τον τύπο του αεροσκάφους, από την πτέρυγα μέχρι την άτρακτο.
Αυτά όχι μόνο βοηθούν τους πιλότους τη νύχτα, αλλά και καθιστούν το αεροσκάφος περισσότερο αισθητό στην περιοχή. Για να ξεχωρίσει περισσότερο, κάποιοι πιλότοι αναβοσβήνουν τα φώτα προσγείωσης στην τελική προσέγγιση ή όταν θα έχουν ανοίξει το σύστημα προσγείωσης.
Τα αεροσκάφη έχουν και άλλα φώτα όπως κόκκινα και πράσινα LED σε κάθε φτερό για να δείξουν σε άλλα αεροσκάφη τη νύχτα σε ποια κατεύθυνση το αεροπλάνο «βλέπει» - πράσινο δεξιά, κόκκινο αριστερά. Υπάρχουν επίσης φώτα αποφυγής σύγκρουσης στο πάνω και στο κάτω μέρος της ατράκτου όπου περιστρέφεται και παράγουν ένα εφέ που αναβοσβήνει. Αυτά είναι ενεργοποιημένα για όσο διάστημα λειτουργούν οι μηχανές του αεροπλάνου.
Τί βλέπουν οι πιλότοι τη νύχτα
Δεδομένου ότι συχνά πετούν πάνω από τα σύννεφο σε σχεδόν απόλυτο σκοτάδι, θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί ότι η θέα από το πιλοτήριο είναι μηδενική. Αλλά σύμφωνα με τον πιλότο Ρον Γουάγκνερ, υπάρχουν πολλά που βλέπουν όπως τα φώτα των πόλεων και τα καιρικά φαινόμενα όπως τους κεραυνούς και το βόρειο σέλας. Ακόμα και όταν η ορατότητα είναι μηδενική, οι πιλότοι έχουν εκπαιδευτεί να χειρίζεται τα όργανα πλοήγησης τα οποία του «δείχνουν» το δρόμο
Τα αεροδρόμια επίσης παρέχοντας ένα σύστημα προσγείωσης (ILS), όπου οι πιλότοι «κλειδώνουν» σε μια δέσμη προσγείωσης που εκπέμπεται από τον διάδρομο.