Ένα εφιαλτικό σενάριο
Είναι ένα από τα πολυάριθμα εφιαλτικά σενάρια που ουδείς επιβάτης αεροσκάφους δε επιθυμεί να βιώσει. Κατά καιρούς γίνονται γνωστά περιστατικά όπου άνθρωποι υπό ακραίες συναισθηματικές συνθήκες, έχουν επιχειρήσει να ανοίξουν την πόρτα ενώ το αεροσκάφος βρίσκεται χιλιάδες πόδια ψηλά στον αέρα για ένα σωρό αψυχολόγητους λόγους. Οι αντιδραστικοί αυτοί επιβάτες συχνά, κατά 99,9%, συλλαμβάνονται και μπλέκουν με τη δικαιοσύνη.
Αλλά οι φόβοι μας έχουν πράγματι βάση; Αν πράγματι κάποιος κατορθώσει να ανοίξει την πόρτα ενός μεγάλου επιβατικού αεροσκάφους σε μεγάλο υψόμετρο, η καμπίνα αποσυμπιέζεται - εξαιρετικά γρήγορα - και επικρατεί χάος.
Ακόμη και οι περιπτώσεις αργής αποσυμπίεσης, εκ των οποίων υπολογίζονται 40 έως 50 ετησίως, μπορεί να αποβούν μοιραίες. Το 2005, ένα Boeing 737 της Helios Airways συνετρίβη, σκοτώνοντας και τους 121 επιβάτες και το πλήρωμα (τη θανατηφόρα αεροπορική καταστροφή στην ελληνική ιστορία), μετά από μια σταδιακή απώλεια πίεσης στην καμπίνα. Το πλήρωμα αδυνατούσε να ελέγξει το αεροπλάνο από έλλειψη οξυγόνου στα 30.000 πόδια και το αεροπλάνο έχασε τα καύσιμα πριν πέσει στο έδαφος.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι μάσκες οξυγόνου (με επάρκεια οξυγόνο αρκετών λεπτών) πρέπει να πέσουν από την οροφή για να αποτρέψουν την υποξία (έλλειψη οξυγόνου, που σταδιακά οδηγεί σε απώλεια αισθήσεων και στη συνέχεια στο θάνατο). Στο θάλαμο διακυβέρνησης, το πλήρωμα φορώντας μάσκες θα αρχίσει μια γρήγορη κάθοδο σε ασφαλές υψόμετρο - κάτω από 10.000 πόδια.
Η περίπτωση ξαφνικής αποσυμπίεσης, που θα συμβεί αν μια πόρτα αεροπλάνο ανοίξει ξαφνικά, είναι ένα άλλο θέμα. Αυτός που στέκεται κοντά στην έξοδο θα εκτοξευθεί έξω, η θερμοκρασία της καμπίνας θα πέσει γρήγορα σε επίπεδα παγετού και το ίδιο το αεροπλάνο θα αρχίσει να σπάει σε κομμάτια. Το 1988, σε πτήση της Aloha Airlines (επίσης Boeing 737) με 90 άτομα επιβάτες και πλήρωμα με προορισμό τη Χονολουλού, ταξίδευε σε υψόμετρο 24.000 ποδιών, όταν έσπασε ένα μικρό τμήμα της οροφής. Αποτέλεσμα ήταν να σπάσει ένα μεγαλύτερο τμήμα της οροφής και η αεροσυνοδός Clarabelle Lansing «εκτοξεύτηκε» από το κάθισμά της έξω στην τρύπα του αεροσκάφους. Ευτυχώς, όλοι οι επιβάτες ήταν στις θέσεις τους φορώντας ζώνες και ο πιλότος κατόρθωσε να προσγειώσει το αεροπλάνο 13 λεπτά αργότερα, αποφεύγοντας περαιτέρω απώλειες.
Ευτυχώς, αν και η αποσυμπίεση είναι επικίνδυνη, δεν πρόκειται να συμβεί για έναν απλό λόγο: είναι απλά αδύνατο να ανοίξει η πόρτα του αεροπλάνου κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.
«Η πίεση της καμπίνας δε το επιτρέπει», εξηγεί ο Patrick Smith, πιλότος και συγγραφέας του βιβλίου «Cockpit Confidential». Ακόμη και σε χαμηλότερο ύψος, γράφει η Telegraph, με μειωμένη πίεση, οι πόρτες δεν μπορούν να ανοίξουν εύκολα και είναι έξτρα ασφαλισμένες με ηλεκτρικούς ή μηχανικούς σύρτες.
Οπότε, ακόμη και ο… Τσακ Νόρις, δεν μπορεί να την ανοίξει!