Τα κακά πνεύματα και το μεγαλείο της φύσης που θεραπεύει
Huaringas ονομάζεται το σύμπλεγμα που αποτελείται από 14 ιερές λίμνες στην ορεινή περουβιανή επαρχία Huancabamba, γνωστό για την αρχαία παράδοση μυστικιστικών θεραπειών και τον σαμανισμό. Πρακτικές που προϋπήρχαν των ισπανών αποικιοκρατών που συναντά κανείς και σε άλλες περιοχές του Περού αλλά και εκεί όπου υπάρχουν αρχαίοι πολιτισμοί.
Αυτό όμως που κάνει ξεχωριστούς τους σαμάνους των Huaringas από τους άλλους, είναι ότι το φυσικό τοπίο διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στις τελετουργίες τους. Ο φωτογράφος Sebastian Castañeda κατέγραψε μοναδικές εμπειρίες με το φακό του όταν επισκέφτηκε την περιοχή τον Δεκέμβριο του 2016. Η πρόσβαση στα βουνά είναι εξαιρετικά δύσκολη κατά τη περίοδο των βροχών, έτσι οι περισσότεροι ταξιδεύουν εδώ τους μήνες της ξηρασίας, μεταξύ Μάιο και Νοέμβρίο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι 96 σαμάνοι της περιοχής, δέχονται περίπου 100 με 300 επισκέψεις την ημέρα, από ανθρώπους από όλο το Περού και τις γειτονικές χώρες.
Ένας από τους «θεραπευτές» είναι και ο Joaquin Chasquero Zurita, 60 ετών και ο μαθητευόμενός του, Feliciano Huaman. Ο Joaquin, γράφει ο φωτογράφος, προέρχεται από οικογένεια με παράδοση σε «ιατρικές» πρακτικές, χάρισμα που κληρονόμησε και ο 30χρονος ανιψιός του ο οποίος ανακάλυψε την κλίση του όταν άρχισε να βλέπει προφητικά όνειρα στην ηλικία των 10. Ικανότητα που κληρονόμησε από τον παππού του και από τον προπάππου του.
Ο Leonardo Chiroque Chavez, είναι ένας 65χρονος άντρας ο οποίος 8 μήνες πριν φτάσει στα Huaringas είχε έντονους πόνους σε όλο το σώμα και τα πόδια και λάμβανε σχετική φαρμακευτική αγωγή. Όταν όμως τα χάπια έχασαν τη αποτελεσματικότητά τους και όταν πια βρέθηκε σε αδιέξοδο, η οικογένειά του αποφάσισε να στραφεί στους σαμάνους. Ο ασθενής επισκέφτηκε τον Zurita, η διάγνωση του οποίου ήταν σαφής: για όλα έφταιγαν οι κακοί μάγοι... Έπειτα από τα ειδικά τελετουργικά και τα βότανα, ο γηραιός ασθενής ισχυρίστηκε ότι πράγματι νοιώθει πιο ζωντανός και δυνατός.
Η διαδικασία της «θεραπείας», ξεκίνησε στις 10 το βράδυ και ολοκληρώθηκε στις 6 το πρωί της επόμενης ημέρας! Ιδού το τελετουργικό: Οι ασθενείς καταφτάνουν αρχικά σε ένα ιερό, γεμάτο με εικόνες του Ιησού Χριστού και της Παρθένου Μαρίας, ξύλινα και ατσάλινα σπαθιά για να αποκρούουν τα κακά πνεύματα και φωτογραφίες των νεκρών μελών της οικογένειας που άφησαν οι προηγούμενες ασθενείς. Διάσπαρτα γύρω υπάρχουν λουλούδια, σταυροί, κρανία και ιερές πέτρες για να απορροφούν την αρνητική ενέργεια. Οι σαμάνοι χρησιμοποιούν το βωμό ώστε να καλούν καλοπροαίρετα πνεύματα, άγιους και νεκρούς προγόνους. Ακολούθως, οι ασθενείς καλούνται να πιουν ένα υγρό που προκαλεί παραισθήσεις και οράματα ώστε να γεφυρωθεί με αυτό τον τρόπο ο κόσμος του συνειδητού με το υποσυνείδητο αλλά και να υπάρξει επαφή με τη φύση.
Το επόμενο βήμα ονομάζεται zingada και αφορά σε ένα μείγμα καπνού και καυτού νερού το οποίο ο ασθενής πρέπει να ρουφήξει από το αριστερό ρουθούνι, για να φύγει η όποια αρνητική ενέργεια, και εξάγει από το δεξί ρουθούνι για να προσελκύσει τη θετική ενέργεια. Η πρακτική αυτή συνήθως προκαλεί εμετό, αλλά είναι κάτι που ενθαρρύνεται καθώς πιστεύεται ότι καθαρίζει σχολαστικά τις ακαθαρσίες.
Μετά το zingada, έρχεται η κάθαρση. Ο θεραπευτής κουνά ένα σπαθί πάνω από τον ασθενή για να διώξει τη κακή ενέργεια και τον ραίνει με φτηνή κολόνια ώστε να τον προστατέψει από μελλοντικά κακά πνεύματα. Οι εξαγνισμένοι πια ασθενείς, προσεύχονται για ώρες πριν τους δοθεί η εντολή για ανάπαυση.
Το επόμενο στάδιο, περιλαμβάνει ένα θεραπευτικό μπάνιο σε κάποια λιμνοθάλασσα - οι πιο δημοφιλείς είναι η Shimbe, η οποία σύμφωνα με τους θεραπευτές φέρνει θετική ενέργεια και η Negra που διώχνει την αρνητική ενέργεια. Η πρόσβαση στην Negra είναι αρκετά δύσκολη: δυο ώρες με αυτοκίνητο ως την πόλη Huancabamba και από εκεί άλλη μια ώρα με άλογα. Η δυσκολία δεν τελειώνει εδώ: τα νερά της λιμνοθάλασσας αγγίζουν χαμηλές θερμοκρασίες (5-7 βαθμούς Κελσίου), ωστόσο οι ασθενείς βουτούν στα παγωμένα νερά με μεγάλη προθυμία. Και σε αυτό το στάδιο, τίποτα δεν είναι τυχαίο- οι θεραπευτές επιλέγουν πόσο νερό θα ρίξουν στα κεφάλια των ασθενών, οι οποίοι στη συνέχεια βουτούν στα νερά. Μετά το τέλος του τελετουργικού, ο σαμάνος Marino Aponte, ένας διακεκριμένος θεραπευτής, εκφράζει την ευγνωμοσύνη του στα νερά της Negra που έδωσε τη δύναμή της στους ασθενείς...