Σκάνδαλο έχει προκαλέσει στη Βρετανία η υπόθεση με τους "έξυπνους" σκουπιδοτενεκέδες οι οποίοι μπορούν να κλέβουν τα προσωπικά δεδομένα ανυποψίαστων περαστικών υποκλέπτοντας στοιχεία από τα smartphone τους.
Οι αρχές του Σίτι του Λονδίνου απαίτησαν να απενεργοποιηθούν άμεσα οι κάδοι μέχρι να υπάρξει δημόσια συζήτηση επί του θέματος.
Οι συγκεκριμένοι κάδοι απορριμμάτων είναι εξοπλισμένοι με ένα ασύρματο σύστημα και με ψηφιακές οθόνες όπου προβάλλονται διαφημίσεις και ενημερωτικές πληροφορίες, κυρίως οικονομικού περιεχομένου. Φέτος το καλοκαίρι δοκιμάστηκαν επίσης στη συλλογή δεδομένων από τα smartphones των περαστικών. Μέσα σε διάστημα μίας εβδομάδας, τον Ιούνιο, κατέγραψαν περισσότερα από 500.000 τηλέφωνα.
Σύμφωνα με τον κατασκευαστή τους, την εταιρεία Renew, οι σκουπιδοτενεκέδες αυτοί "παρέχουν μια εικόνα χωρίς προηγούμενο (...) τα σημεία εισόδου και εξόδου, το χρόνο που πέρασαν σε ένα σημείο, τα κέντρα ενδιαφέροντος" των χρηστών των "έξυπνων τηλεφώνων". Η τεχνολογία αυτή, πάντα σύμφωνα με την εταιρεία, θα μπορούσε να οδηγήσει σε στοχευμένες διαφημιστικές εκστρατείες, με τη ανάλυση επί παραδείγματι του χρόνου που περνά κάποιος μέσα σε ένα κατάστημα. Για τους πελάτες μιας καφετέριας, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να προωθηθούν διαφημίσεις άλλων αλυσίδων καταστημάτων που διαθέτουν παρόμοια προϊόντα.
Απαντώντας στο σάλο που προκάλεσε η εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας ο διευθυντής της Renew Κάβεχ Μεμάρι, εξήγησε ότι απλώς έγινε μια δοκιμή τον Ιούνιο και ότι οι κάδοι κατέγραφαν μόνο τον αριθμό των περαστικών, χωρίς να κλέβουν τα προσωπικά δεδομένα τους. Υποστήριξε ότι είναι κάτι παρόμοιο με την τεχνολογία που χρησιμοποιούν οι ιστοσελίδες για να μετρούν τον αριθμό των μοναδικών επισκεπτών τους, χωρίς να γνωρίζουν την ταυτότητά τους.
"Δεν μας ενδιαφέρει τι μπορεί να κάνει η τεχνολογία. Ό,τι συμβαίνει στους δρόμους πρέπει να γίνεται με περίσκεψη και με την υποστήριξη ενός καλά ενημερωμένου κοινού", δήλωσε από την πλευρά του ένας εκπρόσωπος του Σίτι.
Η Renew,που εγκατέστησε αυτούς τους εξελιγμένους κάδους απορριμμάτων στη βρετανική πρωτεύουσα κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2012 σχεδιάζει να πουλήσει το προϊόν της και σε άλλες μεγάλες πόλεις, όπως στη Νέα Υόρκη, το Ντουμπάι και το Ρίο.