Κατά καιρούς έχουν διεξαχθεί αρκετές έρευνες που προσπαθούν να κατανοήσουν τους λόγους που ένα βιντεοπαιχνίδι είναι εθιστικό. Το 2007 σε μία έρευνα που δημοσίευσε το περιοδικό CyberPsychology and Behavior, παρουσιάστηκε το πόσο εύκολο είναι για κάποιον να χάσει τη αίσθηση του χρόνου, ενώ είναι προσηλωμένος σε κάποιο παιχνίδι.
Σε αντίστοιχη έρευνα του Richard T.A Wood και της ομάδας του στη μονάδα International Research Unit Division of Psychology, του πανεπιστημίου Trend στο Nottingham, τονίζεται πως το 99% των 280 ατόμων που έλαβαν μέρος, βίωσαν το φαινόμενο απώλειας του χρόνου καθώς έπαιζαν ένα παιχνίδι. Μάλιστα το 24,3% δήλωσε πως αυτό το φαινόμενο είναι κάτι θετικό, τη στιγμή που το 29,3% απάντησε το αντίθετο.
Ποια είναι όμως τα στοιχεία που θα πρέπει να έχει ένα παιχνίδι για να γίνει τόσο εθιστικό; Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα, πως τα παιχνίδια που μπορούν να καθηλώσουν τους παίκτες θα πρέπει να είναι περίπλοκα και συναρπαστικά, να έχουν ισχυρή πλοκή, να μπορεί κανείς να τα παίξει με άλλους και τέλος να διαθέτουν επίπεδα εξέλιξης (levels).
Η προφανής επιλογή λοιπόν είναι το World of Warcraft. Το δημοφιλές MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) τηςBlizzard που κατάφερε να προσελκύσει περισσότερους από 10 εκατομμύρια παίκτες, που πληρώνουν μηνιαία συνδρομή για να μπορούν να παίξουν. Το γνωστό και ως WoW, συνδυάζει όλα τα παραπάνω και μάλιστα δίνει τη δυνατότητα ελευθερίας στον παίκτη, επιτρέποντας του να παίξει το παιχνίδι με όποιον τρόπο εκείνος επιλέξει.
Το WoW μπορεί να μην είναι ο τίτλος που ανακάλυψε το συγκεκριμένο είδος παιχνιδιών, όμως σίγουρα είναι εκείνος που κατάφερε να το εξελίξει και να επηρεάσει πολλούς μεταγενέστερους τίτλους. Μάλιστα το WoW είναι το παιχνίδι με τις περισσότερες αναφορές στα στοιχεία της έρευνας.
Ψηλά στη λίστα με τους πιο εθιστικούς τίτλους παιχνιδιών μπορεί να βρει κανείς τα Halo, Call of Duty, The Sims, Portal αλλά και πολλούς άλλους που πληρούν τα παραπάνω κριτήρια.