Νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες μέσω διαδικτύου προσφέρει από την Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου δωρεάν, στους αγρότες ο ΕΛΓΑ, με στόχο τον περιορισμό του κόστους, την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, την εξασφάλιση της διαφάνειας και την καλύτερη εξυπηρέτηση των παραγωγών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο σχετικής συνέντευξης Τύπου, είναι πλέον εφικτή η έκδοση και εκτύπωση βεβαίωσης καταβολής ασφαλιστικής εισφοράς, ασφαλιστικής ενημερότητας, βεβαίωσης καταβολής αποζημιώσεων ΕΛΓΑ ή κρατικών οικονομικών ενισχύσεων για φορολογική χρήση, αναλυτικής κατάστασης καταβολής αποζημιώσεων φυτικής παραγωγής ΕΛΓΑ, αναλυτικής κατάστασης καταβολής αποζημιώσεων ζωικού κεφαλαίου ΕΛΓΑ και δήλωσης καλλιέργειας/εκτροφής.
O ΕΛΓΑ, προκειμένου να εξασφαλίσει αφενός την παροχή αυστηρώς προσωποποιημένης πληροφόρησης και αφετέρου να μην επιβαρύνει τους αγρότες με τη διαδικασία εγγραφής τους σε μια νέα υπηρεσία (δηλαδή την ενεργοποίηση και τη φύλαξη ενός ακόμη κωδικού χρήστη μόνο για τον ΕΛΓΑ) συνεργάστηκε με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων ώστε η σύνδεση στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες ΕΛΓΑ, να γίνεται χρησιμοποιώντας το ίδιο όνομα χρήστη και τον ίδιο κωδικό πρόσβασης μοναδικής σύνδεσης στις υπηρεσίες της ΓΓΠΣ (myTAXISnet).
Επίσης, οι εν λόγω ηλεκτρονικές υπηρεσίες μπορούν να προσφέρονται στους πολίτες και μέσω του πιστοποιημένου διαδικτυακού τόπου των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ). Παράλληλα, ο ΕΛΓΑ σχεδιάζει στο άμεσο μέλλον την ενεργοποίηση και νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών τόσο μέσω της ιστοσελίδας του όσο και μέσω των ΚΕΠ.
Επιπλέον, όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΕΛΓΑ, Βασίλης Έξαρχος, συνεχίζεται η προσπάθεια οικονομικής εξυγίανσης για να έχει ο οργανισμός τη δυνατότητα να στηρίζει τους αγρότες που πλήττονται από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, χωρίς να δημιουργεί ελλείμματα και χρέη. "Ο ΕΛΓΑ έχει πλέον οικονομικό απόθεμα και μπορεί να ανταποκρίνεται πλήρως στις υποχρεώσεις του προς τους αγρότες. Δεν έχει κανένα πρόβλημα να πληρώσει αποζημιώσεις» επισήμανε ο κ. Έξαρχος και πρόσθεσε πως έχει αντιμετωπιστεί επιτυχώς το ζήτημα της εισφοροδιαφυγής που ταλάνιζε παλαιότερα τον Οργανισμό, με αποτέλεσμα τα έσοδα του από 70- 80 εκατ. ευρώ να ανέρχονται σήμερα σε περίπου 140 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι οι αποζημιώσεις που κατέβαλε για το 2013 σε αγρότες ανήλθαν σε περίπου 100 εκατ. ευρώ. Ο Οργανισμός δε, ασφαλίζει 800.000 αγρότες εκ των οποίων ένα μικρό ποσοστό που αφορά σε 55.000 αγρότες (για το έτος 2011) δεν κατέβαλε ασφαλιστικές εισφορές συνολικού ύψους 45 εκατ. ευρώ. Ανάλογη είναι η εικόνα και για το 2012, αλλά ο ΕΛΓΑ- όπως είπε ο κ. Έξαρχος- αναγνωρίζοντας την κρίσιμη οικονομική συγκυρία, δίνει παρατάσεις προκειμένου να διευκολύνει τους αγρότες.
Την ανάγκη για επιτάχυνση πληρωμής των αποζημιώσεων στους αγρότες επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Πάρις Κουκουλόπουλος, σημειώνοντας ότι βασικό υπόβαθρο γι' αυτή την προσπάθεια αποτελεί ο εκσυγχρονισμός του ΕΛΓΑ, ο οποίος και έχει επιτευχθεί, απαλλάσσοντας την Ελλάδα από καταλογισμούς 3,2 δισ. ευρώ. Στην κατεύθυνση επιτάχυνσης καταβολής των αποζημιώσεων- όπως είπε ο κ. Κουκουλόπουλος- θα επιδιωχθεί οι δηλώσεις Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) να υποβάλονται πολύ νωρίτερα, στο πρώτο δίμηνο της χρονιάς, ενώ άμεσα πρόκειται μέσω σχετικής σύμβασης να θεμελιωθεί μια μακροχρόνια συνεργασία του ΕΛΓΑ και του άλλου εποπτευόμενου Οργανισμού του υπουργείου, του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.).
Παράλληλα, σημείωσε ότι στους επόμενους μήνες θα δρομολογηθεί και η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον ΕΛΓΑ στη βάση των συμπερασμάτων σχετικής αναλογιστικής μελέτης. "Στόχος είναι η δικαιότερη κατανομή των εισφορών, η επίσπευση της καταβολής των αποζημιώσεων αλλά και η κάλυψη νέων κινδύνων", ανέφερε ο κ. Κουκουλόπουλος, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «από καμία άλλη τάξη δεν περιμένει η Ελλάδα περισσότερα, παρά από την αγροτιά".
Ο ΕΛΓΑ, τα τελευταία χρόνια, έχει εντάξει σειρά δράσεων και εργαλείων πληροφόρησης των αγροτών, όπως η αυτόματη τηλεφωνική εξυπηρέτηση, η χρήση της οποίας παρουσιάζει ιδιαίτερη ανοδική πορεία. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία το Κέντρο Εξυπηρέτησης Αγροτών «1540» από 22.127 κλήσεις που δέχθηκε το 2012, έφτασε από την αρχή του χρόνου έως σήμερα τις 63.882 κλήσεις. Με την κλήση στο αυτόματο σύστημα εξυπηρέτησης, οι αγρότες ενημερώνονται για τις οφειλές από ασφαλιστικές εισφορές, τις πρόσφατες αποζημιώσεις/ενισχύσεις που έχουν εκδοθεί για ζημιές που έχουν υποστεί και το διοικητικό στάδιο που βρίσκονται οι εκκρεμείς αιτήσεις τους για αποζημίωση. Σήμερα, στον ΕΛΓΑ εργάζονται 455 μόνιμοι υπάλληλοι (από 550) και έχει ζητηθεί η πρόσληψη έξι κτηνιάτρων, τριών επιστημόνων πληροφορικής και τεσσάρων οικονομολόγων, στο πλαίσιο του σχεδιασμού αναβάθμισης και εμπλουτισμού των δράσεών του.