Της Χρύσας Τσιώτση
Ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ πιστεύει ότι η Google, το Facebook και οι υπόλοιποι κολοσσοί του Διαδικτύου θα πρέπει να φορολογούνται για την πληθώρα πληροφοριών που συλλέγουν από όσους χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες τους.
Η έκθεση του Γάλλου Προέδρου χαρακτηρίζει τα προσωπικά δεδομένα σαν "την "πρώτη ύλη" της ψηφιακής οικονομίας".
Με βάση το περιεχόμενο της εν λόγω έκθεσης, η φορολόγηση αυτών των διαδικτυακών κολοσσών, δικαιολογείται από το γεγονός ότι οι χρήστες επί της ουσίας εργάζονται για πλατφόρμες, όπως αυτές της Google και του Facebook αφού παρέχουν τα προσωπικά τους στοιχεία, τα οποία στη συνέχεια τυγχάνουν επεξεργασίας από τις δημοφιλείς αυτές ιντερνετικές πλατφόρμες, αφού αξιοποιούν τον τεράστιο αυτό όγκο προσωπικών δεδομένων των χρηστών ώστε να προβαίνουν σε στοχευόμενες διαφημίσεις.
Το αξιοσημείωτο στη συγκεκριμένη πρόταση και πρωτοβουλία είναι ότι χαρακτηρίζει "άμισθους εργαζόμενους" τους χρήστες των υπηρεσιών των δημοφιλών ιντερνετικών πλατφορμών, αφού οι χρήστες παραχωρούν τα προσωπικά δεδομένα τους χωρίς κανένα οικονομικό όφελος και χωρίς να το έχουν καν συνειδητοποιήσει.
Παράλληλα, η εν λόγω έκθεση αναγνωρίζει πόσο πολύτιμα είναι τα προσωπικά δεδομένα, χαρακτηρίζοντάς τα σαν την "πρώτη ύλη" της ψηφιακής οικονομίας. Αυτή η εκτίμηση και αξιολόγηση των προσωπικών δεδομένων, ενδεχομένως από κάποιους χαρακτηριστεί ως υπερβολική, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι υπερβολική, αν μάλιστα κανείς σκεφτεί πως το Facebook έχει κάθε χρόνο τεράστια έσοδα από την αξιοποίηση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
Βέβαια, με βάση το υφιστάμενο καθεστώς, τα προσωπικά δεδομένα έχουν τον ρόλο του αντίτιμου που πληρώνει κανείς για να έχει δωρεάν πρόσβαση στη Google ή στο Facebook. Κάτι που σημαίνει πως, αν επιβληθεί ένας τέτοιος νόμος για τη φορολόγηση αυτών των πλατφορμών, και αν κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες ακολουθήσουν το παράδειγμα της Γαλλίας, τότε αυτό το υφιστάμενο καθεστώς θα πάψει να έχει νόημα.
Μάλιστα, το γαλλικό παράδειγμα φορολόγησης της Google σκέφτεται να εφαρμόσει και η ελληνική Κυβέρνηση.
Το τελευταίο διάστημα η ελληνική κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός Τύπου Σίμος Κεδίκογλου εξετάζει σοβαρά την περίπτωση φορολόγησης της εταιρείας, που εκμεταλλεύεται πνευματικά δικαιώματα στο διαδίκτυο, όπως έχει γίνει πρόσφατα και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη.
Μάλιστα το μοντέλο που υιοθέτησε προσφάτως η Γαλλία παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και για τους Έλληνες.
Oι εκδότες εφημερίδων στη Γαλλία ζητούσαν από την Google να καταβάλει συγγενικά δικαιώματα, ήτοι ένα είδος επέκτασης των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών όταν γίνεται έμμεση χρήση των έργων τους. Οι εφημερίδες, αλλά και οι δημιουργοί μουσικών και κινηματογραφικών έργων, μέμφονται τις μηχανές αναζήτησης διότι αποκομίζουν τεράστια κέρδη από τις διαφημίσεις, απλώς κάνοντας αναφορά ή παραπέμποντας στο δικό τους περιεχόμενο. Αποκομίζουν τεράστια κέρδη και μένουν στο απυρόβλητο της φορολόγησης, πράγμα κατακριτέο από τους δημιουργούς και άδικο για τους απλούς χρήστες.
Σε ένα πρώτο στάδιο, από τη φορολόγηση της Google,το πιθανότερο είναι να μην υπάρξουν άμεσα κέρδη για το κράτος, αλλά αυτό μπορεί να επιτευχθεί εμμέσως διότι θα στηριχθούν ελληνικές διαδικτυακές επιχειρήσεις τύπου που δοκιμάζονται από την κρίση, αλλά και φορολογούνται και παράλληλα θα διατηρηθούν θέσεις εργασίας, ένα θέμα ζωτικής σημασίας για την κυβέρνηση λόγω και των άκρως ανησυχητικών διαστάσεων που έχει λάβει τα τελευταία χρόνια, η ανεργία στη χώρα μας.
*Η Χρύσα Τσιώτση είναι δικηγόρος, με μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στο Δίκαιο του Internet και την τηλεπικοινωνιών (LL.M in Information Technology and Telecommunications Law, University of Strathclyde-Glasgow-U.K).