Facebook και Google με φόντο…την ιδιωτικότητα των χρηστών

Πως αντιμετωπίζουν το θέμα οι μεγαλές εταιρίες του χώρου

της Χρύσας Τσώτση,

 

Η Google επιχειρεί να θέσει ένα τέλος στις "κακόβουλες διαφημίσεις" (unsolicited communications), καθώς διαπιστώνεται ότι αυξάνεται ο αριθμός των εταιρειών, οι οποίες επιδιώκουν μέσω διαφημίσεων, να προσελκύσουν χρήστες με σκοπό να τους παραπλανήσουν.

Η μέθοδος που ακολουθούν αυτές οι εταιρίες συνίσταται στο ότι προβάλλουν διαφημίσεις στα προβαλλόμενα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης της Google και όταν κάποιος χρήστης ακολουθήσει το link, τότε η εταιρεία αποκτά πρόσβαση στα προσωπικά στοιχεία του χρήστη.

Οι «κακόβουλες διαφημίσεις» αποτελούν ένα  φλέγον θέμα για το Διαδίκτυο και η Google για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά αυτό το θέμα έχει συστήσει ειδικό τμήμα, («ad cops») στο οποίο ασχολούνται αποκλειστικά με τον έλεγχο των εταιρειών που διαφημίζονται μέσω της ιστοσελίδας.

Έχει συστήσει αυτό το ειδικό τμήμα δεδομένου ότι το 95% των εσόδων της  Google προέρχεται από τη διαφήμιση και ως εκ τούτου θα πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτική στην προβολή εταιριών με δραστηριότητες αμφισβητούμενης νομιμότητας.

Μάλιστα, η Google εντός του 2012, διέκοψε την προβολή 224 εκ. διαφημίσεων και ανέστειλε τη λειτουργία περίπου 890.000 λογαριασμών, καθώς παραβίαζαν τους όρους της  διαφημιστικής πολιτικής της εταιρείας.

Η παραπλάνηση των χρηστών, η παραβίαση των προσωπικών τους δεδομένων και η παραβίαση των όρων της διαφημιστικής πολιτικής της Google είναι άκρως σοβαρά θέματα και ιδίως οι περιπτώσεις παραπλάνησης των χρηστών και υποκλοπής των προσωπικών τους δεδομένων δεν προκύπτουν μόνο μέσα από την προβολή «κακόβουλων διαφημίσεων», αλλά και από άλλες περιπτώσεις, λιγότερο γνωστές, όπως είναι η περίπτωση, κατά την οποία η μηχανή αναζήτησης της Google δίνει 86.800 αποτελέσματα  για δημόσια προσβάσιμους εκτυπωτές!

Έτσι, κάποιος χρήστης σε μία δεδομένη στιγμή χρειάζεται να εκτυπώσει επειγόντως κάτι και το εκτυπώνει από ένα δημόσια προσβάσιμο εκτυπωτή. Δεν μπορεί όμως να σκεφτεί ποιές μπορεί να είναι οι συνέπειες από μία τέτοια τυχαία εκτύπωση…

Υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες και σε αυτή την περίπτωση ότι παραβιάζονται τα προσωπικά δεδομένα του χρήστη, καθώς πολλά μοντέλα εκτυπωτών έχουν εκείνες τις προδιαγραφές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν δολίως και έτσι να εξυπηρετήσουν ως entry points  στο ιδιωτικό δίκτυο ενός χρήστη…

Γενικά, η προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων είναι θέματα που απασχολούν ιδιαίτερα τους κολοσσούς του Διαδικτύου, όπως το Facebook Inc., Google Inc. , οι οποίοι συνεχίζουν να ασκούν πίεση στους νομοθέτες και τις αρμόδιες αρχές ώστε να ρυθμίσουν με σαφήνεια και αποτελεσματικό τρόπο, τα θέματα που άπτονται της ιδιωτικής ζωής και της προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.

Κατά το τέλος του 2012,  το Facebook είχε δαπανήσει περισσότερο από $1 million σε αυτές τις προσπάθειες ώστε να ασκήσει επιρροή και να μπορέσει να θέσει με επιβλητικό τρόπο την αναγκαιότητα για την διατήρηση των όρων προστασίας προσωπικών δεδομένων, της ασφάλειας, της προστασίας των παιδιών και την εν γένει ψηφιακή ασφάλεια των χρηστών.

H επένδυση τέτοιων κονδυλίων για την καλύτερη εξασφάλιση των χρηστών στο Διαδίκτυο εξαίρει τη σημαντικότητα όρων όπως protection of privacy, data protection, online-safety, protection of children.

 

Η Χρύσα Τσιώτση είναι δικηγόρος, με μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στο Δίκαιο του Internet και την τηλεπικοινωνιών (LL.M in Information Technology and Telecommunications Law, University of Strathclyde-Glasgow-U.K).