Το πολύ το Google μας κάνει... υπερφύαλους! Η πολλή χρήση του search στη διάσημη μηχανή αναζήτησης μας κάνει να νομίζουμε ότι είμαστε πιο έξυπνοι από ότι είμαστε πραγματικά και ότι έχουμε περισσότερες γνώσεις από ότι στην πραγματικότητα. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν Αμερικανοί ψυχολόγοι. Στη μελέτη τους διαπίστωσαν ότι οι συνεχείς αναζητήσεις μέσω διαδικτύου δημιουργούν στους χρήστες την ψευδαίσθηση της αυξημένης εξυπνάδας και προσωπικής γνώσης - ακόμη και αν κανείς δεν βρει την πληροφορία που ψάχνει (αρκεί το ψάξιμο!).
Οι ερευνητές, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό πειραματικής ψυχολογίας "Journal of Experimental Psychology" της Αμερικανικής Ψυχολογικής Ένωσης, πραγματοποίησαν εννέα πειράματα με πάνω από 1.000 εθελοντές. Όπως διαπίστωσαν, οι άνθρωποι που αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο, τείνουν να αποκτούν μια (πλαστή) αντίληψη για τις γνώσεις τους, ενώ πιστεύουν ότι και το μυαλό τους είναι πιο «κοφτερό».
"Το διαδίκτυο είναι ένα τόσο ισχυρό περιβάλλον, όπου μπορείς να υποβάλεις κάθε ερώτηση και να έχεις πρόσβαση στη γνώση όλου του κόσμου. Έτσι, είναι ευκολότερο να μπερδέψει κανείς τη δική του γνώση με την γνώση της εξωτερικής πηγής. Οι άνθρωποι μπορεί να γίνουν τρομερά ανακριβείς για το πόσα πράγματα γνωρίζουν και πόσο εξαρτημένοι είναι από το Ίντερνετ" εξηγεί ο επικεφαλής της μελέτης, Μάθιου Φίσερ.
Και μόνο που μπαίνουν στη διαδικασία να κάνουν διαδικτυακές αναζητήσεις, οι άνθρωποι, χωρίς να το συνειδητοποιούν, δέχονται μια τόσο ισχυρή επίδραση, που νιώθουν πιο έξυπνοι, ακόμη κι αν η online αναζήτησή τους δεν έχει φέρει κανένα αποτέλεσμα, δήλωσε ο καθηγητής ψυχολογίας του Γιέηλ Φρανκ Κέιλ. Οι χρήστες της Google και των άλλων μηχανών αναζήτησης (Bing, Yahoo κ.α.) παθαίνουν μια σύγχυση, νομίζοντας πως μέσα στο κεφάλι τους έχουν γνώσεις, που στην πραγματικότητα δεν έχουν.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, η αυξανόμενη χρήση των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων και των υπολογιστών - ταμπλετών επιδεινώνει το πρόβλημα, καθώς ο καθένας μπορεί να προσφύγει στη Google κάθε ώρα και στιγμή. Όπως είπαν, το πρόβλημα θα είναι ακόμη πιο οξύ για τη νέα γενιά, που είναι χρήστες του διαδικτύου από πολύ μικρή ηλικία.
Οι Αμερικανοί ψυχολόγοι προειδοποιούν ότι αυτή η αυταπάτη περί προσωπικής γνώσης μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις σε διάφορα πεδία, ακόμη και στην πολιτική ζωή και γενικά σε κάθε στιγμή που πρέπει να ληφθεί μια απόφαση όπου «παίζονται» πολλά.