Θυμάστε ίσως που στο news είχαμε ασχοληθεί με μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έρευνα που έδειχνε ότι ο θυμός είναι άκρως κολλητικός και μεταδοτικός και εξαπλώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σαν πύρινη λαίλαπα που κατασπαράσσει τα πάντα;
Ε λοιπόν ακόμη και πριν από αυτή την πολύ αποκαλυπτική έρευνα, Κινέζων ερευνητών, το Facebook είχε ήδη κάνει ένα τεράστιο, κρυφό πείραμα. Μάλιστα στο πείραμα μπορεί να συμμετείχαμε όλοι ή κάποιοι από εμάς χωρίς να το γνωρίζουμε.
Καταρχήν: Ακόμη και αν σας ενοχλεί που το Facebook σας έκανε υποκείμενο πειράματος εν αγνοία σας, να πούμε ότι δεν είναι παράνομο καθώς στους όρους που αποδέχεστε για να γίνετε μέλος, λέει ότι το FB μπορεί να κάνει μετρήσεις για τους χρήστες προκειμένου να βελτιώσει τις υπηρεσίες ανάλογα με τις προτιμήσεις τους. Και το πείραμα αυτό μπορεί να ενταχθεί σε αυτό τον κανόνα.
Πότε έγινε το πείραμα;
Για μια εβδομάδα (δεν ανακοινώθηκε ποια) μέσα στο 2012.
Ποιοι συμμετείχαν στο πείραμα;
689.003 τυχαία επιλεγμένοι χρήστες από όλο τον κόσμο (δηλαδή με τους τότε εγγεγραμμένους χρήστες, περίπου 1 κάθε 2.500 users.
Τι ήταν το πείραμα;
Εν ολίγοις: Για μια εβδομάδα, μέσω ειδικών φίλτρων, το Facebook επέλεγε αναρτήσεις που θα εμφανίζονταν στο NewsFeed σας με βάση το συναισθηματικό τους περιεχόμενο. Δηλαδή αν ήταν αρνητικές (εξέφραζαν συναισθήματα λύπης, οργής, θυμού κ.ά.) ή θετικές (συναισθήματα χαράς, ενθουσιασμού κ.ά.). Να σημειώσουμε ότι οι αναρτήσεις αυτές ήταν αναρτήσεις των φίλων σας και των ατόμων που ήδη ακολουθούσατε (όπως δηλαδή γίνεται πάντα) και όχι αγνώστων. Απλά ήταν φιλτραρισμένες.
Για περίπου τους μισούς συμμετέχοντες, το φίλτρο επέτρεπε να φαίνεται στο NewsFeed σας ένα ποσοστό 10% θετικών αναρτήσεων και 90% αρνητικών. Στους υπόλοιπους συμμετέχοντες επέτρεπε ένα ποσοστό 10% αρνητικών αναρτήσεων και 90% θετικών.
Διαβάστε κι άλλες λεπτομέρειες: Το μυστικό ψυχολογικό πείραμα του Facebook
Τα αποτελέσματα:
Στους χρήστες που αυξήθηκε το ποσοστό αρνητικών αναρτήσεων στο Newsfeed τους, έτειναν και οι ίδιοι να κάνουν αναρτήσεις με αρνητικό συναισθηματικό περιεχόμενο. Όσοι έβλεπα κυρίως θετικές αναρτήσεις, έτειναν και αυτοί να κάνουν πιο θετικά φορτισμένα ποστ.
Έτσι, οι ερευνητές υποθέτουν ότι η διάθεση των φίλων μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας επηρεάζει.
Αυτό έχει τεράστια σημασία, όπως τονίζουν, για ζητήματα που άπτονται δημοσίων θεμάτων καθώς, όπως φάνηκε ακόμη και μικρές αλλαγές σε ατομικό επίπεδο, μπορούν να έχουν μείζονες συνέπειες σε κοινωνική κλίμακα.
Ωστόσο, χρειάζεται ακόμη πολλή μελέτη (πρόκειται για το πρώτο κοινωνικό πείραμα του είδους του, που αφορά θέματα κοινωνικής μετάδοσης) για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. Ενώ κάτι που πρέπει να μελετηθεί εκτενώς είναι αν και κατά πόσον οι χρήστες όντως επηρεάζονταν σε επίπεδο ατομικής ψυχολογίας ή αν απλά τείνουν να νιώθουν "υποχρεωμένοι" να ακολουθούν την κοινωνική νόρμα.
Δείτε και το σχετικό πείραμα του κοινωνικού ψυχολόγου κ. Νικόλα Χρηστάκη:
Το Facebook είναι εστία μετάδοσης κολλητικών... συναισθημάτων