Γιατί υπάρχουν, ποιες δυνατότητες παρέχουν και ποια προβλήματα δημιουργούν
Τα cookies είναι αρχεία κειμένου , και παρέχουν πολλές χρήσιμες δυνατότητες στο Web.
Υπάρχουν δύο πράγματα που προκαλούν αντίδραση γύρω από τα cookies :
Το πρώτο είναι κάτι που μαστίζει τους καταναλωτές για δεκαετίες . Ας πούμε ότι έχετε αγοράσει κάτι από ένα παραδοσιακό κατάλογο ταχυδρομικών παραγγελιών . Η εταιρεία έχει το όνομά σας , τη διεύθυνση και τον αριθμό τηλεφώνου από την παραγγελία σας και επίσης γνωρίζει τί πράγματα ή υπηρεσίες έχετε αγοράσει . Μπορεί να πωλήσει τις πληροφορίες σας σε άλλους που θα θέλουν να πωλήσουν παρόμοια προϊόντα ή υπηρεσίες προς εσάς . Αυτό είναι το καύσιμο που κάνει το τηλεμάρκετινγκ και το junk mail (spam) να είναι εφικτό. Σε μια τοποθεσία Web , μπορεί να παρακολουθούνται όχι μόνο οι αγορές σας , αλλά και οι σελίδες που έχετε διαβάσει , οι διαφημίσεις στις οποίες κάνετε κλικ , κλπ. Αν στη συνέχεια αγοράσετε κάτι μέσω web και εισάγετε το όνομα και τη διεύθυνσή σας , τότε το site γνωρίζει ενδεχομένως πολύ περισσότερα για σας από ό,τι μία παραδοσιακή εταιρεία ταχυδρομικών παραγγελιών . Το γεγονός αυτό καθιστά τη στόχευση πολύ πιο ακριβή, και αυτό κάνει πολλούς ανθρώπους να νοιώθουν άβολα.
Τα διάφορα sites έχουν διαφορετικές πολιτικές που ισχύουν για τα cookies και την προστασία προσωπικών δεδομένων.
Το κάθε site που σέβεται τους καταναλωτές και χρήστες του, έχει μια αυστηρή πολιτική προστασίας της ιδιωτικής ζωής και δεν πωλεί ή δεν μοιράζεται προσωπικές πληροφορίες αυτών με οποιονδήποτε τρίτο , εκτός από τις περιπτώσεις όπου οι ίδιοι οι καταναλωτές- χρήστες το επιλέξουν ( για παράδειγμα σε ένα opt –in – opt-out e -mail πρόγραμμα ) . Με το opt-in των καταναλωτών- χρηστών του site, δημιουργούνται συγκεντρωτικά στοιχεία, τα οποία και διανέμονται ανάλογα.
Υπάρχουν ορισμένοι πάροχοι που μπορούν να δημιουργήσουν πραγματικά cookies που είναι ορατά σε διάφορες ιστοσελίδες . Το DoubleClick είναι το πιο διάσημο παράδειγμα αυτού .
Πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν το DoubleClick για να εξυπηρετήσουν τις διαφημίσεις banner στις ιστοσελίδες τους. Το DoubleClick μπορεί να τοποθετήσει μικρό ( 1x1 pixels ) αρχείο GIF στην ιστοσελίδα που του επιτρέπουν να φορτώσει τα cookies στον υπολογιστή σας . Το DoubleClick μπορεί στη συνέχεια να παρακολουθεί τις κινήσεις σας σε πολλές Web τοποθεσίες . Μπορεί να δει πιθανώς τα links αναζήτησης που πληκτρολογείτε σε μηχανές αναζήτησης ( που οφείλεται περισσότερο στον τρόπο με τον οποίο , κάποιες μηχανές αναζήτησης εφαρμόζουν τα συστήματά τους κι όχι επειδή σκοπεύουν να κάνουν κάτι απειλητικό και βλαπτικό για τους καταναλωτές – χρήστες ενός site) .
Επειδή μπορεί να συγκεντρώσει τόσο πολλές πληροφορίες σχετικά με εσάς από πολλαπλές Web τοποθεσίες , το DoubleClick μπορεί να σχηματίσει πολύ πλούσια χαρακτηριστικά . Αυτά εξακολουθούν να είναι ανώνυμα , αλλά είναι πλούσια . Το DoubleClick στη συνέχεια πήγε ένα βήμα παραπέρα .
Με την απόκτηση μιας εταιρείας , το DoubleClick απείλησε να συνδέσει αυτά τα πλούσια ανώνυμα προφίλ με το όνομα και τη διεύθυνση του κάθε καταναλωτή- χρήστη - και απείλησε να τα προσαρμόσει στις ανάγκες και προτιμήσεις αυτών , και στη συνέχεια πωλεί αυτά τα δεδομένα των καταναλωτών-χρηστών . Αυτό άρχισε να μοιάζει πολύ με την κατασκοπεία για τους περισσότερους ανθρώπους , και αυτό είναι που προκάλεσε την γενική κατακραυγή . Το DoubleClick και οι εταιρείες σαν να κι αυτό, είναι στη μοναδική θέση για να κάνει αυτό το είδος του πράγματος επειδή εξυπηρετούν διαφημίσεις σε τόσες πολλές Web περιοχές . Το Cross-site προφίλ δεν είναι μια δυνατότητα που διατίθεται σε χωριστούς ιστότοπους, γιατί τα cookies προορίζονται για συγκεκριμένο site.
Προβλήματα με τα cookies
Τα cookies δεν είναι ένας τέλειος μηχανισμός, αλλά σίγουρα κάνουν πολλά πράγματα δυνατά που αλλιώς θα ήταν αδύνατα . Εδώ είναι όμως μερικά από τα πράγματα που καθιστούν τα cookies ατελή .
Οι άνθρωποι συχνά μοιράζονται μηχανήματα (PCs)- Κάθε μηχάνημα χρησιμοποιείται σε δημόσιο χώρο , και υπάρχουν πολλά μηχανήματα που χρησιμοποιούνται σε ένα περιβάλλον γραφείου ή στο σπίτι , από κοινού από πολλούς ανθρώπους . Ας πούμε ότι χρησιμοποιείτε ένα δημόσιο υπολογιστή ( σε μια βιβλιοθήκη , για παράδειγμα) για να αγοράσετε κάτι από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Το κατάστημα θα αφήσει ένα cookie στο μηχάνημα , και κάποιος θα μπορούσε αργότερα να προσπαθήσει να αγοράσει κάτι από το κατάστημα χρησιμοποιώντας το λογαριασμό σας . Τα μεγάλα συνήθως καταστήματα έχουν σχετικές προειδοποιήσεις σχετικά με αυτό το πρόβλημα εξ αφορμής αυτών των κρουσμάτων απάτης.
Τα Cookies διαγράφονται - Εάν έχετε κάποιο πρόβλημα με τον browser σας και καλέσετε την τεχνική υποστήριξη , ίσως το πρώτο πράγμα που η τεχνική υποστήριξη θα σας ζητήσει να κάνετε είναι να διαγράψετε όλα τα προσωρινά αρχεία internet στον υπολογιστή σας . Όταν το κάνετε αυτό , θα χάσετε όλα τα αρχεία cookies . Τώρα, όταν επισκέπτεστε ένα site ξανά , η ιστοσελίδα θα νομίζει ότι είστε νέος χρήστης και θα ορίσει ένα νέο cookie.
Αυτό τείνει να παραποιήσει το ρεκόρ επισκεπτών της εκάστοτε ιστοσελίδας και επίσης μπορεί να είναι δύσκολο για σας ως χρήστες να ανακτήσετε προηγουμένως αποθηκευμένες προτιμήσεις μας.
Αυτός είναι ο λόγος που τα sites μπορεί να σας ζητήσουν να εγγραφείτε σε ορισμένες περιπτώσεις - εάν εγγραφείτε με ένα όνομα χρήστη και έναν κωδικό πρόσβασης , μπορείτε να συνδεθείτε , ακόμη και αν χάσετε το αρχείο των cookies σας , και έτσι μπορείτε να αποκαταστήσει τις προτιμήσεις σας . Εάν οι τιμές προτίμησης αποθηκεύονται απευθείας στο μηχάνημα, τότε η ανάκτηση είναι αδύνατη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλές ιστοσελίδες τώρα αποθηκεύουν όλες τις πληροφορίες του χρήστη σε μια κεντρική βάση δεδομένων και αποθηκεύουν μόνον μια τιμή ID (κωδικό πρόσβασης) στο μηχάνημα του χρήστη .
Πολλαπλοί υπολογιστές- Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν συχνά περισσότερους από έναν υπολογιστές κατά τη διάρκεια της ημέρας . Για παράδειγμα , έχετε ένα μηχάνημα στο γραφείο , ένα μηχάνημα στο σπίτι και ένα laptop για το δρόμο . Εκτός αν το site είναι ειδικά σχεδιασμένο για να λύσει το πρόβλημα , θα έχετε τρία μοναδικά αρχεία cookies, στα τρία μηχανήματα. Κάθε site που επισκέπτεστε και από τις τρεις μηχανές θα σας παρακολουθεί και εκλάβει ως τρεις ξεχωριστούς χρήστες . Μπορεί να είναι ενοχλητικό γιατί θα πρέπει να ορίσετε τις προτιμήσεις σας, τρεις φορές . Για ένα site που επιτρέπει την καταχώριση και αποθηκεύει τις προτιμήσεις κεντρικά, μπορεί να είναι εύκολο για εσάς να έχετε τον ίδιο λογαριασμό και για τις τρεις μηχανές , αλλά οι προγραμματιστές της ιστοσελίδας πρέπει να το προγραμματίσουν αναλόγως για το σκοπό αυτό, κατά το σχεδιασμό του site .
Αν επισκεφτείτε το ιστορικό του URL που καταδεικνύεται στο προηγούμενο τμήμα από το ένα μηχάνημα και στη συνέχεια προσπαθήστε ξανά από ένα άλλο μηχάνημα, θα διαπιστώσετε ότι οι κατάλογοι του ιστορικού σας είναι διαφορετικοί. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο Server δημιούργησε δύο αναγνωριστικά (IDs) ένα για εσάς και ένα για κάθε μηχάνημα .
Δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις σε αυτά τα προβλήματα, εκτός από το να ζητήσετε από τους χρήστες να εγγραφούν και να αποθηκεύσουν οτιδήποτε στην κεντρική βάση δεδομένων του site.
Πηγή: http://computer.howstuffworks.com/cookie4.htm
Επιμέλεια: Xρύσα Τσιώτση