Το ξέρατε ότι από το Facebook μπορείτε να κολλήσετε κάποια επιδημία; Όχι λοιμώδη αλλά... συναισθήματος. Σύμφωνα με μια νέα επιστημονική έρευνα του ελληνο-αμερικανού κοινωνικού ερευνητή Νικόλα Χρηστάκη του πανεπιστημίου Γέιλ, τα συναισθήματα και οι απόψεις, θετικές και αρνητικές κολλούν όπως οι επιδημίες, μέσω διαδικτύου.
Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι τα θετικά μηνύματα "γεννούν" άλλα θετικά μηνύματα και τα αρνητικά μηνύματα γεννούν άλλα αρνητικά μηνύματα.
Το ευοίωνο στην μελέτη αυτή είναι ότι η... κολλητική επίδραση των θετικών είναι μεγαλύτερη από ότι των αρνητικών. Κάθε αρνητικό μήνυμα γεννά 1,29 περισσότερα αρνητικά μηνύματα από τους φίλους κάποιου, ενώ κάθε θετικό μήνυμα πυροδοτεί 1,75 πρόσθετα θετικά μηνύματα.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον τακτικό συνεργάτη του Χρηστάκη, καθηγητή Τζέημς Φάουλερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Σαν Ντιέγκο, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "PLoS One", ανέλυσαν πάνω από ένα δισεκατομμύριο αναρτήσεις στο μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο, που έκαναν περισσότεροι από 100 εκατ. χρήστες μεταξύ 2009-2012.
Διαβάστε σχετικά: Ο θυμός εξαπλώνεται στο Διαδίκτυο σαν πύρινη λαίλαπα
"Η μελέτη μας δείχνει ότι οι άνθρωποι δεν επιλέγουν απλώς άλλους ανθρώπους που τους μοιάζουν, για να σχετιστούν, αλλά επιπλέον προκαλούν πραγματικές αλλαγές στην έκφραση των συναισθημάτων και των απόψεων των φίλων τους. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι οι θετικές συναισθηματικές εκφράσεις εξαπλώνονται περισσότερο από τις αρνητικές", δήλωσε ο Φάουλερ.
Μεταξύ άλλων, η έρευνα έδειξε ότι όταν βρέχει, αυξάνεται κατά 1,16% ο αριθμός των μηνυμάτων με αρνητική συναισθηματική φόρτιση και μειώνεται ο αριθμός των θετικών κατά 1,19%, πράγμα που δείχνει ότι οι άνθρωποι είναι επιρρεπείς ακόμα και στις μεταβολές του καιρού, όσον αφορά τα συναισθήματά τους.
Ο Φάουλερ μάλιστα εκτίμησε ότι η νέα έρευνα μάλλον υποεκτιμά το πόσο πολύ τα συναισθήματα εξαπλώνονται με κολλητικό τρόπο μέσω των κοινωνικών δικτύων. "Είναι πιθανό ότι η επιγραμμική συναισθηματική μόλυνση είναι ακόμη πιο έντονη από αυτή που μπορέσαμε να μετρήσουμε", όπως είπε.
Έτσι, το Facebook μπορεί να συμβάλει είτε σε μια παγκόσμια "επιδημία" αισθήματος ευημερίας, είτε αισθήματος δυστυχίας. Οι άνθρωποι που ζουν πιο κοντά μεταξύ τους, π.χ. στις ίδιες γειτονιές ή πόλεις, ασκούν μεγαλύτερη online επιρροή μεταξύ τους.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η "μόλυνση" έχει μεγάλες κοινωνικές συνέπειες, καθώς τα συναισθήματα εξαπλώνονται με συγχρονισμένο τρόπο σε μεγάλη κλίμακα μέσω των κοινωνικών δικτύων, οδηγώντας έτσι στη δημιουργία μεγάλων ομάδων ανθρώπων, που γίνονται από κοινού πότε χαρούμενοι και πότε δυστυχισμένοι, ανάλογα με τις επιγραμμικές επιδράσεις που δέχονται. Αυτό, τονίζουν οι κοινωνικοί επιστήμονες, "μπορεί να δημιουργήσει αυξανόμενη αστάθεια στα πάντα, από τα πολιτικά συστήματα έως τις χρηματοοικονομικές αγορές".