«Πρόθεσή μας είναι να εντάξουμε μόνιμα λεωφορεία χωρίς οδηγό», τονίζει ο δήμαρχος
Το λεωφορείο χωρίς οδηγό αποτέλεσε παγκόσμια πρωτοτυπία στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος CityMobil2, που υλοποιήθηκε πριν από περίπου τρία χρόνια και για έξι μήνες στα Τρίκαλα. Ήταν ένα «πάντρεμα» καινοτομίας, παράδοσης και τουριστικής προβολής και φαίνεται πως αποτέλεσε παράδειγμα και για το... Ντουμπάι, όπου με πρωτοβουλία της αρμόδιας Αρχής Μεταφορών της πόλης, λεωφορεία χωρίς οδηγό δοκιμάζονται αυτές τις μέρες σε ξεχωριστή λωρίδα, με την ευκαιρία της Συνόδου για την Παγκόσμια Διακυβέρνηση.
Στη θεσσαλική πόλη, πάντως, και στο χρονικό διάστημα 1η Σεπτεμβρίου 2015 - 29η Φεβρουαρίου 2016, σύμφωνα με τον δήμο Τρικκαίων, τρία τέτοια αυτοματοποιημένα λεωφορεία αστικού τύπου πραγματοποίησαν 1.490 δρομολόγια και μετέφεραν 12.138 επιβάτες.
Το λεωφορείο χωρίς οδηγό εισήγαγε τον Δήμο Τρικκαίων στον παγκόσμιο χάρτη των αυτοματοποιημένων μεταφορών, ως την πρώτη πόλη που «τόλμησε» την κυκλοφορία του ρομποτικού οχήματος στο αστικό της κέντρο και σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας. Στο κέντρο έλεγχου τεχνικοί παρακολουθούσαν την πορεία του και κατέγραφαν τα όποια προβλήματα εμφανίζονταν, ενώ το λέιζερ ασφαλείας, που διέθετε το όχημα και εντόπιζε στην πορεία του οποιοδήποτε αντικείμενο ή άνθρωπο, το ακινητοποιούσε την ίδια στιγμή.
Σημειώνεται ότι «επάνω» στο λεωφορείο χωρίς οδηγό σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, μέσα από το οποίο οι μαθητές με τη χρήση διαδραστικών μέσων «μυήθηκαν» στην ηλεκτροκίνηση των οχημάτων και στις πράσινες τεχνολογίες, μαθαίνοντας πώς η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στην κυκλοφορία των οχημάτων αυξάνει την οδική ασφάλεια και μειώνει τον κίνδυνο ατυχήματος.
Ως προς τα κοινωνικά οφέλη του εγχειρήματος, σύμφωνα με τον δήμαρχο Τρικκαίων Δημήτρη Παπαστεργίου, υπήρξε εμπειρία στη διαχείριση και υλοποίηση προγραμμάτων παγκόσμιου βεληνεκούς, αποκτήθηκε θετική εικόνα και φήμη σε φορείς, πανεπιστήμια και εταιρείες του χώρου, για εξασφάλισησυνεργασιών σε νέα προγράμματα, ένταξη στον παγκόσμιο χάρτη καινοτόμων προγραμμάτων, νέο ταχύτερο ασύρματο δίκτυο, όπως και ποδηλατόδρομος μήκους 2,4 χλμ.
«Για τα Τρίκαλα, η λειτουργία του λεωφορείου χωρίς οδηγό εν μέσω μιας εξαιρετικά δύσκολης (τότε και τώρα) περιόδου για την Ελλάδα, ήταν η απόδειξη πως μπορούμε και πρέπει να θέτουμε υψηλούς στόχους, τους οποίους πετυχαίνουμε. Γιατί πέρα από τη μιζέρια, υπάρχει και η δημιουργία, πέρα από το χθες, υπάρχει το σήμερα και το αύριο. Και στα Τρίκαλα, κάθε μέρα, ως κοινωνία, αποδεικνύουμε πως μπορούμε να σκεφτούμε και να πράξουμε διαφορετικά» σημειώνει ο δήμαρχος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Όσο για το μέλλον... «πρόθεσή μας είναι να εντάξουμε μόνιμα λεωφορεία χωρίς οδηγό, αφού εξασφαλίσουμε την κατάλληλη χρηματοδότηση. Όντας οι πρώτοι, το δικαιούμαστε» λέει.
Σημειώνεται πως ο Δήμος Τρικκαίων παραμένει έτσι κι αλλιώς πρωτοπόρος στην καινοτομία.
Το πρόγραμμα Smart Trikala περιλαμβάνει πλήθος εφαρμογών όπως «έξυπνος» φωτισμός, παρακολούθηση συστήματος στάθμευσης με αισθητήρες, έλεγχος διαδρομών απορριμματοφόρων, πρόγραμμα Open Mall, παρακολούθηση κυκλοφοριακού, τηλεπρόνοια.
Ως σημαντικότερο όλων αξιολογείται το ηλεκτρονικό ΚΕΠ ή αλλιώς το «ΑΤΜ» πιστοποιητικών. Πρόκειται για μηχάνημα που, σε αντιστοίχηση με τα ΑΤΜ των τραπεζών, μπορεί να δίνει πιστοποιητικά σε πολίτες με μία απλή κάρτα. Οι εφαρμογές αυτές βρίσκονται σε έναν κεντρικό χώρο ελέγχου, τo control room. Στόχος της ύπαρξής του στην είσοδο του Δημαρχείου, είναι να γίνει αντιληπτό από τους δημότες, ότι οι υποδομές αυτές υπάρχουν και λειτουργούν προς όφελός τους.
Άλλη καινοτόμα εφαρμογή είναι το «Έξυπνο Σπίτι» ή «Σπίτι Ευφυούς Διαβίωσης», το οποίο περιλαμβάνει εφαρμογές που βελτιώνουν τη ζωή, ιδίως των ατόμων της τρίτης ηλικίας, με αισθητήρες κίνησης, φωτισμού, στάθμης νερού, παραθύρων κ.α., ηλεκτρονική κάρτα υγείας (καταγραφή δεδομένων υγείας), αυτόματος τρόπος αποστολής στοιχείων καρδιογραφήματος... Το «Εξυπνο Σπίτι» είναι εφαρμογή που πλέον διατίθεται και εμπορικά από την e-trikala.
Ο Δήμος Τρικκαίων, εξάλλου, αποτελεί πιστοποιημένο ευρωπαϊκό συμμέτοχο στην αξιολόγηση νέων προγραμμάτων. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στο Εκπαιδευτικό Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που δημιουργήθηκε στον Μύλο Ματσόπουλου. Πρόκειται για Κέντρο που διδάσκει στους μαθητές τη χρήση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) με παράγωγη ενέργειας μέσω νερού, ήλιου, αέρα και... ποδηλάτου.
Τέλος, μέσα από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ELVITEN αναμένονται στα Τρίκαλα ηλεκτροκίνητα ελαφρά οχήματα (δίκυκλα, τρίκυκλα, και τετράτροχα) με τα οποία θα διερευνηθεί η πιθανή διευκόλυνση των πολιτών στην καθημερινότητά τους.