Για προώθηση νέων τεχνολογικών λύσεων κατά των ψευδών ειδήσεων
Το Ταμείο Καινοτομίας Digital News Initiative, μια συνεργασία μεταξύ της Google και των εκδοτών στην Ευρώπη, που αποσκοπεί στην προώθηση νέων τεχνολογικών λύσεων στο πεδίο της δημοσιογραφίας, ανακοίνωσε τους αποδέκτες του τέταρτου γύρου χρηματοδότησης.
Πρόκειται για 120 προτάσεις από 26 ευρωπαϊκές χώρες που λαμβάνουν χρηματοδότηση 20,4 εκατ. ευρώ για να ενισχύσουν έργα δημοσιογραφικής καινοτομίας. Μετά και το νέο γύρο, το μέχρι σήμερα συνολικό ποσό χρηματοδότησης από το Ταμείο ανέρχεται στα 94 εκατ. ευρώ. Από ελληνικής πλευράς, χρηματοδότηση 50.000 ευρώ λαμβάνει το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) για το έργο «Check-it: Clearly Visualizing Fake News on Social Media» («Έλεγξέ το: Απεικονίζοντας καθαρά τις ψεύτικες ειδήσεις στα social media»).
Το έργο προτείνει τρόπους φιλτραρίσματος της ειδησεογραφίας και παρέχει στους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) τα εργαλεία που απαιτούνται για τη διάκριση της αληθινής από την ψεύτικη πληροφορία. Το σύστημα του ΙΤΕ αντιπαραβάλλει ένα άρθρο με βάσεις δεδομένων τόσο αληθινών όσο και ψευδών ειδήσεων, καταλήγοντας σε μια βαθμολογία που αποτυπώνει το βαθμό αλήθειας και ακρίβειας της είδησης.
Στη φάση του τέταρτου γύρου, υποβλήθηκαν 685 συμμετοχές από 29 χώρες, με τις 102 να προκρίνονται για να λάβουν χρηματοδότηση. Από αυτά τα 102 έργα, τα 47 χαρακτηρίζονται πρωτότυπα σε πρώιμο στάδιο (δικαιούνται χρηματοδότηση έως 50.000 ευρώ), τα 33 μεσαίου βεληνεκούς (δικαιούνται μέχρι και 300.000 ευρώ), ενώ τα 22 θεωρούνται μεγάλα έργα (δικαιούνται χρηματοδότηση μέχρι και 1 εκατ. ευρώ).
Κατά τον τελευταίο γύρο, παρατηρήθηκε μια σημαντική αύξηση ενδιαφέροντος σε διεθνές επίπεδο για έργα που σχετίζονται με την επαλήθευση των γεγονότων, σε μια εποχή που οι ψευδείς ειδήσεις κάθε είδους (fake news) βρίσκονται σε άνθηση.
Το 21% των επιλεγμένων έργων εστιάζει στη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων, ενώ το 13% σχετίζεται με τη βελτίωση της αναζήτησης περιεχομένου. 'Αλλα έργα περιλαμβάνουν στατιστικές μετρήσεις, ανάπτυξη του κοινού-στόχου (target group), καθώς και νέες διαφημιστικές ευκαιρίες. Το 37% των επιλεγμένων έργων αποτελούν συνεργασίες μεταξύ οργανισμών με παρόμοιους σκοπούς.