«Έτσι θα έμοιαζε για τους εθισμένους στο πορνό»
Το διάσημο πορτρέτο της Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι και το αινιγματικό της χαμόγελο έχουν ιντριγκάρει τους θαυμαστές για δεκαετίες, αλλά μια νέα εκδοχή που δημιουργήθηκε από την τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προκαλέσει ενδιαφέρον για έναν πολύ διαφορετικό λόγο. Το κομμάτι που δημιουργήθηκε με AI απεικονίζει μια γυναίκα που μπορεί να συναντήσετε στο Instagram ή μέσα στη βίλα του ριάλιτι Love Island.
Η τεχνητή νοημοσύνη παρουσιάζει πώς θα ήταν η Μόνα Λίζα αν ο Λεονάρντο ντα Βίντσι την ζωγράφιζε σήμερα και στην εικόνα που δημοσιεύτηκε απεικονίζεται η φιγούρα μιας γυναίκας που έχει νεανικό, αψεγάδιαστο δέρμα, πράσινα μάτια, μακριά σκούρα μαλλιά και πλούσιο ντεκολτέ που αφήνει λίγα στη φαντασία.
Η εικόνα προκάλεσε μεγάλη αναταραχή όταν δημοσιεύτηκε στο «Χ» (πρώην Twitter), με την αρχική ανάρτηση να μετράει ήδη πάνω από οκτώ εκατομμύρια views. Έχει διχάσει μάλιστα το αποτέλεσμά της. Πολλοί ήταν εκείνοι που έκαναν λόγο για «βεβήλωση» του πιο διάσημου πίνακα στον κόσμο.
Άλλοι έκριναν την τολμηρή της εμφάνιση «Είναι σαν να έχει λογαριασμό στο OnlyFans» έγραψε ένας και κάποιος άλλος ανέφερε: «Η Μόνα Λίζα αν ήταν Influencer του Instagram». «Όλοι προσέξαμε πώς η AI τέχνη στοχεύει στο ανδρικό βλέμμα…» σχολίασε ένας άλλος και άλλος επισήμανε: «Τα περισσότερα εργαλεία AI μπορούν μόνο να ευχαριστήσουν. Δεν μπορούν να ανατρέψουν ή να εφεύρουν αν δεν έχουν προγραμματιστεί έτσι». Πολλοί τώρα φάνηκαν να συμφωνούν με ένα tweet που συγκέντρωσε πάνω από 80.000 likes για την κριτική της εικόνας λέγοντας: «Όχι, έτσι θα έμοιαζε για τους εθισμένους στο πορνό».
Υπήρχαν και εκείνοι που εξέφρασαν αντίθετη άποψη «Τώρα μάλιστα, με ενδιαφέρει η τέχνη», «τώρα δεν χρειάζεται το χαμόγελο, για να την ερωτευτώ».
Ο δημιουργός της εικόνας Τζιανπάολο Ρόζα σχολίασε τη διαμάχη που προέκυψε υποστηρίζοντας ότι έγινε για να «τιμήσει το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι», αλλά ξεκαθάρισε ότι η σεξουαλικοποίηση των γυναικών είναι «λυπηρή» και «προβληματική» και ελπίζει ότι η εικόνα μπορεί να ανοίξει έναν διάλογο για το πώς «αντιλαμβανόμαστε την τέχνη και τις γυναίκες».
Η τέχνη της τεχνητής νοημοσύνης έχει αντιμετωπίσει από καιρό κριτική και πολλοί υποστηρίζουν ότι συχνά δείχνει τους περιορισμούς της τεχνητής νοημοσύνης και όχι τις δυνατότητές της. Πολλοί λένε ότι στερείται πρωτοτυπίας και δημιουργικότητας, συχνά παράγει έργο αφού «ταΐστηκε» με την πραγματική δουλειά των καλλιτεχνών. Ο
Harry Woodgate, συγγραφέας και εικονογράφος του Grandad’s Camper, είπε στον Guardian τον Ιανουάριο: «Αυτά τα προγράμματα βασίζονται εξ ολοκλήρου στην πειρατική πνευματική ιδιοκτησία αμέτρητων εργαζόμενων καλλιτεχνών, φωτογράφων, εικονογράφων και άλλων κατόχων δικαιωμάτων».