Ηλεκτρονικές απάτες: Πώς να αποφύγετε το «ψάρεμα» από επιτήδειους

Ηλεκτρονικές απάτες: Πώς να αποφύγετε το «ψάρεμα» από επιτήδειους

Στη Θάσο ένας υποτιθέμενος «αστυνομικός» εξαπατούσε ανυποψίαστους ξενοδόχους

Το «ψάρεμα» με στόχο ανυποψίαστους ξενοδόχους και ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων καταλυμάτων είναι τα τελευταία χρόνια σύνηθες φαινόμενο. Φέτος, μάλιστα, οι απόπειρες κλοπής χρηματικών ποσών έχουν αυξηθεί.

Πρόσφατα, στο νησί της Θάσου, επιτήδειος συστήνεται ως αστυνομικός από τον Λιμένα ζητώντας να κάνει κράτηση δωματίου για το μήνα Ιούλιο. Στη συνέχεια ζητά από τα υποψήφια θύματα να κάνουν κλικ σ’ έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο (link) προκειμένου να καταθέσει τα χρήματα για την κράτηση. Και κάπως έτσι ο ηλεκτρονικός σύνδεσμος οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα και ο αριθμός τηλεφώνου οδηγεί στον απατεώνα.

«Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις, δεν είναι ούτε ο πρώτος, ούτε ο τελευταίος» σχολιάζει στο GRTimes ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θάσου (ΕΞΘ) Πάρις Παρασχούδης σχετικά με την περίπτωση του υποτιθέμενου αστυνομικού.

Όπως ο ίδιος εξηγεί, το «ψάρεμα» προς ανυποψίαστους ξενοδόχους και ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων, συμβαίνει κάθε χρόνο, ωστόσο, «φέτος, είναι περισσότερες οι απόπειρες», καταγράφοντας έξαρση την άνοιξη. Όπως επισημαίνεται, πολλά είναι και τα περιστατικά που δεν δηλώνονται καν, διότι τα θύματα ντρέπονται να καταγγείλουν το περιστατικό.

Οι δήθεν επιχειρηματίες

Και από την άλλη, υπάρχουν και οι απατεώνες που ισχυρίζονται ότι εκπροσωπούν νόμιμες επιχειρήσεις. Πριν λίγες ημέρες, πάλι στη Θάσο, άγνωστος που παρουσιαζόταν ως ιδιοκτήτης καταλύματος κατάφερε να αποσπάσει από αλλοδαπό πάνω από 1.700 ευρώ για κράτηση σε κατάλυμα ‘φάντασμα’.

Ο ηλεκτρονικός σύνδεσμος οδηγεί σε ψεύτικη ιστοσελίδα και ο αριθμός τηλεφώνου οδηγεί στον απατεώνα που ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί τη νόμιμη επιχείρηση.

Μάλιστα, όπως πληροφορείται το GRTimes.gr, στο παρελθόν καταγγέλθηκε απάτη που είχε δηλωθεί ως κράτηση μέσω δημοφιλούς πλατφόρμας εύρεσης και κρατήσεων ξενοδοχείων και δωματίων. Το εν λόγω κατάλυμα ‘φάντασμα’ εμφανιζόταν κοντά σε ξενοδοχειακή μονάδα επιχειρηματία, στη Νότια Θάσο, και όπως αναφέρεται αστυνομικοί έκαναν έρευνα για να διαπιστωθεί το τι ακριβώς συνέβη. «Χρειάστηκε τουλάχιστον ένας χρόνος για να πάρει η υπόθεση το δρόμο της δικαιοσύνης» δηλώνουν πηγές του περιστατικού στο GRTimes.gr.

 

Πολλές απόπειρες και στην Πιερία

Οι απόπειρες εξαπάτησης για απόσπαση χρημάτων από επιτήδειους είτε προσποιούμενοι ενδιαφερόμενους πελάτες για κράτηση δωματίου είτε ως ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων παρατηρούνται σ’ όλη την Ελλάδα.

Στην Πιερία, ένας τουριστικός προορισμός που συνδυάζει θάλασσα και βουνό, όπως αναφέρει στο GRTimes.gr ο πρόεδρος της τοπικής Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλής Τσιτλακίδης «οι απόπειρες είναι πολλές, ωστόσο τα θύματα έχουν περιοριστεί και οι ξενοδόχοι είναι πλέον πονηρεμένοι».

Όπως επισημαίνεται, οι σχετικές προειδοποιήσεις και οδηγίες που έχουν σταλεί στα μέλη τους και σε πιθανά θύματα απάτης, έχουν καταφέρει να περιορίσουν τα φαινόμενα «ψαρέματος».

Απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις

Vishing είναι ο σχετικός όρος (σ.σ. προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων ‘Voice’ (φωνή) και ‘Phising’ (ψάρεμα)) που αφορά απάτη μέσω τηλεφώνου και έχει ως σκοπό να εξαπατηθεί το θύμα προκειμένου να αποκαλύψει τις προσωπικές και οικονομικές του πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας του ή και να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες.

Τι μπορείτε να κάνετε για την αποφυγή τους; Μεταξύ άλλων, να είστε προσεκτικοί με αιφνιδιαστικές και απροειδοποίητες τηλεφωνικές κλήσεις. Να μην μεταφέρετε χρήματα σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό, κατόπιν αιτήματός τους.

 

Ανάκτηση πληροφοριών μέσω SMS

Smishing είναι ο σχετικός όρος (σ.σ. προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων ‘SMS’ και ‘Phising’ (ψάρεμα) που αφορά την προσπάθεια των απατεώνων να αποκτήσουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες ή κωδικούς ασφαλείας μέσω μηνυμάτων SMS.

Τι μπορείτε να κάνετε για την αποφυγή τους; Μεταξύ άλλων, μην κάνετε κλικ σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (link), συνημμένα αρχεία ή εικόνες που λαμβάνετε με μηνύματα κειμένου (sms) δίχως να έχετε επαληθεύσει τον αποστολέα.