Η ανατρεπτική σκέψη του Τζεφ Μπέζος δεν ήρθε καθόλου τυχαία
Η Amazon γιορτάζει φέτος τα 25 χρόνια της στην αγορά και ώρα να θυμηθούμε μια από τις πιο ωραίες ιστορίες που την αφορούν.
Πώς βρήκε δηλαδή ο πλουσιότερος σήμερα άνθρωπος του κόσμου το όνομα με το οποίο θα τη μάθαινε όλος ο πλανήτης. Μια ιστορία που δείχνει ακριβώς πόσο δύσκολο είναι να καταλήξεις σε μια καλή εταιρική επωνυμία.
Το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο που έφτιαξε ο Μπέζος το αποκαλούσε αρχικά Cadabra, όπως μας λέει ο Brad Stone στο μπεστ σέλερ του 2013 «The Everything Store»: «Το Cadabra ήταν μια αναφορά στη λέξη ‘‘abracadabra’’», τη μαγική λέξη που ξεκλειδώνει άλλους κόσμους δηλαδή (αμπρακαντάμπρα).
Όπως μας λέει όμως ο Stone, ήταν ο πρώτος δικηγόρος του γενικού διευθυντή Μπέζος που παρατήρησε σωστά πως το όνομα παραήταν στριφνό και δυσνόητο, καθώς μπορούσε άνετα να μπερδευτεί με το μακάβριο «cadaver» (πτώμα)!
Ο Μπέζος το σκέφτηκε, το ξανασκέφτηκε και κατέληξε στο όνομα του μεγαλύτερου ποταμιού της Γης! Ως σκέψη όμως, καθώς από κοινού με την τότε σύζυγό του, Μακένζι Μπέζος, εξερευνούσαν κι άλλες δυνατότητες, σπεύδοντας να νοικιάσουν μια σειρά από ηλεκτρονικές διευθύνσεις για το online βιβλιοπωλείο τους (Awake.com, Browse.com, Bookmall.com κ.ά.). Μεταξύ αυτών και το Relentless.com, το οποίο συνεχίζει να λειτουργεί και αν το πληκτρολογήσετε, θα σας ανακατευθύνει αυτομάτως στο Amazon.com.
Σύμφωνα πάντα με τον Stone, να πώς σκέφτηκε ο Μπέζος, που ήθελε διακαώς ένα όνομα για το website του που να ξεκινά με το «Α», για να είναι στα πρώτα-πρώτα των αντίστοιχων αλφαβητικών εταιρικών καταλόγων της εποχής. Άρχισε να ξεψαχνίζει λοιπόν το λεξικό στο γράμμα «Α» και έπεσε πάνω στον «Αμαζόνιο» (Amazon), το μεγαλύτερο ποτάμι του κόσμου.
«Αποφάσισε πως ήταν το ιδανικό όνομα για αυτό που θα γινόταν το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο της Γης», γράφει ο Stone. Ο Μπέζος «πήγε στο γκαράζ», το πρώτο στρατηγείο της εταιρίας του, «και ενημέρωσε τους υπαλλήλους του για το νέο όνομα της εταιρίας. Δίνοντας την εντύπωση πως δεν νοιαζόταν για τις γνώμες των άλλων στην επιλογή του».
Το νέο όνομα τόσο της επιχείρησης όσο και της ιστοσελίδας καταχωρίστηκε την 1η Νοεμβρίου 1994. Ο Stone ισχυρίζεται πως ο Μπέζος δικαιολόγησε ως εξής την επιλογή του Αμαζονίου: «Δεν είναι μόνο το μεγαλύτερο ποτάμι του κόσμου, αλλά είναι κατά πολλές φορές μεγαλύτερο από το δεύτερο μεγαλύτερο ποτάμι. Εξαφανίζει από τον χάρτη όλα τα άλλα ποτάμια του κόσμου»!