Η θεατρική στέγη της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου εμπλουτίζει τις δραστηριότητές της με μπόλικη μουσική, χορό και ενδιαφέρουσες συμπράξεις
Με τη νέα γενιά ηθοποιών στην πρώτη γραμμή του προγράμματός του και αιχμή του δόρατος το «μαύρο χιούμορ», το θέατρο Πόρτα ετοιμάζεται να υποδεχτεί τη νέα σεζόν, με ένα πλούσιο ρεπερτόριο και παράλληλες εκδηλώσεις.
Με το θέατρο να διατηρεί τον πρώτο ρόλο, ένα θέατρο για μεγάλους, μικρούς αλλά και πολύ... μικρούς, η θεατρική στέγη της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου εμπλουτίζει τις δραστηριότητές της με μπόλικη μουσική, χορό και ενδιαφέρουσες συμπράξεις.
«Σύμφωνα με τον Αντρέ Μπρετόν, το Μαύρο Χιούμορ είναι μια "ανώτερη εξέγερση του πνεύματος". Έτσι λοιπόν τα πνεύματα όσων συνεργάζονται στο ΠΟΡΤΑ ενώθηκαν μια μέρα και είπαν "Αμάν πιά! Φτάνει! Όχι άλλο". Καθένας, βέβαια, εννοούσε κάτι διαφορετικό και η "εξέγερσή" του γινόταν για εντελώς προσωπικούς λόγους. Όπως και να 'χει, πάντως, τα μαυρισμένα "πνεύματά μας εξεγέρθηκαν" και γελάσαμε πολύ... με το χάλι μας. Και ήταν σίγουρα πολύ ξαλαφρωτικό...
Είπαμε, λοιπόν, να δώσουμε "διαστάσεις" στην εξέγερσή μας... Να προσπαθήσουμε να παρασύρουμε κι άλλους. Έτσι λοιπόν, είπαμε να τοποθετήσουμε το "Μαύρο Χιούμορ" φλάμπουρο και να συμπεριλάβουμε στο φετινό μας ρεπερτόριο έργα που εκπροσωπούν το είδος. Πήραμε, όμως ακόμα μια απόφαση: το φλάμπουρο θα το σηκώσουν, κυρίως, νέοι. Γιατί αυτοί κρατούν το μαύρο μόνο για το χιούμορ τους» αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Θωμάς Μοσχόπουλος στο σημείωμά του για το ρεπερτόριο της φετινής χρονιάς.
Σε αυτό το πνεύμα κινούνται και οι τρεις νέες παραγωγές της φετινής σεζόν που εμπνέονται από τη λογοτεχνία: η "Δίκη του Κ." (Φραντς Κάφκα) σε διασκευή και σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, "Το Μαύρο Χιόνι- το ημερολόγιο ενός μακαρίτη" (Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ) σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου και η "Μύτη" (Νικολάι Γκόγκολ) σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου αποτελούν το βασικό κορμό του φετινού ρεπερτορίου με νέους (στην πλειονότητα τους) ηθοποιούς να στελεχώνουν τους θιάσους. «Στηρίζομαι στην αισιοδοξία των νέων ανθρώπων και παίρνω το ρίσκο και προχωρώ χωρίς γνωστά ονόματα στις φετινές παράστασεις. Έτσι κι αλλιώς το ρίσκο στο θέατρο υπάρχει και όταν δεν έχεις να χάσεις πολλά ρισκάρεις πιο εύκολα» τονίζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου.
«Καυστική σάτιρα», σύμφωνα με τους συντελεστές του, αποτελεί και το έργο που επέλεξαν για το "οικογενειακό" θέαμα που θα παρουσιαστεί φέτος στο Πόρτα. Πρόκειται για το "Ένας Δράκος... μα ποιος Δράκος" της Ξένιας Καλογεροπούλου και του Θωμά Μοσχόπουλου, που βασίζεται στον Δράκο του Γιεβγκένι Σβάρτς. «Δεν είναι τυχαίο που χρησιμοποιούμε τον όρο "καυστική σάτιρα", μιας και δεν τολμάμε να μιλήσουμε για "παιδικό έργο με Μαύρο Χιούμορ" φοβούμενοι τις μηνύσεις απ' όσους ταυτίζουν αυτό το είδος θεάτρου με πακτωμένες με ροζ τούλι, παγιέτα και ηθικά διδάγματα παιδικές παραστάσεις» σχολιάζει ο Θ. Μοσχόπουλος. Ενώ για όσους αγωνιούν, η λύση στο καυτό ερώτημα του ποιο είναι το "ηθικό δίδαγμα" του έργου, ο ίδιος απαντά: «Βρείτε τον Δράκο που κρύβετε μέσα σας».
Από το πρώτο Σάββατο του Ιανουαρίου του 2017, οι μικροί θεατές θα έχουν την ευκαιρία ν' ακούσουν αφηγήσεις παραμυθιών απ' όλον τον κόσμο από την «ψυχή» του θεάτρου Ξένια Καλογεροπούλου. Ιστορίες που θα ζωντανέψουν πάνω στη σκηνή του Πόρτα και ύστερα θα παρασύρουν τα παιδιά σε δράσεις και παιχνίδια με την 'Αννα Παπαφίγκου, ενώ η Ξ. Καλογεροπούλου θα συζητά με τους συνοδούς τους για την αναγκαιότητα της προφορικής αφήγησης. Επιπλέον, το Πόρτα συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Μικρό Θέατρο Αγρινίου και παρουσιάζει τη βρεφική παράσταση "Κοίτα!", την ιστορία μιας ολόκληρης μέρας ενός μωρού μέσα στο σπίτι (για βρέφη από 8 μηνών έως νήπια 4 χρόνων). Για τρίτη χρονιά συνεχίζεται και η συνεργασία του θεάτρου με την ομάδα ΠΑΠΑΛΑΝΓΚΙ, που φέτος περιλαμβάνει τη νέα εκπαιδευτική παράσταση "(Δεν) είμαι ΠΡΟ", μια χιουμοριστική ιστορία- μάθημα αντι-bullying που απευθύνεται στα μεγαλύτερα παιδιά του δημοτικού και σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου.
Ενδιαφέρουσες συμπράξεις, συναντήσεις- έκπληξη και νέες καλλιτεχνικές προτάσεις, είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το φετινό παράλληλο πρόγραμμα του Πόρτα, που τα προηγούμενα χρόνια αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την παρουσίαση έργων που βραβεύτηκαν (Χρήστος Παπαδόπουλος "Elvedon", πρώτη θέση στο πανευρωπαϊκό δίκτυο χορογράφων Aerowaves/Dance Across Europe | Art éfacts Ensemble Μοντέρνες Κυκλάδες-LeCorbusier, διάκριση από το Ίδρυμα Le Corbusier) και μουσικών παραστάσεων, που στη συνέχεια ακολούθησαν σημαντική πορεία (Δημήτρης Σκύλλας-Περί ύψους, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης κ.α.) Φέτος, οι Τρίτες Παράλληλες" αλλάζουν μέρα, μεταφέρονται την Πέμπτη και γίνονται «'Αλλες Παράλληλες» με τους Κορνήλιο Σελαμσή και Χρήστο Παπαδόπουλο να επιμελούνται την καλλιτεχνική διεύθυνση του μουσικού και χορευτικού προγράμματος αντίστοιχα.
Σ' ένα πρόγραμμα τεσσάρων κύκλων, σημαντικοί καλλιτέχνες ανεβαίνουν στη σκηνή και παρουσιάζουν μουσικές, χορευτικές παραστάσεις και περφόρμανς. Ανάμεσά τους, θα παρουσιαστούν πέντε σύμμεικτα ακροάματα σχετικά με τον Έρωτα και τις πνευματικές και σαρκικές πτυχές του, η νέα δημιουργία της χορογράφου Ίριδας Καργιάν , καθώς μία παράσταση της Ελένης Ευθυμίου για την Εργασία με αφορμή αληθινές ιστορίες ανθρώπων που αυτοπροσδιορίζονται ως "άνεργοι. Επίσης, μετά την επιτυχία των συναυλιών της Νατάσσας Μποφίλιου με το ξεχωριστό πρόγραμμα "Κιβωτός", το Πόρτα ετοιμάζεται να φιλοξενήσει το Μάιο δημοφιλείς καλλιτέχνες σε διαφορετικές κι απρόσμενες εμφανίσεις, που θα συζητηθούν.
Στο φετινό ρεπερτόριο έρχονται να προστεθούν και οι επιτυχίες της περσινής χρονιάς που παίζονται σε επανάληψη, όπως η κωμωδία του Τόμας Μπέρνχαρντ ο "Θεατροποιός" σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση, οι "Αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες" του Ρόμπερτ Μούζιλ σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη και το "Πιάνω Παπούτσι πάνω στο Πιάνο"από τους Patari Project υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Σοφίας Πάσχου.
Τέλος, και φέτος το Πόρτα θα προσφέρει τη δυνατότητα σε 300 φίλους του που θα προμηθευτούν το «Πάσο Φίλου», να παρακολουθήσουν όλες τις παραστάσεις της φετινής σεζόν στη συμβολική τιμή των 50 ευρώ. Πέραν της εισόδου στα θεάματα, το πάσο θα εξασφαλίζει μοναδικά προνόμια, όπως συμμετοχή σε συζητήσεις με τους συντελεστές των παραστάσεων, προσκλήσεις σε επίσημες πρεμιέρες κ.ά.