Λέξεις κλειδιά στον οδηγό επιβίωσης του φετινού προγράμματος είναι οι εξής τέσσερις: Πόλη, Γυναίκες, Μέση Ανατολή, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής
Μπαράζ θεάτρου, χορού, μουσικής, ομιλιών, συναντήσεων, εκπαιδευτικών δράσεων στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τη σεζόν 2016-2017.
Ο προσανατολισμός της είναι σταθερός και με συνέπεια στις πειραματικές παραστάσεις και τάσεις από τη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή πρώτης γραμμής, στις ξένες συμπαραγωγές για Έλληνες δημιουργούς και στις δράσεις σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους.
Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, στα έξη χρόνια λειτουργίας της, έχει διαμορφώσει πλέον την ταυτότητά της «να παράγει πολιτισμό και όχι απλά παραστάσεις» λένε οι άνθρωποί της. Η ανταπόκριση του κοινού- νεανικό στην πλειονότητά του- ήταν αυτά τα χρόνια θετική, με τα στατιστικά στοιχεία να δείχνουν 80 -85% πληρότητα και πολλά sold out.
Λέξεις κλειδιά στον οδηγό επιβίωσης του φετινού προγράμματος είναι οι εξής τέσσερις: Πόλη, Γυναίκες, Μέση Ανατολή, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Η σεζόν ανοίγει με χορό στο κέντρο της πόλης, το πρώτο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου (1,2/10). Στο προαύλιο του Μουσείου της Ακρόπολης, ο Γιάννης Μανταφούνης και η Αουάφ Μακατάμνεϊ χορεύουν για κάθε θεατή ξεχωριστά. Στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης η ομάδα της Τρίσα Μπράουν παρουσιάζει μια αναδρομή στην κορυφαία Αμερικανίδα χορογράφο με αποσπάσματα εμβληματικών έργων της, των τελευταίων πενήντα ετών.
Από το Σύνταγμα, ξεκινούν οι χορευτές της ομάδας του Γουίλι Ντόρνερ και καθώς προχωρούν με το κοινό σε διαδρομές καθημερινές, στριμώχνονται σε χαραμάδες, σκαρφαλώνουν σε στύλους, «φωτίζουν» αναπάντεχα ρωγμές της πόλης. Το βράδυ, στην Πλατεία Κοτζιά, ο ανυποψίαστος περαστικός συναντά τον Μπορίς Σαρμάτζ να χορεύει έναν νυχτερινό χορό.
Στο πρόγραμμα ξεχωρίζει φέτος το πολυσυλλεκτικό Φεστιβάλ Θεάτρου -Χορού made in USA, με πρωτοπόρους καλλιτέχνες και ομάδες της αμερικανικής σκηνής, που φέρνουν νέους τρόπους ανάγνωσης και χρήσης τεχνολογίας, ριζοσπαστικά πειράματα με έργα ρεπερτορίου -όπως 'Αμλετ σε «αλγοριθμική περφόρμανς» της 'Ανι Ντόρσεν (16,17/11 2016) - ερμηνευτές και θεατές στη σκηνή, όπως στην παράσταση Attendance της Φαίη Ντρίσκολλ (28,29/11 2016) σε ένα ατέλειωτο ταξίδι επανεφεύρεσης της εμπειρίας μιας ομαδικής χορογραφίας.
Στην ενότητα Γυναίκες, η Ιζαμπέλ Ιπέρ υποδύεται τη Φαίδρα σε σκηνοθεσία Κριστόφ Βαρλικόφσκι (20-22.12.2016), με αφορμή τον Ευριπίδη, τον Σενέκα και τρεις σύγχρονούς μας λογοτέχνες.
Ο Δον Ζουάν του Μολιέρου ανεβαίνει σε μια σύγχρονη εκδοχή από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό (25/1-12/7/2017). Στο Hearing ( 28-30.4.2017), ο νέος Ιρανός σκηνοθέτης Αμίρ Ρεζά Κουεστάνι μιλά για τα ταμπού, το τσαντόρ, το πώς είναι να περνάς τη νιότη σου σε συνθήκες καταστολής, με βάση ένα ιρανικό «παράδειγμα»: το άκουσμα μιας «απαγορευμένης» ανδρικής φωνής σε μια φοιτητική εστία θηλέων στην Τεχεράνη του 1979.
Η ενότητα Γυναίκες, επίσης, αποτίει φόρο τιμής στη θρυλική χορογράφο Πίνα Μπάους με το προτελευταίο της έργο, το Sweet Mambo (3-6.11.2016) όπου στο ποιητικό σύμπαν που δημιουργεί, άντρες και γυναίκες εξερευνούν πόθους και φόβους, μοιράζονται επιθυμίες και ιστορίες. Ενώ στις λέξεις και σκέψεις μοιράζονται τις απόψεις τους με το κοινό, η Μαριάν Σατραπί (30.11.2016), οι δυναμικές ακτιβίστριες Guerilla Girls (9.3.2017), καταγγελτικές στον ανδροκρατούμενο κόσμο της τέχνης, οι διάσημες Ρωσίδες Pussy Riot (24.3.2017) και η βραβευμένη Αμερικανο-αιγύπτια δημοσιογράφος Mona Elthahawy μιλά για «Μαντίλες, Υμένες και Σεξουαλική Επανάσταση» (23.5.2017).
Στην ενότητα Μέση Ανατολή, ο σκηνοθέτης από τη Συρία και θιασώτης θεάτρου ντοκουμέντου, Ομάρ Αμπουσάαντα, στο έργο του While I was waiting (26-27.10.2016), ενώνει τη φωνή του με τη σπαρακτική κραυγή του λαού του για σωτηρία.
Ο επίσης Σύρος, εγκαταστημένος στη Γαλλία, χορογράφος Mithkal Αlzghair, στο έργο του Displacement (26,27/10), διερευνά μέσα από μουσικά και κινητικά μοτίβα παραδοσιακών χορών τα θέματα της εκτόπισης και της εξορίας.
Ξεχωρίζει, επίσης, η τριήμερη διεθνής συνάντηση «Διασπορές σε Διάλογο»(7-10.10.2016) με τρεις μουσικές εκδηλώσεις και ένα συνέδριο με καλλιτέχνες, ακτιβιστές και ακαδημαϊκούς με θέμα την προσφυγική κρίση.
Ενώ στις λέξεις και σκέψεις φιλοξενείται ο κορυφαίος εκπρόσωπος της αραβικής ποίησης της εποχής μας, ποιητής Αδωνις (10.1.2017).
Ο Ali Ahmed Saïd Esber, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, υιοθέτησε ήδη από την εφηβική του ηλικία το μυθολογικό ψευδώνυμο 'Αδωνις, θεωρώντας πως η απέκδυση του μουσουλμανικού του ονόματος, θα έδινε συμβολικά πρόσβαση στην οικουμενικότητα και την πράξη της δημιουργίας.
Καταδικασμένος σε φυλάκιση στην πατρίδα του, λόγω των προοδευτικών πολιτικών του πεποιθήσεων, ο 'Αδωνις αυτοεξορίστηκε, αρχικά στον Λίβανο και στη συνέχεια στο Παρίσι, όπου ζει μέχρι σήμερα.
Οι Έλληνες στη Στέγη:
Η Ελένη Ευθυμίου σκηνοθετεί «Το κάλεσμα της άγριας φύσης» του Τζακ Λόντον (31.10.2016 -31.5.2017), ο Δημήτρης Ξανθόπουλος σκηνοθετεί την παράσταση «Ο Μοσκώβ Σελήμ» του Γεώργιου Βιζυηνού (εφηβική σκηνή, 17.11.2016 - 9.4.2017), ο Σύλλας Τζουμέρκας και η Γιούλα Μπούνταλη «Απ' τα ψηλά στα χαμηλά - Ένας δολοφόνος στο Τόκυο» (25-30.12.2016), ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σκηνοθετεί «Δον Ζουάν» (25.1-12.2.2017), η Σοφία Βγενοπούλου και GrasshopperYouth σκηνοθετεί την παράσταση «Η γραμμή της Αθήνας» (βασισμένο στο "Linie 1" του Volker Ludwig) (15-19.2.2017), η ομάδα Nova Melancholia παρουσιάζει σε σκηνοθεσία Βασίλη Νούλα «Τα χρόνια της αθωότητας», βασισμένο στην «Αυτοκράτειρα» του Δούκα Καπάνταη (11-26.3.2017), η ομάδα VASISTAS παρουσιάζει σε σκηνοθεσία Αργυρώς Χιώτη τη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη (22.4 - 6.5.2017), το Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων (1-2.4.2017) παρουσιάζει τους νέους Έλληνες χορογράφους που πρέπει να προσέξουμε, στο Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου νέοι Έλληνες συγγραφείς γράφουν θεατρικά έργα για εφήβους - μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου (Οκτώβριος 2016 - Απρίλιος 2017), Cementary από την Ομάδα Χορού Αερίτες και την Πατρίσια Απέργη (1-3.3.2017), Δημήτρης Παπαϊωάννου με τη νέα του παραγωγή (24.5.2017-11.6.2017).
Στη μουσική, Έλληνες καλλιτέχνες παρουσιάζονται στο 6o Πανόραμα Ελληνικής Τζαζ (2-4.12.2016) και στο Πανόραμα Ελληνικής Τζαζ: New Generation 4 (9-11.6.2017), το Ergon Ensemble παρουσιάζει το In Vain (6.12.2016), εμφανίζεται το Harris Lambrakis Quartet (11.2.2017), το ARTéfacts ensemble & & UrbanDig Project φτιάχνουν Μουσική για το Νέο Κόσμο (26-27.5.2017), ο Δημήτρης Καμαρωτός και η Αμαλία Μουτούση παρουσιάζουν τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη (7-11.6.2017). Το Ελληνικό Σχέδιο παρουσιάζει το νέο συμφωνικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου: Λόγος Ερωτικός (18-19.10.2016), τους Μετασχηματισμούς 1:Bach, Mozart, Satie...: Ταξίδι στην Ανατολή (2.11.2016), τον κύκλο «Το Ελληνικό Τραγούδι» / Οι Μύθοι του Κόσμου γίνονται τραγούδια (3-4.12.2016), τους Μετασχηματισμούς 2 / Dichterliebe: Ο Έρωτας του ποιητή (22.1.2017), τους Μετασχηματισμούς 3: Οι έρωτες του ποιητή (24.2.2017), τον κύκλο «Δημιουργία Ρεπερτορίου» / Μουσική στη Ματιά (18-19.3.2017).