Συνέντευξη στην Ελένη Νικολούλια
Το The Life Goddess θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ντελικατέσεν. Θα μπορούσαμε όμως να το πούμε και εστιατόριο. Τελικά είναι ένας συνδυασμός και των δύο και μάλιστα με πρωταγωνιστή την Ελλάδα.
Μια συζήτηση με τους Νίκο και Γιώργο Νυφούδη και Ηλία Κουλακιώτη αρκεί για να μας αποδείξει τους λόγους για τους οποίους οι ενδιαφέρουσες ιδέες μπορούν να επιτύχουν ακόμη και στο εξωτερικό, αλλά και εκείνους που κατέστησαν το The Life Goddess μια από τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις της Βρετανικής πρωτεύουσας.
Πόσο εύκολο ήταν τελικά το να πείσετε το κοινό του Λονδίνου να ξεκινά την ημέρα του με ένα κουλούρι Θεσσαλονίκης ή μία μπουγάτσα;
Πολύ πιο εύκολο από όσο φαντάζεστε. Όταν μιλάει η γεύση και η ποιότητα τα λόγια είναι περιττά!
Ποιες είναι οι συχνότερες λανθασμένες απόψεις των ξένων για τα ελληνικά προϊόντα;
Η μεγαλύτερη αδικία συντελείται σε βάρος του ελληνικού κρασιού. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι παράγουμε μόνο ρετσίνα. Μεγάλη αδικία, μερίδιο για την οποία έχουν πολλοί.
Ανάλογες προσπάθειες βρίσκουμε ελάχιστες ακόμη και στην Ελλάδα. Γιατί απορρίψατε την ελληνική αγορά;
Καταρχήν μέχρι πρόσφατα το νομοθετικό πλαίσιο για να δημιουργηθεί ένα TLG, όπως εν συντομία αποκαλείται το The Life Goddess, δεν υπήρχε. Σήμερα, που τα πράγματα αλλάζουν σκεφτόμαστε αυτή την πιθανότητα. Κάτι τέτοιο όμως, για εμάς, θα είχε νόημα να πραγματοποιηθεί σε μέρη όπως η Σαντορίνη, η Κρήτη και άλλοι τουριστικοί προορισμοί. Σκοπός μας δεν είναι να κάνουμε μόνο πωλήσεις αλλά να εκπαιδεύσουμε ανθρώπους που επιλέγουν να περάσουν το κατώφλι μας, να έχουν σαφή άποψη για την ελληνική γεύση για την ελληνική φιλοξενία.
Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να εγκαταλείψετε την Ελλάδα και να ξεκινήσετε μια νέα επιχείρηση στο Λονδίνο;
Η αλήθεια είναι πως δεν την έχουμε εγκαταλείψει. Μοιράζουμε το χρόνο μας μεταξύ Λονδίνου, Θεσσαλονίκης και σύντομα Βρυξελλών έχοντας πάντα σημείο αναφοράς το γραφείο μας στη Θεσσαλονίκη στην οδό Βενιζέλου. Εκεί κοντά στο Μπιτ Παζάρ, το Καπάνι και τη Μοδιάνο που όλες οι ελληνικές γεύσεις παντρεύονται για να δημιουργήσουν τη γαστρονομική Ελλάδα του σήμερα.
Με ποιο τρόπο γίνεται η επιλογή των προϊόντων;
Αυτό είναι και το σημαντικότερο κομμάτι της δουλειάς μας. Να βρεις το σωστό προϊόν. Η επιλογή ήταν δουλειά κυρίως του αδερφού μου που όργωσε κυριολεκτικά την Ελλάδα αναζητώντας τα κατάλληλα -γευστικά και ποιοτικά- προϊόντα. Στη συνέχεια πέρασαν σε μένα τόσο για τις οικονομικές λεπτομέρειες, το branding και το πως θα μπορέσουν να λανσαριστούν στη Μεγάλη Βρετανία. Είναι μια πολύ επίπονη εργασία που όμως μας έχει ανταμείψει. Τιμούμε πολύ τους παραγωγούς μας και αυτοί δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για εμάς. Είναι μια σχέση της άλλης Ελλάδας για την οποία όλοι μιλάνε πολλοί τελευταία, εμείς τη ζούμε.
Ποιο είναι το πιο ιδιαίτερο σχόλιο που έχετε ακούσει ως τώρα από πελάτη σας;
Είναι πολλά. Αλλά τα πιο αστεία συνέβαιναν με το βανίλια υποβρύχιο, που δεν ήξεραν πως να το φάνε και άντε να τους εξηγήσεις τώρα...
Σχετίζεται το παρελθόν σας με τη γαστρονομία;
Πέρα από την ενασχόλησή μας στο χώρο του καφέ και του cocktail στη Θεσσαλονίκη, έχουμε περάσει και από το θρυλικό Inteal που αν και φέτος έκλεισε τις πόρτες για τα καλά, έδωσε τη δική του αισθητική σε μια πόλη που δυστυχώς τα τελευταία χρόνια έχει βαλτώσει γαστρονομικά. Μοναδική ελπίδα όλες οι μικρές γαστροταβέρνες, όπως μου αρέσει να τις αποκαλώ, που ξεφυτρώνουν σε άσχετα σημεία μέσα στην πόλη και φαντάζουν στο μυαλό μου ωσάν γαστριμαργικό ουράνιο τόξο. Φυσικά πίσω από όλα κρύβεται η μητέρα μας που ως full time mom μας μεγάλωσε με όλα τα καλούδια! Τρομερή μαγείρισσα και άριστη οικοδέσποινα!
Οι νέοι στο Λονδίνο ξέρουν από καλό φαγητό;
Το Λονδίνο είναι η γαστρονομική πρωτεύουσα του κόσμου. Και ήταν συνειδητή η επιλογή μας να έρθουμε εδώ, γιατί if we make it here we will make it anywhere.
Πώς εκπαιδεύετε το κοινό στις ελληνικές προτάσεις, τις συνταγές ή και το κρασί;
Το Λονδίνο σαν πόλη έχει μια μαγεία: αν είσαι καλός θα πετύχεις και η αξία σου θα φανεί. Δεν έχει σημασία που βρίσκεται το μαγαζί ή τι δημόσιες σχέσεις έχεις. Μαγειρεύουμε καλά, με μοναδικά υλικά και μεράκι, πραγματική αγάπη! Στόχος είναι το The Life Goddess να αποτελέσει μια εισαγωγική διαδικασία για την ιδέα της Ελλάδας. Γι' αυτό το λόγο σύντομα έρχονται το βιβλίο με συνταγές και ιστορίες από την Κρήτη μέχρι το Εδιμβούργο, μια μεγάλη παραγωγή που θα δοξάσει την ελληνική γαστρονομική εμπειρία από το φύτεμα του σπόρου μέχρι το τσούγκρισμα των ποτηριών. Προσωπικά αισθάνομαι μεγάλη ηθική και προσωπική υποχρέωση, και στοίχημα αν θέλεις, να βάλω το ελληνικό κρασί στο τραπέζι του Άγγλου. Και το κάνουμε με επιτυχία.
Στο παρελθόν διατηρούσατε επιχειρήσεις και στην Θεσσαλονίκη. Ποιες είναι οι βασικές διαφορές του Έλληνα και του Άγγλου πελάτη;
Τεράστιες διαφορές. Ο Έλληνας είναι απαιτητικός στο service για παράδειγμα ενώ ο Άγγλος στην ποιότητα του φαγητού. Πέρασε αρκετός καιρός μέχρι να εγκλιματιστούμε και να μην αγχωνόμαστε για την ουρά που δημιουργούνταν στο delicatessen. Άλλωστε, βρισκόμαστε στη χώρα που έκανε τη συνήθεια να περιμένεις στην ουρά, λατρεία!
Ποια από τα προϊόντα σας είναι πιο δημοφιλή;
Το ελληνικό γιαούρτι που έχει το όνομά μας στην ετικέτα του έχει γίνει λατρεία. Η Φάρμα Κουκάκη μας στήριξε από την πρώτη στιγμή και δικαιώσαμε τον Θανάση Κουκάκη κερδίζοντας ένα χρυσό αστέρι στον διαγωνισμό Fine Food Awards. Το κουλούρι Θεσσαλονίκης και οι πίτες της Μαριάννας έχουν ενθουσιάσει και φυσικά τα τυριά, ζυμαρικά και μυρωδικά που συλλέγουμε από ολόκληρη την Ελλάδα.
Είσαστε από τις περιπτώσεις που η κρίση βοήθησε στο να αναδειχθείτε. Ποια θα ήταν η συμβουλή σας στους νέους επιχειρηματίες;
Να τολμήσουν να κάνουν την ιδέα του πράξη!
Ποια νέα προϊόντα ή συνταγές σκοπεύετε να εντάξετε στο κατάστημά σας;
Μόλις εντάξαμε μια καινούρια σειρά ζυμαρικών με βουβαλίσιο γάλα από την Κερκίνη. Εγκαινιάζουμε συνεργασία με τα Αλλαντικά Στρεμμένου και κοινή ετικέτα για το εξωτερικό. Περιμένουμε μια χειροποίητη σοκολάτα, για την οποία έχουν σχεδιάσει μια πολύ όμορφη συσκευασία οι Beetroot και φυσικά ακόμα μία συνεργασία με τυροκόμους για νέα τυριά στα οποία πιστεύω πολύ. Υπάρχει πολύ έδαφος για να γίνουν τα ελληνικά τυριά και όχι μόνο η φέτα μεγάλη επιτυχία.
Ποιες θα είναι οι επόμενες επαγγελματικές σας κινήσεις;
Βρισκόμαστε ήδη σε συζητήσεις για έναν ακόμη χώρο στο Λονδίνο και τις Βρυξέλλες. Η αλήθεια είναι όμως πως μεγάλο μας πάθος είναι να δούμε τα προϊόντα μας και σε άλλα καταστήματα, οπότε στα άμεσα σχέδια είναι οι εντατικές προσπάθειες για την χονδρική μας. Ένας είναι ο δρόμος για εμάς και την Ελλάδα. Μόνο ψηλά!