Ο κύριος χώρος της έκθεσης, δομημένος σε τέσσερις αρχετυπικούς σκηνοθετημένους κόσμους, «εικονογραφεί» 15 κλασικά παραμύθια
Μα, η μόδα δεν είναι μια «υπεκφυγή της πραγματικότητας»;
Στο εμβληματικό κείμενό του «Οι χρήσεις της γήτευσης», ο ψυχολόγος Μπρούνο Μπέτελχαϊμ αναλύει την ανάγκη του μαγικού στην εξέλιξη των παιδιών. Εξηγεί ότι, σε πολλές περιπτώσεις, όταν ενήλικες εξαναγκάζονται πολύ γρήγορα στην πραγματικότητα, αναζητούν το «μαγικό» είτε ονειροπολώντας είτε κάνοντας χρήση ναρκωτικών ουσιών, αντικαθιστώντας έτσι το πιθανό έλλειμμα φαντασίας σε πιο μικρή ηλικία.
Ο κόσμος της μόδας είναι μια φαντασίωση, η αφήγηση ενός παραμυθιού και αυτό αναδεικνύει η έκθεση «Μόδα των Παραμυθιών» που φιλοξενεί αυτές τις μέρες στη Νέα Υόρκη το Museum at Fashion Institute of Technology.
Η έφορος Κόλιν Χιλ έχει τοποθετήσει πάνω από 80 αντικείμενα σε φαντασιακά σκηνικά που ετοίμασε η αρχιτέκτων Κίμπερλι Άκερτ (των Ackert Architects). Ενδύματα και αξεσουάρ, από τον 18ο αιώνα ως τις μέρες μας. Ιδιαίτερη έμφαση στη μόδα του 21ου αιώνα, από σχεδιαστές όπως οι Thom Browne, Dolce and Gabbana, Tom Ford, Giles, Μαρία Κατράντζου (την ξέρουν ως Mary Katrantzou), Marchesa, Alexander McQueen, Rick Owens, Prada, Rodarte, Walter Van Beirendonck. Κι άλλοι.
Η εισαγωγή στον εκθεσιακό χώρο παρουσιάζει έργα εικονογράφων που διαμόρφωσαν το πώς οπτικοποιούμε τον κόσμο των παραμυθιών: Κυρίως, του 20ου αιώνα, διάσημα ονόματα, όπως ο Edmund Dulac, o Arthur Rackham και ο A.H. Watson. Αλλά και πολλές, μεγάλου μεγέθους, φωτογραφίες της Kirsty Mitchell, από τη βραβευμένη σειρά της, Wonderland.
Ο κύριος χώρος της έκθεσης, δομημένος σε τέσσερις αρχετυπικούς σκηνοθετημένους κόσμους, «εικονογραφεί» 15 κλασικά παραμύθια.
Στην αρχή θα διασχίσουμε το Δάσος, τα μάτια θα ταξιδέψουν σε μια πολύ της μόδας στα τέλη του 18ου αιώνα μάλλινη κόκκινη κάπα (και θ' αναζητήσουμε εκεί την Κοκκινοσκουφίτσα) και λίγο πιο κάτω θα σκοντάψουμε στην παραλλαγή που δημιούργησαν το φθινόπωρο του 2014 οι Comme des Garcons. Το παραμύθι των αδελφών Γκριμ «Ραπουνζέλ» ζωντανεύει και από την εντυπωσιακή δημιουργία του Alexander McQueen, το φθινόπωρο του 2007.
Στη συνέχεια, θ' ανηφορίσουμε στο Κάστρο. Εδώ, η Σταχτοπούτα δείχνεται μέσα στα κουρέλια της, από το συνολάκι που ετοίμασε το 1971 ο Giorgio di Sant'Angelo για την κολεξιόν του «The Summer of Jane and Cinderella». Ενώ, το γυάλινο γοβάκι της μας θυμίζει το ζευγάρι α- τάκουνων (καθαρό ακρυλικό σε τρισδιάστατο εκτυπωτή) που δημιούργησε το 2014 ο Noritaka Tatehana.
Η Θάλασσα εξερευνά τη «Μικρή γοργόνα» και τις «Κόρες- κύκνοι», το λαϊκό παραμύθι που συνέλεξε ο Τζόζεφ Τζέικομπς. Η περίφημη δημιουργία Swan του Charles James (μέσα του '50). Για τη γοργόνα, το συνολάκι που παρουσίασε το 1987 ο Thierry Mugler.
Στους Παράλληλους Κόσμους, δύο παραμύθια: «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» και «Ο μάγος του Οζ». Για το πρώτο, ο Manish Arora, ένα παιχνιδιάρικο φωτεινό μπλε μίνι διακοσμημένο με υφασμάτινα τραπουλόχαρτα. Για το δεύτερο, δημιουργία του Adrian από τις αρχές της δεκαετίας του '40 (ο Adrian είχε σχεδιάσει πολλά από τα κοστούμια για την κινηματογραφική μεταφορά του 1939).
Όλα αυτά, απλώς ενδεικτικά. Η έκθεση «αφηγείται» με πολλούς περισσότερους τρόπους τα παραμύθια. Οι τυχεροί που έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν το Museum at FIT (227 W 27th St, Chelsea, Manhattan) πρέπει να γνωρίζουν ότι τελευταία μέρα είναι η 16η Απριλίου. Οι υπόλοιποι θα αρκεστούμε στην έκδοση που, στις 19 Απριλίου, θα κυκλοφορήσει από τις πανεπιστημιακές εκδόσεις του Γέιλ, με τίτλο «Fairy Tale Fashion» (264 σελίδες, 100 εικόνες).