«Οινικές Αποκαλύψεις» ονομάζεται η νέα έκθεση κρασιού της Vinetum που στοχεύει στα πολύ μικρά οινοποιεία της χώρας, που χρήζουν «ανακάλυψης» από καταναλωτές και επαγγελματίες και «αποκάλυψης» από τους ίδιους τους οινοποιούς.
Πράγματι από τα 600 και πλέον οινοποιεία που εμφιαλώνουν κρασί και δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, δεν είναι περισσότερα από 150 εκείνα που συστηματικά συμμετέχουν στις μεγάλες εκθέσεις κρασιού, όπως το Οινόραμα. Τα υπόλοιπα, πολύ μικρά ως επί το πλείστον, δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στις τοπικές τους αγορές και τα κρασιά τους είναι γενικώς άγνωστα στην Αθήνα.
Όπως λέει ο Ντίνος Στεργίδης της οργανώτριας εταιρείας Vinetum, «από το 1994, όταν δημιουργήσαμε το Οινόραμα, ο κόσμος του κρασιού στην Ελλάδα έχει αλλάξει δραματικά. Ο αριθμός των οινοποιείων έχει πενταπλασιαστεί, το κρασί έχει μπει δυνατά σε όλους τους σοβαρούς χώρους εστίασης και όχι μόνο, οι δε καταναλωτές-Φίλοι του Κρασιού μετρούνται πλέον σε χιλιάδες. Εκείνο που, δυστυχώς, δεν έχει αλλάξει τόσο πολύ είναι ο τρόπος εμπορίας και διάθεσης του ελληνικού κρασιού:
Περισσότερο από ποτέ, τα εμπόδια που ορθώνονται μπροστά στο μικρό παραγωγό που θέλει να προσεγγίσει την αγορά της Αθήνας, τη μεγαλύτερη της Ελλάδας, είναι τεράστια, παρά την ευεργετική ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Aυτός είναι και ο κύριος στόχος της έκθεσης Οινικές Αποκαλύψεις, να δώσει τη δυνατότητα και στα πιο μικρά οινοποιεία να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους στην αγορά της Αθήνας, απευθείας στους εστιάτορες, τους εμπόρους, τους γευσιγνώστες και δευτερευόντως στους καταναλωτές».
Είναι αλήθεια πως ποτέ άλλοτε δεν υπήρχε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για τα κρασιά πολύ μικρής παραγωγής. Οι ενημερωμένοι, οι «ψαγμένοι» καταναλωτές, κυριολεκτικά διψούν για κρασιά «άγνωστα», για κρασιά «top obscure» όπως λένε οι οινοχόοι, οι δε επαγγελματίες της εστίασης βρίσκονται σε συνεχή αναζήτηση νέων τρόπων διαφοροποίησής τους από τον ανταγωνισμό. Αυτό είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα των οίνων πολύ μικρής παραγωγής ότι δηλαδή μπορούν να εξασφαλίσουν στους εστιάτορες, στα wine bars και στις κάβες μία μοναδικότητα που γι’ αυτούς μεταφράζεται σε κέρδη.
Ως «πολύ μικρό οινοποιείο» οι οργανωτές εννοούν τα οινοποιεία εκείνα η παραγωγή των οποίων (σε εμφιαλωμένο κρασί) δεν ξεπερνά τις 50.000 φιάλες. Από τη στιγμή που τα «μικρά» οινοποιεία διαφοροποιήθηκαν από τα «μεγάλα» τη δεκαετία του ’90 (και συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται ως μικρά, παρότι έχουν μεγαλώσει ―ωστόσο όχι τόσο ώστε να γίνουν «μεγάλα»!), η νέα κατηγορία των ακόμα πιο μικρών οινοποιείων έχει καθιερωθεί στην καθομιλουμένη ως «πολύ μικρά οινοποιεία». Είναι μία έννοια ξεκάθαρη αν και δεν υπάρχει φυσικά κάποιος επίσημος ορισμός του «πολύ μικρού οινοποιείου» ―πώς θα μπορούσε άλλωστε;
Στις πρώτες Οινικές Αποκαλύψεις συμμετέχουν 20 οινοποιεία από διάφορα σημεία της χώρας, όπως: Ξάνθη, Ζάκυνθος, Λειψοί, Αμύνταιο και Γουμένισσα. Πρόκειται, ως επί το πλείστον για οινοποιεία που για πρώτη φορά εκθέτουν τα κρασιά τους στην Αθήνα.
Η εκδήλωση οργανώνεται στην αίθουσα Ballroom του ξενοδοχείου King George II, στην Πλατεία Συντάγματος, τη Δευτέρα 10 Νοεμβρίου, με ώρες λειτουργίας 12:00 – 16:00 για τους επαγγελματίες και 16:00 – 20:00 για τους καταναλωτές.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.