Η Ελλάδα βρίσκεται στα πρόθυρα μιας επανάστασης στο χώρο της ζυθοποιίας ανάλογη εκείνης που συνέβη στο κρασί πριν από είκοσι χρόνια.
Ο αριθμός των μικροζυθοποιείων συνεχώς πολλαπλασιάζεται και ήδη δραστηριοποιούνται σε διάφορα μέρη της χώρας μας 20 μικρές ζυθοποιίες ενώ τους προσεχείς μήνες σχεδιάζεται η κατασκευή και άλλων.
Αυτό είναι το συμπέρασμα της συνέντευξης Τύπου που δόθηκε στις 24/9/14 από τους διοργανωτές της έκθεσης «Ζυθογνωσία», που γίνεται για πρώτη φορά στις 2 Νοεμβρίου στην Αθήνα, με αντικείμενο τις μικροζυθοποιίες και τις μπίρες υψηλής ποιότητας.
«Η αγορά της μπίρας αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς», δήλωσε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου η Ιωάννα Ανδριοπούλου, εκδότρια του ετήσιου οδηγού Beer Catalogue. «Οι μικροζυθοποιίες πολλαπλασιάζονται ενώ οι μεγαλύτερες ζυθοποιίες, εδραιωμένες στην ελληνική αγορά εδώ και πολλά χρόνια, δημιουργούν νέα εμπορικά σήματα στην κατηγορία premium για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες ενός συνεχώς αυξανόμενου και απαιτητικού κοινού που αναζητά μπίρες υψηλής ποιότητας».
Την ανάγκη αυτή των καταναλωτών, για επιμόρφωση και γευσιγνωσία, έρχεται τώρα να καλύψει η νέα έκθεση με όνομα «Ζυθογνωσία», που θα γίνει στην Αίγλη Ζαππείου την Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2014. Η Ζυθογνωσία αυτοπροσδιορίζεται ως έκθεση για «Microbreweries and Premium Beers», διότι σκοπεύει να είναι η βιτρίνα των ελληνικών μικροζυθοποιών αλλά και των υψηλής ποιότητας προϊόντων ζύθου, εισαγόμενων και ελληνικών.
«Επιλέξαμε το όνομα “Ζυθογνωσία” για την εκδήλωση αυτή, γιατί θέλουμε να αποστασιοποιηθούμε από τις διάφορες “Γιορτές Μπίρας” που γίνονται κατά διαστήματα. Στοχεύουμε σε ένα κοινό που αγαπά την μπίρα και θέλει να μάθει περισσότερα πράγματα γι’ αυτήν», δήλωσε ο Ντίνος Στεργίδης της εταιρείας Vinetum, που οργανώνει την έκθεση. «Οι επισκέπτες μας θα έρθουν για να δοκιμάσουν και όχι για να πιουν, γιατί η γευστική παλέτα στο χώρο της μπίρας είναι τεράστια και οι ευκαιρίες να δοκιμάσει κανείς τα λιγότερο γνωστά προϊόντα είναι σπάνιες».
Η τάση των μικρών ζυθοποιείων είναι παγκόσμια, με την Αμερική να θεωρείται η χώρα όπου αυτή έχει λάβει τις μεγαλύτερες διαστάσεις. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ η συνολική παραγωγή μπίρας στις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 2% το 2013, η παραγωγή των μικροζυθοποιείων («craft beers») αυξήθηκε κατά 18%. Εξάλλου, ενώ το 1980 λειτουργούσαν στην Αμερική 8 μικροζυθοποιεία, το 1994 έγιναν 537 και το 2013, 2.768 το 20% των οποίων βρίσκονται στην Καλιφόρνια.
«Διαφαίνεται μια διεθνής τάση στο χώρο της μπύρας, που προσεγγίζει το μοντέλο ανάπτυξης του κρασιού, με πολλούς τοπικούς παραγωγούς», τόνισε ο Σοφοκλής Παναγιώτου της μικροζυθοποιίας Septem. «Η σφραγίδα της craft μπίρας και των μικροζυθοποιών είναι η καινοτομία, καθώς παράγουν παραδοσιακά είδη με διαφορετική οπτική, ενώ παράλληλα αναπτύσσουν νέα είδη που δεν έχουν προηγούμενο», είπε.
Στην έκθεση Ζυθογνωσία όλοι σχεδόν οι τύποι μπίρας θα είναι διαθέσιμοι προς δοκιμή, ενώ διάφορες ειδικές γευστικές δοκιμές και σεμινάρια μύησης στον κόσμο της μπίρας θα πλαισιώσουν την έκθεση. Στην είσοδο οι επισκέπτες θα λαμβάνουν ένα ειδικό ποτήρι δοκιμής με το οποίο θα μπορούν να περιπλανηθούν από σταντ σε σταντ δοκιμάζοντας όσες μπίρες θέλουν.
Στη θέση που μπορεί να κατακτήσει η μπίρα υψηλής ποιότητας στα εστιατόρια γαστρονομίας αναφέρθηκε ο οινοχόος Γιώργος Λούκας (καλύτερος έλληνας οινοχόος το 2002 και ιδρυτής της σχολής Genius in Gastronomy), λέγοντας πως σε ορισμένες περιπτώσεις η τεράστια γευστική παλέτα της μπίρας μπορεί να καλύψει ανάγκες τις οποίες δεν μπορεί να καλύψει το κρασί.
«Οι κλαδικές εκθέσεις, όπως η Ζυθογνωσία, αποτελούν ευκαιρία που όλοι θα πρέπει να εκμεταλλευτούν προκειμένου να θωρακιστεί ο κλάδος της μικροζυθοποιίας στην Ελλάδα», ανέφερε ο Στέφανος Μπαρμπερόπουλος της GR-Inox, εταιρείας που κατέχει ηγετική θέση στον εξοπλισμό σύγχρονων ζυθοποιείων.
Ζυθογνωσία: Κυριακή 2 Νοεμβρίου, 12:00 – 21:00, Αίγλη Ζαππείου. Είσοδος 10€.