Σε σφοδρή δικαστική αντιδικία εξελίσσεται η υπόθεση των περίφημων γερμανικών υποβρυχίων, μετά την προσφυγή της γερμανικής εταιρίας που ειχε αναλάβει την κατασκευή τους στο Συμβούλιο της Επικράτειας.
Η γερμανική εταιρία ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) που εδρεύει στο Κίελο και έχει εξαγοράσει την Howaldtswerke-Deutsche Werft - HDW, με την οποία είχε υπογραφεί η συμφωνία για την κατασκευή των υπερσύγχρονων υποβρυχίων τύπου 214 - εχει παραδοθεί μόνο ένα, το οποιο και έγερνε - προσέφυγε στη δικαιοσύνη, ζητώντας να μην εφαρμοστεί η απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Δημήτρη Αβραμόπουλου, να εκδώσει καταλογιστική πράξη σε βάρος της γερμανικής εταιρείας, ύψους 115.000.000 ευρώ. Πρόκειται για χρήματα τα οποία ο υπουργος ζητεί να επιστραφούν στο Δημόσιο, αφού είχαν δοθεί στην επίμαχη εταιρεία από το 2010 έως τα μέσα του 2011, ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. Το ποσό αυτό δόθηκε σε δύο δόσεις των 18 και 97 εκ. ευρώ.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, επικαλούμενος επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, διαβίβασε τη σχετική πράξη στην Δ.Ο.Υ. για είσπραξη. επικαλούμενος αδικαιολόγητο πλουτισμό της γερμανικής εταιρείας λόγω της καθυστέρησης παράδοσης των υπερσύγχρονων υποβρυχίων "κλάσης 214". Πάντως, το Ελληνικό Δημόσιο έχει προσφύγει και στο Διεθνές Δικαστήριο Διαιτησίας (ICC) και ζητά να του επιδικαστεί αποζημίωση για την καθυστέρηση παράδοσης των υποβρυχίων, η οποία, εάν γίνει δεκτή, μπορεί να επιδικαστούν στο Δημόσιο μέχρι και 6 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με την καταλογιστική πράξη:
1) Από το πρόγραμμα Αρχιμήδης έπρεπε να έχει παραδοθεί ήδη το υποβρύχιο Πιπίνος (12 Απριλίου 2012), το υποβρύχιο Ματρώζος (17 Φεβρουαρίου 2013) και το υποβρύχιο Κατσώνης (27 Δεκεμβρίου 2013).
2) Από το πρόγραμμα Ποσειδών έπρεπε να έχει γίνει η παράδοση του υποβρυχίου Ωκεανός (27 Μαΐου 2012) και τα πρόσθετα υλικά υποβρυχίου (excess materials) της σύμβασης 021Β/02.
3) Δεν έχει ξεκινήσει η παράδοση μέσω της εταιρείας HDW το σύνολο των επιπλέον / πρόσθετων υλικών (excess materials). Η αδυναμία αυτή του αναδόχου του έργου οφείλεται στη διαπίστωση ότι στη λίστα των υλικών της σύμβασης 021Β/02 υπάρχουν διπλοεγγραφές και ανύπαρκτα υλικά. Η υπαίτια αδυναμία εκπλήρωσης της σχετικής υποχρέωσης καθιστά την καταβολή των σχετικών ποσών αχρεωστήτως καταβληθέντων.
4) Μετά την καταγγελία (16 Μαΐου 2011) από πλευράς της εταιρείας HDW της σύμβασης με τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), η κατασκευή των δύο νέων υποβρυχίων του προγράμματος Ποσειδών ΙΙ δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την HDW, λόγω των αποκλειστικών δικαιωμάτων σχεδιασμού των υποβρυχίων που έχει.
5) Η κατασκευή των δύο υποβρυχίων του προγράμματος Ποσειδών ΙΙ δεν έχει καν αρχίσει.
Αναφέρει δε πως "ως επιτακτικό δημόσιο συμφέρον νοείται η ανάγκη άμεσης διασφάλισης της απόφασης καταλογισμού μιας εξαιρετικά μεγάλης απαίτησης του Ελληνικού Δημοσίου προερχομένης από την εκτέλεση προγραμμάτων ναυπήγησης υποβρυχίων άμεσα συνδεδεμένων με ζητήματα εθνικής άμυνας έναντι του κινδύνου να καταστεί η εκτέλεση της απαίτησης αυτής αδύνατη ή ιδιαίτερα δυσχερής".
ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ
Από την πλευρά τους, οι Γερμανοί υποστηρίζουν ότι η καταλογιστική πράξη είναι αντισυνταγματική και παράνομη, αφού αρμόδιος για το θέμα καταλογισμών σε ιδιώτες είναι ο υπουργός Οικονομικών. Υποστηρίζουν ακομη ότι παραβιάστηκε η συνταγματική επιταγή του άρθρου 20 που επιτάσσει πριν την έκδοση οποιασδήποτε καταλογιστικής πράξης να καλείται ο ενδιαφερόμενος σε ακρόαση και ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας "υπέπεσε σε πλάνη περί τα πράγματα" και για το λόγο αυτό εφάρμοσε εσφαλμένα την νομοθεσία.