Σε εξέλιξη βρίσκονται διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τη Βουλγαρία και τις ΗΠΑ με αντικείμενο την πώληση ενός αριθμού ελληνικών μεταχειρισμένων αεροσκαφών τύπου F-16 στη Σόφια.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, η Πολεμική Αεροπορία επιδιώκει να καλύψει το κενό που έχει δημιουργηθεί μέσω leasing ισάριθμων αεροσκαφών του ιδίου τύπου από τις ΗΠΑ.
Για την επιδιωκόμενη συμφωνία υπάρχει ήδη ένα προηγούμενο, η αγορά πoρτογαλικών F-16 από τη Ρουμανία τον Οκτώβριο του 2013. Τόσο η Ρουμανία όσο και η Βουλγαρία είναι μέλη του ΝΑΤΟ από το 2004, το στρατιωτικό τους υλικό όμως είναι σοβιετικής προέλευσης και απαρχαιωμένο.
Τον περασμένο Φεβρουάριο, το ΝΑΤΟ ζήτησε από τη Σόφια να αναβαθμίσει τις Ενοπλες Δυνάμεις της, ζητώντας επιτακτικά την αγορά μαχητικών δυτικού τύπου, καθώς η Σόφια διέθετε μόνο Mig-21 ηλικίας άνω των 30 ετών.
Η πρώτη προσέγγιση με την Ελλάδα έγινε στη συνάντηση των υπουργών Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου και Ανγκελ Ναϊντένοφ, τον Μάρτιο. Στη συνέχεια, ο υπουργός Άμυνας και ο πρωθυπουργός εκπόνησαν τη στρατηγική για το τι ακριβώς επιδιώκει η Ελλάδα από αυτή τη συμφωνία.
Στους Αμερικανούς προτάθηκε να μας νοικιάσουν με leasing ισάριθμα αεροσκάφη με αυτά που θα πουλήσουμε στους Βούλγαρους (οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 6 έως 8 F-16). Η κυβέρνηση επέμεινε τη συντήρηση και τις αναβαθμίσεις των αεροσκαφών να τις αναλάβει η ΕΑΒ, ώστε να αναβαθμίσει τον ρόλο της σε επισκευαστικό hub για αερoσκάφη τύπου F-16 στη Βαλκανική.
Τόσο οι Αμερικανοί όσο και οι Βούλγαροι βλέπουν θετικά τη συμφωνία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μόνη ένσταση προέρχεται από την Πολεμική Αεροπορία, που θα ήθελε τα αεροσκάφη που θα νοικιαστούν να είναι τουλάχιστον Block 52.
Ωστόσο, το αίτημα προσκρούει στην άρνηση των Αμερικανών να τα ενοικιάσουν. Αν κλείσει η συμφωνία, αναμένεται να επιφέρει όφελος αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων για την ελληνική οικονομία και την ΕΑΒ. Στο υπουργείο Άμυνας μάλιστα θεωρούν ότι θα μπορούσε να καλυφθεί έτσι ένα σημαντικό μέρος του κόστους για την προγραμματισμένη αναβάθμιση των ελληνικών F-16.