Του Γιώργου Λαμπίρη
To πρωί της Τρίτης, ένα βομβαρδιστικό αεροσκάφος τύπου Corsair T - A7Κ, πέφτει - λόγω μηχανικής βλάβης, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες-, στην Κομοτηνή. Λίγους μήνες, νωρίτερα, ένα ακόμα ατύχημα είχε σημειωθεί με τον ίδιο τύπο αεροσκάφους όταν προσέκρουσε σε καλώδια υψηλής τάσεως, πετώντας αρκετά κοντά στο έδαφος.
Τα συγκεκριμένα αεροπλάνα, όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια, παρά το γεγονός ότι έχουν μακρά παράδοση στην ελληνική αμυντική ιστορία, παρουσίαζαν σημαντικές αδυναμίες, ενώ θα έπρεπε να έχουν αποσυρθεί τουλάχιστον 15 χρόνια πριν.
Ποια είναι όμως τα Corsair και πώς έφτασαν στη χώρα μας;
Ένας συνταξιούχος τεχνικός της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, ο οποίος προτιμάει να διατηρήσει την ανωνυμία του, μίλησε στο news.gr.
" Για την εποχή τους ήταν από τα πιο καλά βομβαρδιστικά. Έπρεπε να έχουν αποσυρθεί εδώ και 20 χρόνια για δομικούς λόγους, δεδομένου ότι κάποιες από τις πτέρυγές τους ήταν σάπιες και είχαμε προβεί σε διαρκείς αναβαθμίσεις και ανακατασκευές".
"Με πολλά προβλήματα στις πτέρυγες"
Όπως αποκαλύπτει το ίδιο πρόσωπο "τα συγκεκριμένα αεροσκάφη παρουσιάζουν πολλές ρωγμές στις πτέρυγες γιατί είναι μονοκόμματες με αποτέλεσμα να καταπονούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό".
Μάλιστα, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι τα συγκεκριμένα αεροσκάφη έχουν υποστεί συνεχείς επισκευές και ανακατασκευές. "Ο σχεδιασμός ανέφερε ότι γύρω στο 2000 δεν έπρεπε να πετάει κανένα από αυτά. Οι τεχνικοί της ΕΑΒ, προβήκαμε στη συνέχεια σε σκληρομετρήσεις της πτέρυγας, βλέποντας τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το κάθε αεροσκάφος. Στη συνέχεια 'πακτώναμε' το σημείο που αντιμετώπιζε πρόβλημα και η κατασκευάστρια εταιρεία Ling-Temco-Vought ανανέωνε τις ώρες πτήσεις".
Σημειώνει ότι από τα 133 που είχε παραλάβει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία τα περισσότερα είχαν αποσυρθεί, ενώ αυτή στιγμή εκτελούν πτήσεις λιγότερα από 20 αεροσκάφη.
Πώς έφτασαν τα πρώτα Corsair στη χώρα μας
Για την ιστορία ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους "ταξίδεψε" για πρώτη φορά στη χώρα μας όπου αγοράστηκαν τα πρώτα Corsair, το 1974, ενώ ακολούθησε δεύτερη παρτίδα τη δεκαετία του '90. Η πρώτη παρτίδα αποτελούταν από τα Corsair A7 και η δεύτερη από τα Corsair II TA7Κ, τα οποία χρησιμοποιούνταν για εκπαιδευτικούς σκοπούς, καθώς και για τον ανεφοδιασμό των πολεμικών αεροσκαφών τύπου Mirage και F16.
Τα "ελληνικά" Corsair ήρθαν στην Ελλάδα εγκιβωτισμένα, καθώς βρίσκονταν σε αμερικανικές αποθήκες στην Έρημο, όπου είχαν αποσυρθεί μετά τον πόλεμο του Βιετνάμ. "Αρχικά αντιμετώπιζαν προβλήματα στο υδραυλικό σύστημα, ενώ ήταν αρκετά δύσκολη η συντήρησή τους", αναφέρει ο τεχνικός της ΕΑΒ.
Πώς έφτασε η δεύτερη παρτίδα στην Ελλάδα
Η δεύτερη παρτίδα, που ήρθε στη χώρα μας το 1994 παραχωρήθηκε δωρεάν στην Ελλάδα ως πλεονάζον υλικό από τα αποθέματα της Αεροπορικής Εθνοφρουράς των ΗΠΑ (ANG) στο πλαίσιο αγοράς παρτίδας μαχητικών F16. Τα Α-7Κ (όπως αυτό που κατέπεσε στην Κομοτηνή) αποτελούν τη διθέσια έκδοση, διατηρώντας πλήρεις μαχητικές ικανότητες, ενώ ήταν και η τελευταία έκδοση του Corsair που παρήχθη.
"Το αεροπλάνο που έπεσε, είναι ένα από τα μοναδικά αεροσκάφη που συνεργάζονται με το στρατό στο πλαίσιο ασκήσεων. Είναι καθαρά βομβαρδιστικά και πετάνε πάντα με συνοδεία. Έχουν την ικανότητα να πετάνε χαμηλά, ενώ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τους αποτελεί το γεγονός ότι δεν τα πιάνει εύκολα το ραντάρ", εξηγεί ο πρώην τεχνικός της Αμυντικής Βιομηχανίας.
Αποσύρονται μετά από 40 χρόνια τον Οκτώβριο
Τα τελευταία εναπομείναντα Corsair της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, απορύρονται οριστικά την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου σε επίσημη τελετή που θα πραγματοποιηθεί στην 116 Πτέρυγα Μάχης στον Άραξο.