Υπερψηφίστηκε επί της αρχής στην Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση της αγοράς των υπεραστικών συγκοινωνιών, το οποίο περιλαμβάνει και ρυθμίσεις που προωθούν την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΕΝΟΣΕ και τη διεύρυνση της αγοράς των ταξί.
Το νομοσχέδιο υπερψήφισαν επί της αρχής η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ, ενώ το καταψήφισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, με εξαίρεση τη Χρυσή Αυγή, που και σήμερα απείχε των κοινοβουλευτικών διαδικασιών.
Υπενθυμίζεται ότι από το νομοσχέδιο αποσύρθηκε τροπολογία που προέβλεπε την εξαίρεση των ναυτιλιακών μετοχών από την υποχρέωση δήλωσης “πόθεν έσχες”, μετά από ομόφωνη κατακραυγή από όλα τα κόμματα.
Η αντιπολίτευση κατηγόρησε τον υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ότι βιάστηκε να προχωρήσει στην απελευθέρωση των υπεραστικών συγκοινωνιών, καθώς θα μπορούσε αυτή να καθυστερήσει ως το 2019, με τον υπουργό να απαντά πως “με το νομοσχέδιο, η Ελλάδα εφαρμόζει τον Κανονισμό 1370 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με καθυστέρηση έξι ετών”.
Αποκρούοντας το επιχείρημα πως με το νομοσχέδιο, το κράτος θα κληθεί να επιδοτήσει τις “άγονες” επιβατικά υπεραστικές γραμμές, τη στιγμή που σήμερα τα ΚΤΕΛ δεν επιβαρύνουν τον κρατικό Προϋπολογισμό (αποσβαίνοντας τις όποιες απώλειες με τις εισπράξεις από κερδοφόρα δρομολόγια) ο υπουργός Μεταφορών αντέτεινε πως αυτό συμβαίνει σε βάρος του καταναλωτή, ο οποίος επιδοτεί τη ζημιογόνα γραμμή από την τσέπη του. “Είναι σωστό και δίκαιο; Αφού πληρώνουμε για τις συγκοινωνίες στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στα ακριτικά νησιά, όλοι μαζί. Ποιοι είναι εκείνοι που ταξιδεύουν καθημερινά με τα λεωφορεία; Οι έχοντες; Οι συνταξιούχοι, οι εργαζόμενοι, οι φοιτητές ταξιδεύουν”, παρατήρησε.
Από το ΠΑΣΟΚ, ο κ. Ντόλιος εξέφρασε τον προβληματισμό του εάν το Δημόσιο θα είναι σε θέση να επιδοτήσει τις άγονες γραμμές, μέσω του σημερινού προϋπολογισμού του. Άλλο τόσο που “στις άγονες γραμμές, υπήρχε μια έμμεση επιδότηση των ΚΤΕΛ μέσω των μαθητικών λεωφορείων, όπου οι συνταξιούχοι εξυπηρετούνταν πληρώνοντας παρατύπως κόμιστρο. Η στέρηση των πιστώσεων για μεταφορά των μαθητών, θα έχει ως αποτέλεσμα την περικοπή των δρομολογίων αυτών στα χωριά μας”.
Σε ό,τι αφορά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΕΝΟΣΕ, ο υπουργός Μεταφορών παρατήρησε πως “το έργο της σήμερα είναι υποτυπώδες και γι' αυτό χρειάζονται επενδύσεις. Το θέμα δεν είναι εάν θα ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΕΝΟΣΕ, αλλά εάν θα υπάρχουν εμπορεύματα στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, που θα διακινούνται στην Ευρώπη, αποφέροντας κέρδη, θέσεις εργασίας, απασχόληση και τελικά φόρους στη χώρα”.
“Έτσι, πάμε να αναβιώσουμε το πλέον αποτυχημένο μοντέλο της Θάτσερ, που οδήγησε με την ιδιωτικοποίηση των τρένων στην Αγγλία, σε δυστυχήματα από την έλλειψη προσωπικού και ανύπαρκτους ελέγχους ασφαλείας”, παρατήρησε ο εκπρόσωπος των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Β. Καπερνάρος. “Άρον-άρον η Θάτσερ τα πήρε πίσω κι εμείς πάμε να τα δημιουργήσουμε”, συμπλήρωσε.
Από πλευράς ΔΗΜΑΡ, η Ασημίνα Ξηροτήρη, όπως και η Μαρία Γιαννακάκη, συμφώνησαν με την ίδρυση της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών ως οργάνου με σχεδιαστικό και κανονιστικό χαρακτήρα, αλλά όχι και με την ανάδειξή της σε Αρχή που διενεργεί διαγωνισμούς και αναθέτει συμβάσεις. “Ο ρόλος των Περιφερειών περιορίζεται κατά πολύ, γίνεται συμβουλευτικός και εποπτικός χωρίς εκτελεστικές αρμοδιότητες”, επεσήμανε σχετικά η κ. Ξηροτύρη.
“Η απελευθέρωση εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων και σ' αυτό θυσιάζονται τα εργατικά δικαιώματα και οι λαϊκές ανάγκες”, υποστήριξε ο Νίκος Καραθανασόπουλος (ΚΚΕ). “Ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και καπιταλισμός, δεν πάνε μαζί. Σ' αυτό η υπεροχή του σοσιαλιστικού συστήματος απέναντι στον καπιταλισμό, είναι εμφανής”, συμπλήρωσε.