Πτώχευση για την ΕΛΒΟ, μεγάλο “κούρεμα” στα ΕΑΣ

Νέα σχέδια αναδιάρθρωσης των ΕΑΣ, της ΕΛΒΟ και της ΛΑΡΚΟ επεξεργάζεται η κυβέρνηση προκειμένου να πείσει την τρόικα να μην επιμείνει στο κλείσιμο των εταιρειών, ωστόσο όπως προκύπτει από την απάντηση μέσω e-mail του εκπροσώπου της Κομισιόν κ. Ματίας Μορς, η τρόικα αμφισβητεί την αξιοπιστία των σχεδίων της ελληνικής πλευράς.

Πτώχευση για την ΕΛΒΟ

Για την ΕΛΒΟ, η τρόικα είναι κατηγορηματική. Θεωρεί ότι το κόστος της εκκαθάρισης εν λειτουργία είναι υψηλότερο από το άμεσο λουκέτο, ενώ η εκτίμηση ότι στο μέλλον η εταιρεία θα έχει νέα συμβόλαια δεν είναι ρεαλιστική και δεν εγγυάται τη βιωσιμότητά της.

Η τρόικα λέει σαφώς πως η πτώχευση της εταιρείας είναι η πιο επιθυμητή και ρεαλιστική λύση.

Από την απάντηση της τρόικας φαίνεται ότι η διαπραγμάτευση θα είναι πολύ δύσκολη. Σύμφωνα με την "Καθημερινή" η τρόικα επί της ουσίας θεωρεί ότι η ΕΛΒΟ δεν έχει πιθανότητες εξυγίανσης και τα ΕΑΣ μπορούν να διασωθούν μόνον ως ένα πολύ μικρό σχήμα, που θα επιβιώσει την επόμενη πενταετία με τις παραγγελίες του υπουργείου Αμυνας, ύψους 105 εκατ. ευρώ.

Επειτα από την παρουσίαση των προοπτικών που έχει τόσο το σενάριο της χρεοκοπίας όσο και της εκκαθάρισης εν λειτουργία, η κυβέρνηση κατέληγε ότι η δεύτερη είναι «ίσως η μόνη ρεαλιστική επιλογή» για το μέλλον της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ).

Σύμφωνα με την παρουσίαση που απέστειλε η κυβέρνηση στην τρόικα, τα τελευταία επτά χρόνια η εταιρεία είχε ζημίες που πλέον ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΛΒΟ θα χρειαστεί νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους τουλάχιστον 30 εκατομμυρίων ευρώ το 2014, την ώρα που τα χρέη της έχουν φθάσει στα 54 εκατομμύρια ευρώ. Ποσό το οποίο «μοιράζεται» στα 32,4 εκατομμύρια ευρώ προς τις τράπεζες, 20,1 εκατομμύρια ευρώ σε προμηθευτές και πιστωτές και 3,3 εκατομμύρια ευρώ στους εργαζομένους.

Τα χαρακτηριστικά του πρώτου σεναρίου που προέβλεπε την άμεση χρεοκοπία και τη διακοπή κάθε εργασίας είναι:

1. Αμεση ανάγκη 13,5 εκατομμυρίων ευρώ για τις αποζημιώσεις των υπαλλήλων και την αποπληρωμή και καταβολή των δεδουλευμένων προς τους εργαζομένους.

2. Τα χρέη της επιχείρησης για τα επόμενα πέντε χρόνια ανέρχονται σε 37,1 εκατομμύρια ευρώ.

Το σενάριο της εκκαθάρισης εν λειτουργία προέβλεπε:

1. Την ανάγκη 27,5 εκατομμυρίων ευρώ για τη διαχείριση της εταιρείας. Τα χρέη των επόμενων πέντε ετών θα έφθαναν στα 36,4 εκατομμύρια ευρώ.

2. Τη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας. Αυτή τη στιγμή στην ΕΛΒΟ απασχολούνται 363 άτομα και το σχέδιο προέβλεπε ότι θα παραμείνουν στην επιχείρηση τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα που έχει αναλάβει η ΕΛΒΟ και δεν έχει προλάβει να τα παραδώσει.

3. Τη διακοπή των ζημιών μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα που «τρέχουν». Μάλιστα, υπήρχε αναφορά για συνέργειες που θα βοηθούσαν στην έλευση περισσότερων έργων στην επιχείρηση.

Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση κατέληγε στο συμπέρασμα πως η δεύτερη πρόταση για την εκκαθάριση εν λειτουργία της επιχείρησης ήταν η καλύτερη δυνατή. Ωστόσο, στο e-mail της τρόικας αναφέρεται το ακριβώς αντίθετο. Οτι, δηλαδή, η πιο ρεαλιστική λύση για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων είναι η άμεση πτώχευση.

Μικρό σχήμα για τα ΕΑΣ

Για τα ΕΑΣ η τρόικα σημειώνει πως το σχέδιο θα έχει επιπλέον κόστος 144 εκατ. ευρώ για τους φορολογούμενους, καθώς περιλαμβάνει ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Δεδομένων των δημοσιονομικών περιορισμών, ο κ. Μορς σημειώνει ότι το σχέδιο δεν συνιστά μια βιώσιμη λύση και πως η εταιρεία θα έπρεπε να ρευστοποιηθεί. Εάν η ελληνική πλευρά επικαλείται λόγους εθνικής άμυνας για τη διατήρηση της εταιρείας, τότε αυτή θα έπρεπε να είναι ακόμη μικρότερη και η δραστηριότητά της να εξαντλείται στις παραγγελίες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.

Οπως προκύπτει από τα σχέδια, στο νέο σχέδιο που εστάλη χθες στις Βρυξέλλες, μειώνεται το κόστος της εθελουσίας εξόδου και αναπροσαρμόζονται προς τα κάτω τα έσοδα από εξαγωγές και το προσωπικό.

Η τύχη της ΛΑΡΚΟ

Για τη ΛΑΡΚΟ η τρόικα διατυπώνει ενστάσεις ως προς τον τρόπο που σχεδιάζει η κυβέρνηση να διενεργήσει τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης. Κατ' αρχάς διαφωνεί με το να τεθεί όρος στους υποψήφιους επενδυτές για διατήρηση του αριθμού των εργαζομένων, καθώς θεωρεί πως υπάρχει πλεονάζον προσωπικό.

Επιπλέον, υποστηρίζει ότι αν και γίνονται ξεχωριστοί διαγωνισμοί για την πώληση του εργοστασίου και των ορυχείων, οι όροι είναι τέτοιοι που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ενιαία πώληση και συνεπώς ο νέος επενδυτής θα πρέπει να αναλάβει να επιστρέψει στο Δημόσιο τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις.