Μία πράξη νομοθετικού περιεχομένου, υπογεγραμμένη από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον πρωθυπουργό και τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου βάζει φωτιά στους κόλπους της δημόσιας τηλεόρασης και προκαλεί την άμεση αντίδραση των εργαζομένων, οι οποίοι παίρνουν ουσιαστικά τη ροή το προγράμματος στα χέρια τους – υπό μορφή κατάληψης των εγκαταστάσεων - αντιδρώντας σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Ακολουθεί η συνέντευξη τύπου, στην οποία ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Σίμος Κεδίκογλου ανέφερε ότι η εταιρεία θα βάλει λουκέτο με νόμο, ο οποίος θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, παραμερίζοντας την ήδη εκδοθείσα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
Το news.gr, μίλησε με δύο έγκριτους συνταγματολόγους,, τον καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή Αθηνών, Ανδρέα Δημητρόπουλο και τον καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου στο Δημοκρίτειο, Γιώργο Κατρούγκαλο.
Ο κύριος Κατρούγκαλος μίλησε για σπασμωδικές ενέργειες, καθώς όπως λέει ο υπουργός βγάζει αρχικά την Πράξη “παρακάμπτοντας ΠΑΣΟΚ και Δημοκρατική Αριστερά”. Στη συνέχεια αναγγέλλει ότι θα κατατεθεί προς ψήφιση νομοσχέδιο. “Η διαδικασία του επείγοντος χρειάζεται τρεις ημέρες, εκτός αν το περάσει υπό μορφή τροπολογίας. Υπολογίζω ότι σε περίπου μία εβδομάδα μπορεί να έχει ολοκληρωθεί. Το ερώτημα είναι γιατί εξέδωσε την πράξη νομοθετικού περιεχομένου”, αναρωτιέται ο έγκριτος καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου.
“Η μοναδική εξήγηση είναι μπραντεφέρ με τους δύο εταίρους. Για να περάσει ο νόμος πρέπει να τον ψηφίσουν και οι τρεις. Επίσης σε περίπτωση που δεν ψηφίσουν το νόμο οι δύο κυβερνητικοί εταίροι – ΔΗΜΑΡ και ΠΑΣΟΚ - μπορεί να γίνει ψηφοφορία επί των παρόντων και ουσιαστικά να προσμετρηθεί η πλειοψηφία όσων θα βρίσκονται την ημέρα της ψηφοφορίας στο Κοινοβούλιο”, συμπληρώνει.
Η μέθοδος της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κύριος Δημητρόπουλος “H πράξη νομοθετικού περιεχομένου εγκρίνεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας μετά από αίτημα του υπουργικού συμβουλίου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις που ορίζει το Σύνταγμα γιατί απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου, είναι να συντρέχουν λόγοι εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης”.
Ο κύριος Δημητρόπουλος στέκεται στο γεγονός ότι οι διατάξεις του άρθρου 44 του Συντάγματος που αφορούν την έκδοση Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου “αποτελούν έκτακτο συνταγματικό δίκαιο και εισάγουν αποκλίσεις από την τακτική διαδικασία. Όπως μπορείτε να καταλάβετε δεν μπορεί να επικαλείται συνεχώς κανείς έκτακτη ανάγκη για να δικαιολογεί την εφαρμογή τους”.
“Η συχνή προσφυγή σε πράξεις νομοθετικού περιεχομένου υποτιμά το ρόλο της Βουλής, καθώς θα πρέπει να έρθει εντός 40 ημερών να εγκρίνει την πράξη νομοθετικού περιεχομένου και όπως μπορείτε να αντιληφθείτε παρακάμπτεται ο ρόλος της που έχει να κάνει με την συζήτηση και ψήφιση ενός νομοθετήματος στη Βουλή”, σημειώνει ο καθηγητής της Νομικής.
Επισημαίνει ότι το γεγονός της ψήφισης νόμων με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, όπου νόμοι ολόκληροι συμπυκνώνονται σε ένα άρθρο, “αφενός υποτιμά το ρόλο της Βουλής, αφετέρου υποβαθμίζει το δημοκρατικό πολίτευμα. Δεν μιλάμε μόνο για καταστρατήγηση απλή αλλά για αλλοίωση του Συντάγματος”.
Όπως υποστηρίζει ο κύριος Δημητρόπουλος στις περιπτώσεις εφαρμογής ανάλογων διαδικασιών δεν τηρείται ούτε το γράμμα – καθώς δεν αποτελεί εξαιρετικά επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη η έκδοσή τους – ούτε το πνεύμα, που λέει ότι θα πρέπει να χρησιμοποιούνται οι διατάξεις αυτές σε έκτακτες περιπτώσεις, όπως μία θεομηνία.
Αν δεν κυρωθούν από τη Βουλή, παύουν να ισχύουν οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου
Ο κύριος Δημητρόπουλος εξηγεί μεταξύ άλλων στο news.gr ότι αν η συγκεκριμένη πράξη δεν κυρωθεί εκ των υστέρων από το Κοινοβούλιο, παύει να ισχύει.
"Το Σύνταγμα προσβάλλεται σε άλλα σημεία πολύ πιο έντονα. Δεν είναι δυνατόν να γίνεται ψηφοφορία στη Βουλή και να χρειαζόμαστε την συγκατάθεση των δανειστών. Αυτά είναι βασικότερα. Υπάρχει κι εκεί κατάχρηση που δεν είναι στο πνεύμα του Συντάγματος", τονίζει ο κ. Δημητρόπουλος.
Από την πλευρά του ο κύριος Κατρούγκαλος υποστηρίζει ότι η Πράξη δεν είναι άμεσης εφαρμογής, αλλά προετοιμάζει μια κατάσταση.
Οι αστοχίες της πράξης νομοθετικού περιεχομένου
“Θα έπρεπε να προηγηθεί συγκεκριμένη πρόταση του υπουργικού συμβουλίου, η οποία θα υπογράφεται με τη συγκέντρωση υπογραφών των μελών του δια περιφοράς, κάτι που συμβαίνει όταν υπάρχει ζήτημα κατεπείγοντος. Η συγκεκριμένη απόφαση θα έπρεπε να αναφέρεται – βάσει νόμου - σε ένα πρακτικό, όπου θα αναφέρει αναλυτικά όλα τα μέλη της κυβέρνησης, των οποίων ζητήθηκε η γνώμη, σε ποια ζητήθηκε και αρνήθηκαν, ενώ θα πρέπει να υπάρχει σχετική παραπομπή από την πράξη νομοθετικού περιεχομένου στο πρακτικό αυτό κάτι που στην προκειμένη περίπτωση δεν συμβαίνει.
Ο κύριος Κατρούγκαλος συμπληρώνει ότι στη συγκεκριμένη Πράξη υπάρχει αόριστη παραπομπή χωρίς να φαίνεται που παραπέμπει και όπως υποστηρίζει δεν έχει άμεση εφαρμογή νομικά.
“Είναι απόφαση διαδικαστικού χαρακτήρα, καθώς τροποποιεί ένα υφιστάμενο νόμο που επέτρεπε τη σγχώνευση και της ΕΡΤ και άλλων οργανισμών όπως ο ΟΣΚ. Για να μπορέσει να υλοποιηθεί χρειάζεται κοινή υπουργική απόφαση του συναρμόδιου υπουργού (Σίμου Κεδίκογλου), η οποία δεν έχει ακόμα υπογραφεί και του υπουργού οικονομικών(Γιάννη Στουρνάρα). Αν δεν εκδοθεί η ΚΥΑ δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί η διάταξη που παρουσιάζεται στην πράξη νομοθετικού περιχεομένου”, σημειώνει ο κύριος Κατρούγκαλος.
Σχολιάζοντας σε πολιτικό επίπεδο την κίνηση της Νέας Δημοκρατίας, ο καθηγητής του Δημοκριτείου, συμπληρώνει ότι “είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται η κυβέρνηση μόνο με τη νεοδημοκρατική εκδοχή της, ενδεχομένως επιδιώκοντας να περάσει το μήνυμα ότι από εδώ και πέρα βαδίζουμε μόνοι μας”.
Καταλήγει μάλιστα λέγοντας ότι τη βασική ευθύνη για την κύρωση των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου και την παραβίαση της συνταγματικής διαδικασίας την έχει ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος υπογράφει την έκδοσή τους.