Για να διερευνηθούν περιπτώσεις διαφθοράς και κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος κατά τα έτη 1997 έως και 2014
Εξεταστική προκειμένου να διερευνηθούν περιπτώσεις διαφθοράς και κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος στο χώρο της υγείας κατά τα έτη 1997 έως και 2014, προτείνουν με κοινή πρότασή τους σύσσωμες οι Κοινοβουλευτικές Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ. Η πρόταση που διαλαμβάνει το ΚΕΕΛΠΝΟ, το Ερρίκος Ντυνάν, φαρμακευτική δαπάνη και προμήθειες, αναφέρεται σε φαινόμενα συναλλαγής πολιτικών και υπηρεσιακών στελεχών με ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα στον τομέα των προμηθειών και του φαρμάκου, σε φαινόμενα προκλητής ζήτησης, σπατάλης και διαφθοράς που απέκτησαν δομικά χαρακτηριστικά στο χώρο της υγείας την τελευταία 20ετία. Τα φαινόμενα αυτά, όπως τονίζουν εκ προοιμίου στην πρότασή τους ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, οργανώθηκαν και συντηρήθηκαν με το καθεστώς ανυπαρξίας μηχανισμών ελέγχου, ασυδοσίας και αδιαφανούς διαχείρισης δημοσίου χρήματος και με την πολιτική ανοχή και ασυλία που προσέφεραν τα κόμματα εξουσίας, τα στελέχη τους και το πελατειακό σύστημα.
«Η κακοδιαχείριση των δημόσιων νοσοκομείων και των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Υγείας φορέων, η ανορθολογική ανάπτυξη δομών και υπηρεσιών και η συναλλαγή πολιτικών και υπηρεσιακών στελεχών με ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα στον τομέα των προμηθειών και του φαρμάκου, οδήγησε σε κατασπατάληση και ιδιοποίηση δημόσιων πόρων, οι οποίοι αντί να επενδυθούν στο Σύστημα Υγείας και στην αναβαθμισμένη κάλυψη των υγειονομικών αναγκών των πολιτών, τροφοδότησαν ένα ολόκληρο σύστημα παραοικονομίας και διάχυτης ανομικής συμπεριφοράς», αναφέρει η πρόταση εξεταστικής και υπογραμμίζει ότι «από πολλές αναφορές, που αφορούν στη διαχείριση των Νομικών Προσώπων Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου, προκύπτει ότι αυτή ήταν αδιαφανής και ιδιοτελής, σύμφυτη με την υπερχρέωση υλικών, την ευνοϊκή μεταχείριση εταιρειών και προμηθευτών του ΕΣΥ και των Ασφαλιστικών Ταμείων-ΕΟΠΥΥ, την «ημετεροκρατία» στους διορισμούς του προσωπικού και στις συμβάσεις παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών (outsourcing) στις δημόσιες δομές».
Η πρόταση αναφέρεται ειδικότερα στην περίπτωση του ΚΕΕΛΠΝΟ για το οποίο σημειώνεται ότι από τον έλεγχο του υπουργείου Οικονομικών προέκυψε σαφώς διαχρονική διαφθορά και κατασπατάληση δημόσιου χρήματος. Αναφορά γίνεται επίσης στα πορίσματα των ελέγχων του ΣΕΕΔ έτους 2010 (έλεγχος νομιμότητας προσλήψεων προσωπικού) και ΣΕΥΥΠ (έλεγχος νομιμότητας προσλήψεων προσωπικού ετών 2011 και 2012, οικονομικός - διαχειριστικός έλεγχος ετών 2012, 2013, 2014, ο οποίος στη συνέχεια επεκτάθηκε μέχρι το 2004). Αναφέρεται επίσης η παραπομπή στο ακροατήριο του ποινικού δικαστηρίου στελεχών και υπαλλήλων του ΚΕ.ΕΛ.Π.Ν.Ο., με βαρύτατες κατηγορίες για κακουργηματικές πράξεις που διέπραξαν σε βάρος του ΚΕ.ΕΛ.Π.Ν.Ο. και επί ζημία της περιουσίας του κατά τα έτη 2004-2006, καθώς και το πόρισμα της έκθεσης ελέγχου-επεξεργασίας του Σ.Δ.Ο.Ε. για εικονικά τιμολόγια (φορολογική περίοδος 2003-2009).
- στην εκτίναξη της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης.
«Ακόμη μεγαλύτερο αρνητικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα είχε και η εκτίναξη της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης, ειδικά την προηγούμενη δεκαετία, αλλά και των υπόλοιπων λειτουργικών δαπανών των νοσοκομείων, που ήταν αποτέλεσμα των πολιτικών επιλογών των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας», αναφέρουν οι υπογράφοντες την πρόταση και τονίζουν ότι οι βασικοί λόγοι γι' αυτή την «έκρηξη» των δημόσιων αλλά και των ιδιωτικών δαπανών υγείας ήταν η διαχρονική και συνειδητή υπερτιμολόγηση φαρμάκων και ιατροτεχνολογικών υλικών, ιδιαίτερα σε σύγκριση με τους μέσους όρους των τιμών στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έλλειψη μηχανισμών αξιολόγησης των καινοτόμων φαρμάκων και της τεχνολογίας υγείας, η ανυπαρξία οποιουδήποτε μηχανισμού διαπραγμάτευσης αποδεκτών τιμών αποζημίωσης των ακριβών φαρμάκων και των υπόλοιπων υλικών, η απουσία «εργαλείων» ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η μη συστηματική παρακολούθηση της δαπάνης καθώς και η ανυπαρξία ελέγχου του κόστους, με απόρροια την εκτόξευση στα ύψη τόσο των δαπανών των ασφαλιστικών ταμείων και του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για φάρμακα, εξετάσεις, νοσήλεια και λοιπές υπηρεσίες όσο και του λειτουργικού κόστους των Νοσοκομείων, συμβάλλοντας έτσι στην υπερχρέωσή τους και στην αδυναμία τους να αποπληρώνουν, για μεγάλο χρονικό διάστημα, τις οφειλές τους.
Οι βουλευτές κάνουν ειδική αναφορά στην περίπτωση του Νοσηλευτικού Ιδρύματος «ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ − Ε.Ε.Σ. ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ − Ν.Π.ΙΔ.» για το οποίο τονίζουν ότι αποτέλεσε από το 2000 και έπειτα επιτομή κακοδιαχείρισης και διαφθοράς. «Με δόλιες ενέργειες και αδιαφανείς συμφωνίες και διαδικασίες, οδηγήθηκε στην υπερχρέωση και στη συνέχεια, μετά από την κατάσχεση και τον πλειστηριασμό του από την Τράπεζα Πειραιώς, με τη συνεπικουρία σκανδαλωδών νομοθετικών ρυθμίσεων, μετατράπηκε από κοινωφελές νοσοκομείο ιδρύματος σε ιδιωτική κλινική, ιδιοκτησίας και εκμετάλλευσης της υπερθεματίστριας του πλειστηριασμού ανώνυμης εταιρείας «ΗΜΙΘΕΑ Α.Ε.», συμφερόντων της Τράπεζας Πειραιώς».
Οι βουλευτές ζητούν την εξεταστική προκειμένου να διερευνηθεί το ειδικό ζήτημα δημόσιου ενδιαφέροντος για τη διαφθορά και την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος στο χώρο της υγείας κατά τα έτη 1997 έως και 2014 και αναφέρουν ότι για το ΚΕΕΛΠΝΟ πρέπει να ερευνηθεί «ο τραπεζικός δανεισμός αυτού, όπως ο δανεισμός του με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε. και την Τράπεζα Αττικής, και όλες οι δανειακές συμβάσεις που έχει συνάψει, με τις τροποποιήσεις τους, τα υπέρογκα ποσά που καταβλήθηκαν για διαφημιστική δαπάνη άνευ ουσίας και ανάγκης, οι συμβάσεις αγοράς, μίσθωσης ή χρήσης ακινήτων, τα εικονικά τιμολόγια, οι «διορισμοί» και η μισθοδοσία προσωπικού χωρίς συμβάσεις, ακόμα και απευθείας από Υπουργούς, οι μετατροπές συμβάσεων εργασίας, οι συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ή/και έργου ή/και προμηθειών υλικών και αντιδραστηρίων, η διαχείριση ευρωπαϊκών πόρων και οι συνέπειες της εν γένει οικονομικής διαχείρισής του».
- Όσον αφορά στην Τιμολόγηση, στην καταβολή Φαρμακευτικής δαπάνης και στις λοιπές προμήθειες, ζητούν να ερευνηθεί το περιεχόμενο των υπουργικών αποφάσεων καθορισμού τιμών και ύψους αποζημίωσης φαρμάκων, νοσοκομειακών και λοιπών υλικών, αλλά και το σύννομο ή μη των υπουργικών αποφάσεων, των συμβάσεων, των διοικητικών ενεργειών και των κανονιστικών πράξεων τόσο των αρμόδιων υπουργών όσο και των εμπλεκόμενων φορέων εποπτείας τους.
- Όσον αφορά στο «ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ − Ε.Ε.Σ. ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ − Ν.Π.Ι.Δ.» ζητούν να ερευνηθεί η διοίκηση, διαχείριση και συμφωνίες που οδήγησαν στην υπερχρέωση και στη μη εξυπηρέτηση των οφειλών του, τα πάσης φύσεως δάνειά του, οι διαδικασίες και συμφωνίες που οδήγησαν στην με πλειστηριασμό εκποίηση του νοσηλευτικού ιδρύματος και όλης της περιουσίας του, ο προσδιορισμός της αξίας των πλειστηριασθέντων πραγμάτων και δικαιωμάτων, οι σχετικές συμβάσεις και τα σύμφωνα εμπιστευτικότητας, το σύννομο ή μη του περιεχομένου τους, το εάν εκπλειστηριάστηκαν και πράγματα κυριότητας του Ε.Ε.Σ. που είχαν παραχωρηθεί σ' αυτό λόγω του ιδρυματικού του χαρακτήρα, το εάν από όλες τις παραπάνω ενέργειες εξυπηρετήθηκε ή αντίθετα ζημιώθηκε το Ελληνικό Δημόσιο, το εάν ωφελήθηκαν παρανόμως τρίτα πρόσωπα -φυσικά ή/και νομικά- καθώς και το ύψος του οφέλους τους. Επιπροσθέτως, να διερευνηθούν τυχόν ευθύνες του Υπουργού Υγείας και του τότε Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και τυχόν ευθύνες -για συγκάλυψη- από τους αρμόδιους και μετά τον πλειστηριασμό του υπουργούς.