Πέντε μέρες προθεσμία μετά τη δημοσίευση της υπουργικής απόφασης στο ΦΕΚ θα είχαν τα μη αδειοδοτημένα κανάλια για να σταματήσουν να εκπέμπουν
Μετά την προσπάθεια συγκρότησης του ΕΣΡ θα λάβει χώρα η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για την μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο, όπως δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς, μετά από επικοινωνία που είχε με τον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση. Ακολούθησε απόσυρση επίμαχης τροπολογίας που έδινε πέντε μέρες προθεσμία στα μη αδειοδοτημένα κανάλια για να σταματήσουν να εκπέμπουν.
«Είχα πριν από λίγο επικοινωνία με τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, τον κ. Βούτση. Εξέφρασε την άποψη ότι η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία για την μετάβαση στο νέο τηλεοπτικό τοπίο είναι καλύτερο να λάβει χώρα μετά τη νέα προσπάθεια συγκρότησης του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης μέσω της Διάσκεψης των Προέδρων της βουλής», δήλωσε ο κ. Παππάς. «Αυτό και θα κάνουμε», τόνισε.
Ο κ. Παππάς υπογράμμισε ότι «είναι η ώρα να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια συναινέσεων, τόσο για τη συγκρότηση της ανεξάρτητης ρυθμιστικής αρχής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης όσο και για τις ευρύτατες δυνατές συναινέσεις σε σχέση με τον τρόπο μετάβασης στο νέο τηλεοπτικό τοπίο».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Παππάς: Είμαστε εδώ για να εξαντλήσουμε τη συναίνεση για την τηλεόραση
«Ήρθε η ώρα νομίζω», είπε ο κ. Παππάς, «όλα τα κόμματα να κινηθούν με γνώμονα την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και όχι με γνώμονα την υπεράσπιση ειδικών, ιδιαίτερων, συμφερόντων».
Η Επίμαχη τροπολογία
Με τροπολογία του υπουργού Επικρατείας Νίκου Παππά σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας επέρχονται τροποποιήσεις στον νόμο 4339/2015 για τις τηλεοπτικές άδειες, οι οποίες μεταξύ άλλων αφορούν στην επιβολή προθεσμιών για τη μετατροπή μετάδοσης προγράμματος σε υψηλή ευκρίνεια σε έξι μήνες από την χορήγηση άδειας, στην επιβολή αυστηρότερων ποινικών και διοικητικών κυρώσεων σε βάρος μη αδειοδοτημένων παρόχων, ενώ μετατίθεται εκ νέου κατά τρεις μήνες, δηλαδή από 1.1.2017 αντί από 1.10.2016 που ισχύει σήμερα, η εφαρμογή για την απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζόμενων από ΜΜΕ.
Ειδικότερα, η τροπολογία αναφέρει μεταξύ άλλων:
"Μετά την πάροδο πέντε (5) εργάσιμων ημερών από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης του υπουργού στον οποίον έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας με την οποία χορηγούνται άδειες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, επιβάλλονται οι κυρώσεις των άρθρων 76 και 77 του ν. 4070/2012 στις εξής περιπτώσεις:
(α) παροχής και με κάθε τρόπο διανομής περιεχομένου, ανεξαρτήτως στόχευσης, μέσω επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής σε ελεύθερη λήψη και εθνική ή περιφερειακή εμβέλεια από παρόχους μη αδειοδοτημένους κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου,
(β) διανομής, κωδικοποίησης, μετάδοσης και με οποιοδήποτε τρόπο διάθεσης στο κοινό από παρόχους δικτύου επίγειας τηλεοπτικής ευρυεκπομπής και σε οποιαδήποτε εμβέλεια ή γεωγραφική κάλυψη, προγραμμάτων, εκπομπών ή περιεχομένου των ανωτέρων υπό (α) αναφερομένων".
Οι κυρώσεις για τις ανωτέρω παραβάσεις αυστηροποιούνται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και με χρηματική ποινή ύψους από 20.000 ευρώ (σήμερα επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών και χρηματική ποινή ύψους από τρεις χιλιάδες ευρώ).
Με φυλάκιση ενός έτους και με χρηματική ποινή ύψους από 20.000 ευρώ έως 1.500.000 ευρώ θα τιμωρείται η παράβαση σχετικά με τα δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων, καθώς και η παράνομη εμπορία ή χρήση τερματικού εξοπλισμού.
Σε αντικατάσταση της παραγράφου 6 του άρθρου 14 του νόμου 4339/2015, επιτρέπεται η δικτύωση παρόχων περιεχομένου περιφερειακής εμβέλειας με έναν πάροχο περιεχομένου περιφερειακής εμβέλειας μετά από ειδική άδεια του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, στο οποίο οφείλουν να υποβάλουν αντίγραφο της συμφωνίας. Οι πάροχοι θα μπορούν να μεταδίδουν το πρόγραμμα του παρόχου που δικτυώνονται για τρεις ώρες ημερησίως και με την προϋπόθεση ότι θα παρουσιάζονται διακριτοί τίτλοι των παρόχων περιεχομένου.
Δαπάνες που αφορούν οπτικοακουστικές εμπορικές ανακοινώσεις από μη αδειοδοτημένους παρόχους θα προστίθενται στις περιπτώσεις μη εκπιπτομένων επιχειρηματικών δαπανών του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
Επίσης, από 1/1/2017 η τιμολόγηση των προγραμμάτων σε υψηλή ευκρίνεια θα διενεργείται αποκλειστικά με τιμολόγιο του Μέσου που θα αναμεταδίδει τη διαφήμιση ή τη χορηγία προς τον διαφημιζόμενο.
Όλες οι ποινές και τα πρόστιμα ισχύουν πέντε ημέρες μετά τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της υπουργικής απόφασης.
Μαξίμου: Η τροπολογία αποβλέπει στην κατοχύρωση της επένδυσης των υπερθεματιστών
Η τροπολογία αποβλέπει στην κατοχύρωση της επένδυσης των υπερθεματιστών και στη ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, διευκρινίζοντας ότι η τροπολογία περιλαμβάνει τα εξής 6 σημεία:
1. "Ποινικές και διοικητικές κυρώσεις για μετάδοση μη αδειοδοτημένου σήματος. Ίσχυαν μόνο για τον πάροχο δικτύου. (Digea). Τώρα επεκτείνονται και στον πάροχο περιεχομένου (κανάλι). Επίσης αυστηροποιούνται.
- Ποινικές κυρώσεις: Φυλάκιση έως 12 μήνες. Χρηματική ποινή από 20.000 έως 1.5εκατ. Κατάσχεση εξοπλισμού. (για το κανάλι)
- Διοικητικές κυρώσεις: Σύσταση (με πρόστιμο 3 εκατ. εάν δεν υπάρξει συμμόρφωση). Αναστολή ή ανάκληση της άδειας. (Αυτό προφανώς ισχύει για τον πάροχο αφού το κανάλι δεν θα έχει ούτως ή άλλως άδεια. Θα ισχύσει μελλοντικά, εφόσον θα υπάρξει και δεύτερος πάροχος).
Οι κυρώσεις θα ισχύσουν πέντε ημέρες μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που θα καθορίζει οριστικά τους αδειούχους.
2. Η εκπομπή των αδειοδοτημένων σε σήμα υψηλής ευκρίνειας.
Ο νόμος προβλέπει ότι οι αδειοδοτημένοι πρέπει να εκπέμψουν από την πρώτη στιγμή σε HD.Η τροπολογία δίνει μεταβατική περίοδο, ως εξής:
- Οι αδειοδοτημένοι έχουν 6 μήνες προθεσμία να εκπέμψουν και σε σύστημα HD.
- Κατόπιν έχoυν 2 χρόνια περιθώριο να εκπέμπουν και σε HD και σε SD. (Standard Definition)
- Μετά την παρέλευση της διετίας, θα πρέπει να εκπέμπουν αποκλειστικά σε HD.
- Παράλληλα δίνεται διετής προθεσμία, μέχρι το παραγόμενο πρόγραμμα να είναι εξ αρχής σε HD.
3. Η διαφημιστική δαπάνη σε μη αδειοδοτημένο σταθμό δεν εκπίπτει.
Εδώ υπάρχει ερώτημα για το τι θα γίνει αν ένας σταθμός εκπέμπει χωρίς άδεια (οπότε η δαπάνη δεν εκπίπτει), αλλά ταυτόχρονα εκπέμπει και νόμιμα σε ψηφιακή πλατφόρμα (nova, ote tv κλπ- οπότε η δαπάνη εκπίπτει). Ο Αλεξιάδης έχει φτιάξει έναν μηχανισμό ελέγχου, για το ποιο κομμάτι της δαπάνης αντιστοιχεί σε μη αδειοδοτημένη και ποιο σε αδειοδοτημένη εκπομπή.
4. Βεβαίωση συμμόρφωσης των αδειδοτημένων με τις ρυθμίσεις του νόμου (κατανομή προσωπικού ανά κλάδο, αριθμός απασχολούμενων, εγκαταστάσεις κλπ).
Η αρμοδιότητα αυτή (του να βεβαιώνει ποιος είναι σύννομος) ανήκει στο ΕΣΡ. Μεταβιβάζεται στην ΓΓΕ, μέχρι να συγκροτηθεί το ΕΣΡ.
5. Περιορισμός της δικτύωσης μεταξύ περιφερειακών σταθμών.
Ένας περιφερειακός σταθμός δικτυωμένος με πολλούς άλλους περιφερειακούς, μπορεί να λειτουργεί ντε φακτο ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας. Η τροπολογία περιορίζει την δικτύωση ως εξής:
- Κάθε περιφερειακός σταθμός μπορεί να διασυνδέεται μόνο με έναν άλλον περιφερειακό σταθμό.
- Η διασύνδεση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις ώρες ημερησίως.
6. Παράταση, για ένα τρίμηνο, της έναρξης ισχύος του νόμου για απευθείας τιμολόγηση του διαφημιζόμενου.
Ο νόμος αυτός φτιάχτηκε το καλοκαίρι του 2014, με στόχο να παρακάμψει τους ενδιάμεσους στην διαφήμιση (media shops). Δεν εφαρμόστηκε, καθώς η έναρξη ισχύος του έπαιρνε συνεχείς παρατάσεις. Η τελευταία παράταση λήγει κάπου τώρα.
Ο λόγος που παρατείνεται τώρα για ένα τρίμηνο είναι ότι μέσα στο διάστημα αυτό, (έως τον Δεκέμβριο του 2016) θα έχει έρθει στην Βουλή ο νόμος για την ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικών συναλλαγών. (Ένα ηλεκτρονικό «χρηματιστήριο», όπου ο καθενός, διαφανώς, θα αγοράζει και θα πουλάει διαφημιστικό χρόνο). Κρίνεται επομένως, περιττό, να αλλάξει τώρα το ισχύον καθεστώς, για να ξανααλλάξει μέσα στο επόμενο τρίμηνο".