"Κανένα αφήγημα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την πραγματική πολιτική. Από την πρώτη ήδη ημέρα, η κυβέρνηση υλοποιεί σταδιακά το προεκλογικό της πρόγραμμα"
Τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης προς την ανάκαμψη της οικονομίας και την πραγματική ανάπτυξη θα παρουσιάσει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στη ΔΕΘ, όπως αναφέρει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη. Σταθμοί στην πορεία αυτή θα είναι η έξοδος από το πρόγραμμα επιτήρησης και η παραγωγική ανασυγκρότηση, «εκείνες δηλαδή οι πολιτικές που όχι μόνο θα μεγαλώνουν την οικονομική πίτα, αλλά θα την μοιράζουν, επιτέλους, με δίκαιο τρόπο στους συμπολίτες μας».
Η κυβερνητική εκπρόσωπος κατηγορεί τον πρόεδρο της ΝΔ Κυριάκο Μητσοτάκη ότι «επικαλείται μία επικοινωνιακού τύπου "συμφωνία αλήθειας", υποσχόμενος ότι δεν θα υποσχεθεί τίποτε την ίδια στιγμή που υπόσχεται τα πάντα». Ταυτόχρονα υπογραμμίζει ότι ο κ. Μητσοτάκης, μια εβδομάδα πριν από τη ΔΕΘ, άρχισε τις εξαγγελίες των φοροελαφρύνσεων σε κατ'ιδίαν συναντήσεις με παραγωγικές τάξεις, με ακοστολόγητες υποσχέσεις, παροχολογία και αριθμητικές αλχημείες, και ενδύεται με φιλολαϊκά χαρακτηριστικά αποκρύπτοντας τη νεοφιλελεύθερη πολιτική του και βασανίζοντας επικοινωνιακά τη λέξη «αλήθεια».
Αντίθετα, για την κυβέρνηση, για το έργο που έχει μέχρι σήμερα επιτελέσει και για τα όσα έχει δεσμευθεί στις προηγούμενες ΔΕΘ, η Όλγα Γεροβασίλη υπογραμμίζει ότι «η αλήθεια βρίσκεται στις πράξεις», καθώς «η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ -παρά τις πολύ μεγάλες δυσκολίες- πραγματοποιεί όλα όσα εξήγγειλε ο πρωθυπουργός σε εκείνες. Τόσο του 2014, όσο και του 2015».
Ερωτώμενη για την ολοκλήρωση της δημοπρασίας για τις τηλεοπτικές άδειες, η κυβερνητική εκπρόσωπος υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση, συνεπής στις προεκλογικές της δεσμεύσεις, έδειξε την τεράστια απόσταση που τη χωρίζει από τα σκοτεινά μονοπάτια της διαπλοκής. «Αποδείξαμε την αποφασιστικότητά μας για θεσμικά κατοχυρωμένο καθαρό ορίζοντα στην ενημέρωση. Την υπεράσπιση του χαρακτήρα της ως δημόσιου αγαθού. Τη στρατηγική προσήλωσή μας στη διαφανή αξιοποίηση των δημόσιων αγαθών προς όφελος του λαού μας», αναφέρει. Είναι χαρακτηριστικός δε ο τρόπος που η Όλγα Γεροβασίλη επιλέγει να απαντήσει σε όσους κατηγορούν την κυβέρνηση ότι «ρίχνει μαύρο στην ιδιωτική τηλεόραση» και ότι θα είναι υπεύθυνη για την απώλεια των θέσεων εργασίας. «Αν έχετε χτίσει αυθαίρετη επιχείρηση, χωρίς άδεια λειτουργίας σε δασική έκταση και σας αποβάλλουν απ' αυτήν μπορείτε να πείσετε στ' αλήθεια ότι διώκεστε, ότι σας ξεσπιτώνουν; Αν έχετε διαλέξει να μη συμμετάσχετε σε διαγωνισμό που αφορά τη συνέχιση της δραστηριότητάς σας, κάποιος άλλος πετά στο δρόμο τους εργαζόμενούς σας;», απαντά η κυβερνητική εκπρόσωπος.
Αναφερόμενη στην επικείμενη κρίσιμη Σύνοδο των χωρών του Νότου που συγκαλείται με πρωτοβουλία του Αλέξη Τσίπρα, η κυβερνητική εκπρόσωπος υπογραμμίζει ότι «η Ευρωμεσογειακή Διάσκεψη θα αποτελέσει το πρώτο βήμα δραστικότερης παρέμβασης στην ευρωπαϊκή πολιτική, για την ανατροπή των ανισοτήτων μεταξύ περιφέρειας και κέντρου, καθώς και την ενίσχυση της κοινωνικής σύγκλισης και συνοχής».
Η Όλγα Γεροβασίλη ερωτάται και απαντά επίσης για τον ΕΝΦΙΑ, για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, την πάταξη της φοροδιαφυγής αλλά και τη στάση της ΝΔ απέναντι στις εξελίξεις για τον πρώην επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ.
Ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη.
ΕΡ.: Τα κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγορούν την κυβέρνηση ότι προσέρχεται στη ΔΕΘ έχοντας διαψεύσει τις προσδοκίες των πολιτών διότι πχ αντί να καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ ήρθε βαρύτερος για πολλούς. Αυτή η κριτική δεν έχει καμία βάση;
Απ.: Έχει βάση -σαθρότατη μεν, πολύ κρίσιμη δε- για δύο κατηγορίες. Στην πρώτη ανήκουν όσοι δεν γνωρίζουν ή δεν θέλουν να παραδεχτούν πως το 65% είναι πολύ μεγαλύτερο από το 35%. Στη δεύτερη αυτοί που παλεύουν να βομβαρδίσουν την κοινή γνώμη με αριθμούς άσχετους με την πραγματικότητα και να την πείσουν, απεγνωσμένα, γι' αυτό. Μόνο σε τέτοιας εγκυρότητας «αλήθειες» στηρίζεται η στείρα μικροπολιτική αντιπολιτευτική τους πρακτική. Μόνο μέσα από παραποίηση της πραγματικότητας ή τεχνητή απόκρυψή της μπορεί να οικοδομηθεί το πολιτικό τους αύριο. Χωρίς να νοιάζονται για το ότι, με τέτοιους τρόπους, αποκαλύπτεται η βάση της πολιτικής τους αντίληψης. Που δεν είναι άλλη απ' την ποδηγέτηση και απαξίωση του κοινού νου. Που δεν είναι άλλη από την υποτίμηση της κρίσης των πολιτών και την περιφρόνηση για την αλήθεια, κάθε φορά που αυτή δεν συμφέρει τις επιδιώξεις τους για την, με κάθε τρόπο, κατάληψη της εξουσίας.
Η αλήθεια, όμως, ιδίως όταν αφορά μετρήσιμα στοιχεία, δεν εξαρτάται από αντιπολιτευτικές στοχεύσεις, αφοπλίζει την προπαγάνδα και δεν κρύβεται. Έτσι, στην περίπτωσή μας, τα πραγματικά δεδομένα είναι πως για 4.131.487 συμπολίτες μας (64%) ο φόρος θα είναι μειωμένος ή ίδιος σε σχέση με το 2015, το 25% των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ θα έχουν αύξηση από 0,01 ευρώ ως 10 ευρώ και με ποσό μεγαλύτερο των 10 ευρώ, σε σχέση με πέρυσι, θα επιβαρυνθεί ένας στους δέκα ιδιοκτήτες.
Δεύτερη αλήθεια είναι πως όσοι σήμερα κατηγορούν την κυβέρνηση για την επέκταση της εφαρμογής του ΕΝΦΙΑ το 2016 είναι ακριβώς οι ίδιοι που τον εμπνεύστηκαν, τον θεσμοθέτησαν, μας τον κληροδότησαν ως δεσμευτικό φόρο και πριν τις τελευταίες εκλογές στην ψήφιση της συμφωνίας με του εταίρους υπερψήφισαν το να συμπεριληφθεί στον κλάδο των εσόδων του προϋπολογισμού του 2016.
Ακόμη μια μεγάλη αλήθεια είναι ότι δεν υπερασπιζόμαστε τον ΕΝΦΙΑ. Κι όπως ακριβώς τηρήσαμε τη δέσμευση, για φέτος, να τον κάνουμε δικαιότερο, να τον συνδέσουμε με τις αντικειμενικές αξίες και να πετύχουμε σημαντικές ελαφρύνσεις για τους πιο αδύναμους, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο θα διαμορφώσουμε τα επόμενα χρόνια μια πραγματικά δίκαιη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, μια φορολόγηση που θα έχει για κύριο χαρακτηριστικό την ταξική αναλογικότητα.
Ερ.: Η αξιωματική αντιπολίτευση ολοένα και πιο συχνά αναφέρεται στην ανάγκη υλοποίησης ενός σχεδίου φοροελαφρύνσεων που θα έχει καλύτερα αποτελέσματα στα δημόσια έσοδα. Να περιμένουμε από τον πρωθυπουργό κάποια αντίστοιχη συγκεκριμένη εξαγγελία στη ΔΕΘ για τις αλλαγές στη φορολογία των πολιτών;
Απ.: Ο κύριος Μητσοτάκης επικαλείται μία επικοινωνιακού τύπου «συμφωνία αλήθειας», υποσχόμενος ότι δεν θα υποσχεθεί τίποτε την ίδια στιγμή που υπόσχεται τα πάντα. Έτσι, μία εβδομάδα πριν τη ΔΕΘ, άρχισε τις εξαγγελίες φοροελαφρύνσεων σε κατ' ιδίαν συναντήσεις με παραγωγικές τάξεις. Ακοστολόγητες υποσχέσεις, ανέξοδα κλεισίματα ματιών, χωρίς φυσικά να περιγράφει από πού θα κλείνει το οικονομικό ισοζύγιο. Μάλλον, βέβαια, δεν χρειάζεται ο πρόεδρος της ΝΔ να προχωρήσει σε τέτοια ανάλυση, καθώς έχει δώσει δείγματα γραφής για τον τρόπο εξασφάλισης κρατικών εσόδων. Οριζόντιες μειώσεις, απολύσεις, προστασία της αυτορρύθμισης της αγοράς, ισχυροποίηση των ισχυρών σε βάρος των πολλών.
Επειδή το έργο το έχουμε ξαναδεί, είναι δεδομένο ότι ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας και σε παροχολογία θα προχωρήσει (το έχει κάνει ήδη) και σε αριθμητικές αλχημείες. Στο όνομα του αντιλαϊκισμού ο κ. Μητσοτάκης ήδη λαϊκίζει και θα λαϊκίσει ακόμη περισσότερο, ενδυόμενος φιλολαϊκά χαρακτηριστικά αποκρύπτοντας τα νεοφιλελεύθερα και βασανίζοντας επικοινωνιακά τη λέξη «αλήθεια».
Μακριά από βερμπαλισμούς, ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη θα διατυπώσει τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης προς την ανάκαμψη της οικονομίας και την πραγματική ανάπτυξη, με δύο σταθμούς: την έξοδο από το πρόγραμμα επιτήρησης και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Εκείνες δηλαδή τις πολιτικές που όχι μόνο θα μεγαλώνουν την οικονομική πίτα, αλλά θα την μοιράζουν, επιτέλους, με δίκαιο τρόπο στους συμπολίτες μας.
ΕΡ.: Με ποιο αφήγημα θα προσέλθει ο πρωθυπουργός στη φετινή ΔΕΘ; Υπάρχουν περιθώρια για κάποιες κοινωνικές παροχές;
Απ.: Αν και χρήσιμο, κανένα αφήγημα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την πραγματική πολιτική. Από την πρώτη ήδη ημέρα, αυτή η κυβέρνηση υλοποιεί σταδιακά το προεκλογικό της πρόγραμμα και όλες της τις δεσμεύσεις στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής. Επειδή μάλιστα οι περισσότεροι αρέσκονται στις αναφορές στις προηγούμενες ΔΕΘ, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ -παρά τις πολύ μεγάλες δυσκολίες- πραγματοποιεί όλα όσα εξήγγειλε ο πρωθυπουργός σε εκείνες. Τόσο του 2014, όσο και του 2015. Επιγραμματικά αναφέρω μερικές. Το 2014 δεσμευτήκαμε για δωρεάν ρεύμα σε φτωχά νοικοκυριά. Ισχύει για 212.000 πολίτες και 90.000 οικογένειες. Το πρόγραμμα επιδότησης ενοικίου εφαρμόζεται ήδη για 22.000 δικαιούχους. Η ειδική κάρτα μετακίνησης μακροχρόνια ανέργων, μεταφράστηκε στην πραγματικότητα σε δωρεάν μετακίνηση όλων των ανέργων στα ΜΜΜ. Δεσμευτήκαμε τότε για πρόσβαση του πληθυσμού στις υπηρεσίες Υγείας. Συμβαίνει ήδη εδώ και μήνες για 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστους. Δεν θα σας κουράσω με όλη τη λίστα των δεσμεύσεων στις ΔΕΘ του 2014 και του 2015, οι οποίες είτε υλοποιήθηκαν είτε υλοποιούνται σήμερα. Προστασία πρώτης κατοικίας στο 94% των περιπτώσεων, επίσπευση ελέγχων λιστών μαύρου χρήματος, ρύθμιση ραδιοτηλεοπτικού τοπίου, ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών (και μάλιστα με 19 δισ. λιγότερα από τις προβλέψεις). Αυτά είναι λίγα από όσα εξήγγελλε ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη το 2014 και 2015 και έχουν γίνει πράξη. Ειδικά στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής έχουμε κάνει ακόμη περισσότερα. Για παράδειγμα, τη φετινή χρονιά «voucher» λαμβάνουν όλα τα παιδιά οικογενειών που διαβιούν κάτω από το όριο φτώχειας και όλα τα παιδιά με αναπηρία, 56.000 στο σύνολό τους. Ένα ακόμη παράδειγμα, το μειωμένο κατά 17% τιμολόγιο της ΔΕΗ για συνεπείς καταναλωτές.
Κανένα αφήγημα λοιπόν. Η αλήθεια βρίσκεται στις πράξεις.
Ερ.: Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η ύφεση επιμένει. Αλλά έχετε δηλώσει ότι θα επιτευχθούν οι στόχοι και θα αποφευχθεί η ενεργοποίηση του «κόφτη». Πού στηρίζεται αυτή η αισιοδοξία της κυβέρνησης;
Απ.: Εκεί ακριβώς που στηρίζαμε την έως τώρα βεβαιότητα για την επίτευξη βήμα-βήμα των στόχων και την εντός του χρονοδιαγράμματος εφαρμογή της συμφωνίας. Η ελληνική πλευρά έχει τηρήσει όλες τις δεσμεύσεις της και έγκαιρα. Κάτι μάλιστα που προκάλεσε αμηχανία στις πιο «σκληρές» ομάδες των εταίρων και τη ματαίωση όλων των προσδοκιών της αντιπολίτευσης για την αποτυχία του προγράμματος. Βρισκόμαστε ήδη στο δεύτερο εξάμηνο του 2016 και η πρόοδος της εκτέλεσης του προϋπολογισμού παραμένει εντός στόχων. Το ίδιο ισχύει και για τα στοιχεία της ύφεσης που ρηχαίνει σταδιακά. Ένα επιπλέον αισιόδοξο δεδομένο είναι η συνεχής αύξηση του δείκτη οικονομικού κλίματος, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Eurostat, τη στιγμή που στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών οικονομιών παρουσιάζεται μείωση. Πέραν του ότι πρακτικά είναι ήδη εξασφαλισμένο το πλεόνασμα του 2016, όλα τα στοιχεία συνηγορούν στο ότι τόσο το πρόγραμμα προσαρμογής όσο και η εκτέλεση του προϋπολογισμού θα υλοποιηθούν σύμφωνα με τις προβλέψεις.
Ερ.: Ως αντιπολίτευση είχατε επισημάνει ότι η αύξηση της φορολογίας δεν είναι αυτή που μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση των δημοσίων εσόδων. Μια και δεν έχουμε δει ιδιαίτερες επιδόσεις στην εισπραξιμότητα του ΦΠΑ, πότε θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές;
Απ.: Ουδέποτε υπερασπιστήκαμε την οδό της υπερφορολόγησης την οποία επέβαλαν τα μνημόνια εξαντλητικής λιτότητας, οδηγώντας την οικονομία σε μία αντίστοιχη πολεμικής περιόδου ύφεση, της τάξης του 25%. Επιπροσθέτως, η κατ' επανάληψη χαρακτηρισμένη ως αποτυχημένη (από εκείνους που την επινόησαν) συνταγή της περασμένης πενταετίας, ισοπέδωσε το κοινωνικό κράτος. Η προσαρμογή των δημόσιων δαπανών δεν έχει προηγούμενο στην ιστορία, όχι μόνο της Ελλάδας. Κάθε ιδέα για περαιτέρω περικοπές ήταν προφανώς αδιανόητη. Η φορολογία παραμένει υψηλή, αλλά μπορεί να μειωθεί εφόσον καταπολεμηθούν οι αιτίες που την κρατούν ψηλά. Οι επιδόσεις της κυβέρνησης στην πάταξη της φοροδιαφυγής, στην αναζήτηση του μαύρου χρήματος, στο λαθρεμπόριο και γενικά σε όλες τις δραστηριότητες που αποστερούν πολύτιμα έσοδα, βελτιώνονται με εκθετικό ρυθμό. Και κάθε σύγκριση με το παρελθόν, όταν οι λίστες μαύρου χρήματος κρύβονταν σε συρτάρια, είναι συντριπτική.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο διαβούλευσης είναι θέμα εβδομάδων η κατάθεση του σχεδίου νόμου στη βουλή.
Ερ.: Τι θα είναι το «κόκκινο τηλέφωνο» Αθήνας- Βρυξελλών;
Απ.: Όπως έχει αναφέρει και ο πρωθυπουργός, κάθε αξιολόγηση θα είναι ευκολότερη και ταχύτερη από την προηγούμενη. Αυτό που εύστοχα αποκαλείτε «κόκκινο τηλέφωνο» δεν είναι τίποτε περισσότερο παρά μία άμεση επικοινωνία σε όσο το δυνατόν υψηλότερο επίπεδο ώστε να επιλύονται τυχόν προβλήματα και να γίνονται οι απαραίτητες διευκρινίσεις από όλα τα μέρη. Μία ακόμη πρόνοια ώστε να τηρηθούν με άνεση τα χρονοδιαγράμματα.
Ερ.: Η κυβέρνηση πώς εκτιμά την πρόσφατη παρέμβαση της Κομισιόν για την υπόθεση του πρώην επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ; Πρόκειται για παρέμβαση που στόχο έχει να μην αμφισβητηθούν τα στατιστικά στοιχεία του 2010; Ή για στήριξη στον κ. Γεωργίου που υπαγορεύτηκε εκ των έσω;
Απ.: Όπως ακριβώς πρότεινε στην απάντησή του ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, η Κομισιόν και η Eurostat μπορούν και οφείλουν να καταθέσουν τα επιστημονικά τους στοιχεία στην ελληνική Δικαιοσύνη. Κάθε παρέμβαση από πλευράς μας στη Δικαιοσύνη είναι προφανώς αδιανόητη. Πόσο μάλλον να υποδείξουμε την απόφαση. Απορώ μάλιστα, εφόσον είναι τόσο ξεκάθαρο από θεσμικής πλευράς, γιατί η Νέα Δημοκρατία δυσκολεύεται τόσο πολύ να ψελλίσει οτιδήποτε για ένα ζήτημα που αφορά χρονική περίοδο που η ίδια κυβερνούσε;
Ερ.: Ποια θα είναι η ατζέντα της Συνόδου του Νότου; Υπάρχουν προσδοκίες για την αλλαγή συσχετισμών ενόψει της κρίσιμης συζήτησης για το ελληνικό χρέος;
Απ.: Η Ευρωμεσογειακή Διάσκεψη αποτελεί πρωτοβουλία του Έλληνα πρωθυπουργού και επιστέγασμα της προσπάθειας συνεννόησης των χωρών με παρόμοια οικονομικά προβλήματα στην περιφέρεια της ΕΕ, η οποία καρποφορεί. Με την Ελλάδα μάλιστα στο επίκεντρο των διεργασιών. Τα πρώτα δείγματα αλλαγής συσχετισμών έχουν ήδη διαπιστωθεί. Οι ευρωπαϊκές φωνές ενάντια στην δημοσιονομική ασφυξία ενισχύονται και η «σχολή Σόιμπλε» έχει αναγκαστεί σε υπαναχωρήσεις. Το μη αναμενόμενο Brexit τερμάτισε τον εφησυχασμό των ισχυρών οικονομιών του Βορρά, τη στιγμή που πληθαίνουν και οι ενδείξεις ανόδου της ακροδεξιάς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον της ΕΕ. Το σπάσιμο του δογματισμού είναι αναγκαίο για την ίδια την ύπαρξη της ΕΕ, καθώς η Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων και των κοινωνικών και εργασιακών ανισοτήτων οδηγείται στα πρόθυρα της αποσύνθεσης. Η Διάσκεψη θα αποτελέσει το πρώτο βήμα δραστικότερης παρέμβασης στην ευρωπαϊκή πολιτική, για την ανατροπή των ανισοτήτων μεταξύ περιφέρειας και κέντρου, καθώς και την ενίσχυση της κοινωνικής σύγκλισης και συνοχής.
Πέρα όμως από τα οικονομικά ζητήματα, στην ατζέντα της συγκεκριμένης συνάντησης περιλαμβάνονται και θέματα διαχείρισης της προσφυγικής κρίσης, καθώς και ζητήματα ασφαλείας.
Ερ.: Σε ποια φάση βρίσκεται η προετοιμασία της διαβούλευσης για τη συνταγματική αναθεώρηση; Πότε να περιμένουμε να ανοίξει η διαδικασία στη Βουλή;
Απ.: Μέχρι το τέλος του μήνα θα συσταθεί μια οργανωτική επιτροπή η οποία θα αναλάβει τη διεξαγωγή μιας μεγάλης, ανοιχτής διαδικασίας διαλόγου. Η συζήτηση θα περιλαμβάνει αυτοδιοικητικούς, κοινωνικούς κι επιστημονικούς φορείς, συλλογικότητες, ακόμη και μεμονωμένους πολίτες που επιθυμούν να συμμετέχουν. Η διαμόρφωση της τελικής πρότασης θα ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2017.
Ερ.: Από την πρώτη στιγμή η κυβέρνηση είχε δώσει μεγάλη έμφαση στην αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών. Ποιοι πολιτικοί λόγοι επέβαλαν αυτή τη στάση;
Απ.: Δύο απ' τους βασικότερους πυλώνες της πολιτικής μας αντίληψης. Η τήρηση του Συντάγματος κι η θεσμοθέτηση κανόνων ισονομίας, διαφάνειας και νομιμότητας στη χρήση των δημόσιων αγαθών. Εξαιτίας της περίπου τριαντάχρονης προκλητικής αγνόησης των παραπάνω απ' τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, γεννήθηκε και γιγαντώθηκε σταδιακά μια στρεβλή, προβληματική κατάσταση του τηλεοπτικού τοπίου στην Ελλάδα. Αυτή αποτέλεσε το πρόσφορο έδαφος για διαπλοκή με παράγοντες της πολιτικής ζωής. Μιας και πολλά ιδιωτικά μέσα δεν υπήρξαν ποτέ βιώσιμα με όρους αγοράς, αλλά ταυτόχρονα προστατεύονταν και ευνοούνταν πολιτικά, προέκυψαν και τα θαλασσοδάνεια. Αυτά τα ξέρουν οι συμπολίτες μας, έχουν δημοσιευθεί σε μεγάλες εφημερίδες του εξωτερικού, τα έχουν περιγράψει πολιτικοί από χώρους πέραν του ΣΥΡΙΖΑ. Σε αυτές τις συνθήκες, με συνέπεια στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, δείξαμε την τεράστια απόσταση που μας χωρίζει από τα σκοτεινά μονοπάτια της διαπλοκής. Αποδείξαμε την αποφασιστικότητά μας για θεσμικά κατοχυρωμένο καθαρό ορίζοντα στην ενημέρωση. Την υπεράσπιση του χαρακτήρα της ως δημόσιου αγαθού. Τη στρατηγική προσήλωσή μας στη διαφανή αξιοποίηση των δημόσιων αγαθών προς όφελος του λαού μας.
Ερ.: H κυβέρνηση δηλώνει ικανοποιημένη από το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Πώς θα διαχειριστείτε το γεγονός ότι η δική σας κυβέρνηση κινδυνεύει να κατηγορηθεί πως «ρίχνει μαύρο στην ιδιωτική τηλεόραση»;
Απ.: Το αποτέλεσμα της δημοπρασίας υπήρξε πράγματι πολύ ικανοποιητικό. Ένα σημαντικό ποσό θα εισρεύσει στα δημόσια ταμεία για πρώτη φορά μετά από 27 χρόνια κάνοντας ακόμη πιο σκανδαλώδη τη μη διενέργεια διαγωνισμού για τόσα χρόνια και την αντίστοιχη διαφυγή εσόδων. Το κράτος εισέπραξε 246 εκατ. μέσα σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες και μετά από πολλά χρόνια βαθιάς ύφεσης. Φανταστείτε τι θα μπορούσαμε να είχαμε αποκομίσει ως κράτος σε άλλες καλύτερες εποχές, αν είχαν γίνει όσα έπρεπε. Επίσης, ο διαγωνισμός για τις άδειες είναι το πρώτο βήμα για παροχή ενημέρωσης με ποιοτικότερο περιεχόμενο, για τηλεοπτικούς σταθμούς πραγματικά βιώσιμους, που θα λειτουργούν σε θεσμοθετημένο περιβάλλον χωρίς την ανάγκη διαπλοκής με το πολιτικό και το τραπεζικό σύστημα.
Όσον αφορά το «μαύρο στην ιδιωτική τηλεόραση» είναι προφανές πως απέχει παρασάγγας απ' την αλήθεια, δεν πρόκειται διόλου για τέτοιο. Η μη τήρηση του συντάγματος, η μη νομιμότητα στην αδειοδότηση, η κατάληψη δημόσιας συχνότητας, η ανέξοδη χρήση δημόσιου αγαθού, η μη συμμετοχή σε διαγωνισμό συνέχισης δραστηριότητας κι η επιχειρηματική επιλογή που οδηγεί σε μειοδοτική προσφορά πόσο εύκολα ξεπερνιούνται; Και γιατί; Αν έχετε χτίσει αυθαίρετη επιχείρηση, χωρίς άδεια λειτουργίας σε δασική έκταση και σας αποβάλλουν απ' αυτήν μπορείτε να πείσετε στ' αλήθεια ότι διώκεστε, ότι σας ξεσπιτώνουν; Αν έχετε διαλέξει να μη συμμετάσχετε σε διαγωνισμό που αφορά τη συνέχιση της δραστηριότητάς σας, κάποιος άλλος πετά στο δρόμο τους εργαζόμενούς σας; Αν, απ' την άλλη, επιλέξετε να συμμετάσχετε και τα επιχειρηματικά σας συμφέροντα σας οδηγούν σε μια προσφορά που δεν είναι ικανή για τη συνέχιση της δραστηριότητάς σας, πάλι κάποιος άλλος πετά τους εργαζόμενούς σας στον δρόμο; Αν η λειτουργία σας σε συνδρομητική πλατφόρμα, ή διαδικτυακή εκπομπή ή ό,τι άλλο δεν είναι στα επιχειρηματικά σας σχέδια, ευθύνεται το Σύνταγμα της χώρας, οι νόμοι κι η κυβέρνηση που τους εφαρμόζει; Πόσο εύκολα τα προσπερνά κανείς όλα αυτά; Και ποιους πιστεύει πως μπορεί να πείσει; Σίγουρα όχι τον ελληνικό λαό, που με ενθουσιασμό υποδέχτηκε πρωτίστως τους κανόνες που μπαίνουν στο τηλεοπτικό τοπίο και δευτερευόντως το μεγάλο τίμημα που θα μπει στα ταμεία του κράτους.
Ερ.: Η κυβέρνηση θα επιδιώξει οι άδειες για τους περιφερειακούς σταθμούς να δοθούν από το ΕΣΡ. Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί τη μεταχείρισή τους από τους σταθμούς εθνικής εμβέλειας;
Απ.: Τίποτα δεν τη διαφοροποιεί ως προς την αρχή διεξαγωγής του διαγωνισμού. Υπενθυμίζω ότι ο νόμος για τις άδειες προέβλεπε τη διεξαγωγή του διαγωνισμού από το ΕΣΡ. Ήταν η αντιπολίτευση, με πρώτη τη ΝΔ, που μπλόκαρε τη συγκρότηση του ΕΣΡ προκειμένου να εκβιάσει την κυβέρνηση, να υπερασπιστεί τα διαπλεκόμενα συμφέροντα και να αποτρέψει την χορήγηση νόμιμων αδειών. Κάτι που ασφαλώς δε μπορούσε να γίνει ανεκτό από την κυβέρνηση.
Ελπίζουμε μετά την ολοκλήρωση της δημοπρασίας και το πρωτοφανές οικονομικό αποτέλεσμα, να αναθεωρήσει η αντιπολίτευση τη στάση της και να συναινέσει στη συγκρότηση ΕΣΡ, ώστε αυτό να επιτελέσει τον θεσμικό του ρόλο.