Η σχετική προκήρυξη βάζει τέλος στο καθεστώς ανομίας που εκθέτει την Ελλάδα διεθνώς, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές
Σημαντική στιγμή χαρακτήρισε ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς τη δημοσίευση της προκήρυξης του διαγωνισμού για την αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών, γιατί, όπως υπογράμμισε, η Ελλάδα παύει να κατέχει τη ντροπιαστική "αποκλειστικότητα" της μοναδικής ευρωπαϊκής χώρας που ποτέ δεν έκανε διαγωνισμό για τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς.
“Σήμερα δημοσιεύθηκε η προκήρυξη του διαγωνισμού για την αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική στιγμή, αφού η Ελλάδα παύει να κατέχει τη ντροπιαστική "αποκλειστικότητα" της μοναδικής ευρωπαϊκής χώρας που ποτέ δεν έκανε διαγωνισμό για τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς”, δήλωσε ειδικότερα ο υπουργός Επικρατείας και υπογράμμισε ότι “μετά από διεξοδική διαβούλευση, τόσο στο στάδιο της κατάρτισης του νόμου, όσο και σε αυτό της σύνταξης της προκήρυξης και παρά τις προβλέψεις -και την επιθυμία- ορισμένων για το αντίθετο, ο διαγωνισμός είναι γεγονός”.
Ο κ. Παππάς υπογράμμισε επίσης ότι “ο διαγωνισμός διασφαλίζει τη διαφάνεια, τους ίσους όρους για τους συμμετέχοντες, την οικονομική βιωσιμότητα των σχημάτων που θα αδειοδοτηθούν, τις θέσεις εργασίας, την υψηλή ποιότητα του προγράμματος που θα φτάνει στο ελληνικό τηλεοπτικό κοινό, τη μεγιστοποίηση του τιμήματος για το ελληνικό Δημόσιο, ενώ λαμβάνει ιδιαίτερη μέριμνα ώστε να είναι ξεκάθαρο το ιδιοκτησιακό καθεστώς των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά και το πόθεν έσχες των κεφαλαίων που θα επενδυθούν στη συγκεκριμένη αγορά”.
Μαξίμου: Τέλος στο καθεστώς ανομίας
Νέο τηλεοπτικό τοπίο από την καινούρια σεζόν, με βιώσιμους τηλεοπτικούς σταθμούς, δημιουργεί η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού που δημοσιεύθηκε σήμερα, αναφέρουν πηγές της κυβέρνησης, που υπογραμμίζουν ότι στο πλαίσιο του διεθνούς διαγωνισμού θα δοθούν άδειες στα ιδιωτικά κανάλια για πρώτη φορά μετά από 25 χρόνια λειτουργίας τους στην Ελλάδα και ότι μέσω του διαγωνισμού θα δοθούν άδειες σε τέσσερις τηλεοπτικούς σταθμούς που θα καλύπτουν όλη την επικράτεια.
“Η προκήρυξη βάζει τέλος στο καθεστώς ανομίας που εκθέτει την Ελλάδα διεθνώς, καθώς αποτελεί τη μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που δεν έχει διενεργήσει ποτέ διαγωνισμό για την αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών”, αναφέρουν οι ίδιες πηγές και υπογραμμίζουν ότι στο τελικό κείμενο έχουν περιληφθεί σημαντικές παρατηρήσεις των εμπλεκομένων, οι οποίες κατατέθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.
“Ο διαγωνισμός διασφαλίζει τη διαφάνεια, τους ίσους όρους για τους συμμετέχοντες, την οικονομική βιωσιμότητα των σχημάτων που θα αδειοδοτηθούν, τις θέσεις εργασίας, την υψηλή ποιότητα του προγράμματος που θα φτάνει στο ελληνικό τηλεοπτικό κοινό, τη μεγιστοποίηση του τιμήματος για το ελληνικό Δημόσιο, ενώ λαμβάνει ιδιαίτερη μέριμνα, ώστε να είναι ξεκάθαρο το ιδιοκτησιακό καθεστώς των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά και το πόθεν έσχες των κεφαλαίων που θα επενδυθούν στη συγκεκριμένη αγορά”, αναφέρουν οι κυβερνητικές πηγές και προσθέτουν ως προς τα ειδικότερα ζητήματα ότι περίληψη της προκήρυξης δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (τεύχος ΔΔΣ, 216/20.5.2016), ενώ το πλήρες κείμενό της αναρτήθηκε -σε ελληνικά και αγγλικά- στα sites της Διαύγειας, της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (ΓΓΕΕ) και του υπουργού Επικρατείας.
Ενδεικτικά, το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού έχει ως εξής: Η προκήρυξη δημοσιεύθηκε στις 20 Μαΐου, η προθεσμία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής διαρκεί έως τις 4 Ιουλίου, η ανακοίνωση των προεπιλεγέντων θα γίνει στις 14 Ιουλίου, θα δοθεί προθεσμία για προδικαστικές προσφυγές έως τις 25 Ιουλίου και έως τις 2 Αυγούστου θα ανακοινωθεί ο οριστικός κατάλογος των συμμετεχόντων. Ο χρόνος διεξαγωγής της δημοπρασίας και η ανακοίνωση όσων κερδίσουν τις άδειες τοποθετείται πριν τα μέσα Αυγούστου, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.
Όσον αφορά στους συμμετέχοντες, επισημαίνεται ότι “στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν ελληνικές ή ξένες ανώνυμες εταιρείες, υπό σύσταση ΑΕ, κοινοπραξίες και υπό σύσταση κοινοπραξίες που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στον τομέα των μέσων ενημέρωσης. Η αίτηση συμμετοχής συνοδεύεται από παράβολο 30.000 ευρώ και υποβάλλεται στη ΓΓΕΕ, τόσο ηλεκτρονικά, όσο και εγγράφως (μαζί με τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά), εντός 45 ημερών από τη δημοσίευση της προκήρυξης.
Ως προς τις προϋποθέσεις, τονίζεται ότι το καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο πρέπει να ανέρχεται τουλάχιστον στα 8 εκατ. ευρώ ως ίδια κεφάλαια. Σε περίπτωση που υπολείπονται, καλύπτονται με αντίστοιχη εγγυητική επιστολή. Προσκομίζονται τα στοιχεία ταυτότητας των μετόχων και το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρεία. Εφόσον μέτοχοι είναι άλλες ανώνυμες εταιρείες, υποβάλλεται επίσης κατάσταση μετόχων τους, που είναι υποχρεωτικώς φυσικά πρόσωπα. Προσκομίζονται, ακόμη, τα στοιχεία των μελών της διοίκησης και των νόμιμων εκπροσώπων, το αντίγραφο του ποινικού μητρώου τους και υπεύθυνη δήλωση ότι δεν συμμετέχουν σε εταιρείες ραδιοτηλεοπτικών ερευνών και διαφημιστικές. Τέλος, υποβάλλονται δικαιολογητικά που στοιχειοθετούν το πόθεν έσχες των μετόχων, καθώς και πιστοποιητικά μη πτώχευσης, μη αναγκαστικής εκκαθάρισης-διαχείρισης, φορολογικής-ασφαλιστικής ενημερότητας και τραπεζικής ενημερότητας σχετικά με τις δανειακές συμβάσεις.
Αναφορικά με τον τεχνολογικό εξοπλισμό και τις κτιριακές εγκαταστάσεις, υποβάλλεται μελέτη τεχνολογικού εξοπλισμού (για εκπομπή προγράμματος σε High Definition) και κτιριακών εγκαταστάσεων, που πρέπει να τηρούν τις ελάχιστες τεχνικές προδιαγραφές. Η ελάχιστη ωφέλιμη επιφάνεια των κτιριακών εγκαταστάσεων ανέρχεται σε 2.500 τετραγωνικά μέτρα.
Για το περιεχόμενο του προγράμματος, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι το εκπεμπόμενο πρόγραμμα περιλαμβάνει τουλάχιστον τρία καθημερινά δελτία ειδήσεων, συνολικής διάρκειας τουλάχιστον 90 λεπτών, εκπομπές λόγου, τέχνης, πολιτισμού και θεάτρου, συνολικής διάρκειας τουλάχιστον 10 ωρών μηνιαίως, τουλάχιστον τέσσερις κατηγορίες εκπομπών, διάρκειας τουλάχιστον 10 ωρών το μήνα κάθε μία (με επιλογή από τις ακόλουθες: Ενημερωτικές, ποικίλης ύλης, ελαφράς ψυχαγωγίας, ελληνικές σειρές, ξένες σειρές, παιδικές εκπομπές, ντοκιμαντέρ και αθλητικού περιεχομένου). Επίσης, περιλαμβάνονται ευρωπαϊκά έργα, ανεξάρτητες παραγωγές, δελτία ειδήσεων στη νοηματική γλώσσα και εκπομπές με υπότιτλους στα ελληνικά, όπως ορίζει η νομοθεσία.
Για το προσωπικό, υπογραμμίζεται ότι οι υποψήφιοι που ήδη λειτουργούν, υποβάλλουν ονομαστική κατάσταση εργαζομένων, οικονομοτεχνική μελέτη, πίνακες προσωπικού (ΕΡΓΑΝΗ), βεβαιώσεις των ασφαλιστικών ταμείων και οργανόγραμμα με τον συνολικό αριθμό εργαζομένων (τουλάχιστον 400 άτομα), καθώς και με τον αριθμό εργαζομένων ανά ειδικότητα (τουλάχιστον 80 άτομα τεχνικό προσωπικό, 60 διοικητικό, 60 δημοσιογράφους). Οι υποψήφιοι που δεν λειτουργούν, υποβάλλουν οικονομοτεχνική μελέτη για τον σχεδιαζόμενο αριθμό εργαζομένων και υπεύθυνη δήλωση ότι εντός τριμήνου θα απασχολούν τον προβλεπόμενο ελάχιστο αριθμό εργαζομένων, τόσο συνολικά, όσο και ανά ειδικότητα.
Αναφορικά με την προεπιλογή, επισημαίνεται ότι η Επιτροπή Διεξαγωγής Διαγωνισμού (η οποία, όπως και η αντίστοιχη των Ενστάσεων, απαρτίζεται από καθηγητές πανεπιστημίου, διδάκτορες και ανώτερα στελέχη της δημόσιας διοίκησης), με τη συνδρομή -όπως προβλέπεται από τον νόμο- διεθνούς εταιρείας Ορκωτών Λογιστών Ελεγκτών που επιλέγεται μέσω ανοικτού διαγωνισμού, θα ελέγξει τα δικαιολογητικά και θα προχωρήσει στην προεπιλογή των υποψηφίων. Οι φάκελοι συμμετοχής θα είναι διαθέσιμοι σε όλους τους συμμετέχοντες. Οι υποψήφιοι θα έχουν δικαίωμα προδικαστικής προσφυγής. Μετά την εκδίκαση τυχόν προσφυγών, η Επιτροπή στέλνει ατομική ειδοποίηση στον κάθε έναν από τους οριστικούς υποψηφίους για την ημερομηνία, τον τόπο και το ενδεικτικό πρόγραμμα της δημοπρασίας. Οι υποψήφιοι καταθέτουν εγγυητική επιστολή 3 εκατ. ευρώ (τιμή εκκίνησης) πριν τη δημοπρασία.
Στο σκέλος της δημοπρασίας, για κάθε άδεια, η τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας είναι 3 εκατ. ευρώ, την οποία θεωρείται ότι έχουν αποδεχθεί όλοι οι υποψήφιοι. Ακολούθως, η τιμή αυξάνεται κατά το «βήμα αύξησης». Στην πρώτη αύξηση (γύρο) το «βήμα» είναι 500.000 ευρώ. Ακολούθως, το «βήμα» διαμορφώνεται κατά την κρίση της Επιτροπής Διεξαγωγής Διαγωνισμού, με ανώτατο όριο τις 500.000 ευρώ ανά γύρο. Σε κάθε «βήμα αύξησης» (γύρο), κάθε υποψήφιος επιλέγει να παραμείνει ενεργός, εφόσον αποδέχεται την τιμή που διαμορφώνεται στον συγκεκριμένο γύρο (μετά την πρόσθεση του «βήματος αύξησης» στην τιμή του προηγούμενου γύρου), ή να καταστεί αδρανής. Όταν απομείνουν μόνο δύο διεκδικητές της συγκεκριμένης άδειας, η δημοπρασία περνά στο δεύτερο στάδιο, οπότε οι δύο υποψήφιοι καταθέτουν κλειστές οικονομικές προσφορές και η άδεια απονέμεται στον πλειοδότη. Σε περίπτωση ισόποσων προσφορών, επαναλαμβάνεται η διαδικασία των κλειστών φακέλων. Σε περίπτωση που υποψήφιος πλειοδοτήσει για μία άδεια, με ποσό χαμηλότερο από την προσφορά που υπέβαλε για κάποια προηγούμενη, ως τελικό τίμημα θεωρείται η υψηλότερη προσφορά, δεδομένου ότι όλες οι προσφορές στο σύνολο της διαδικασίας θεωρούνται δεσμευτικές. Ήδη, έχουν διενεργηθεί προσομοιώσεις της δημοπρασίας στη ΓΓΕΕ, σε συνεργασία με κορυφαίο ελληνικό πανεπιστήμιο, οι οποίες στέφθηκαν με επιτυχία. Την τεχνολογική αρτιότητα του μηχανισμού της δημοπρασίας θα διασφαλίσει εξειδικευμένη εταιρεία, η οποία θα επιλεγεί με τη διαδικασία του ανοικτού διαγωνισμού.
Το τίμημα καταβάλλεται σε 3 ισόποσες δόσεις (με τραπεζικές επιταγές), σε 15 ημέρες από την ανακήρυξη, εντός 12 μηνών και εντός 24 μηνών από τη χορήγηση της άδειας. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής οποιασδήποτε από τις δόσεις, ανακαλείται η άδεια. Οι άδειες χορηγούνται εντός 90 ημερών από την ανακήρυξη.
Οι συμμετέχοντες έχουν δικαίωμα υποβολής προδικαστικής προσφυγής εντός 10 ημερών από την ανακοίνωση της προεπιλογής, επί της οποίας αποφαίνεται ο γγ Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (μετά την εξέταση της προσφυγής από την Ειδική Επιτροπή Ενστάσεων) εντός 15 ημερών. Μετά από απόρριψη προδικαστικής προσφυγής, ο προσφεύγων έχει δικαίωμα να ασκήσει αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, η συζήτηση της οποίας πραγματοποιείται εντός 30 ημερών και η απόφαση εκδίδεται εντός άλλων 20 ημερών. Οι ίδιες προθεσμίες ισχύουν και κατά τη διενέργεια της δημοπρασίας, σε περίπτωση προδικαστικής προσφυγής για πράξη ή παράλειψη της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού που ο συμμετέχων θα θεωρήσει ότι βλάπτει τα συμφέροντά του. Ο πάροχος δικτύου έχει δικαίωμα να εκπέμψει το σήμα αδειοδοτηθέντος παρόχου περιεχομένου, μόνο αφού αυτός συμμορφωθεί με τις προϋποθέσεις της προκήρυξης και του νόμου.