Συνέντευξη Αναπληρωτή Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Χρήστου Σπίρτζη στην ΕΡΤ1
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης, σε τηλεοπτική συνέντευξη που παραχώρησε στην ΕΡΤ1, αναφέρθηκε στα θέματα τιμολογιακής πολιτικής στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, και μίλησε για το θεσμοθετημένο μέτρο της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων, ενώ σχολίασε και την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα.
Εξήγησε επίσης, τις ενέργειες στις οποίες θα προβεί άμεσα η κυβέρνηση για την αποκατάσταση των περιοχών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές.
Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:
Δημοσιογράφος: Να καλημερίζουμε τον Υπουργό Υποδομών, τον κ. Σπίρτζη, ο οποίος είναι στην Πελοπόννησο. Καλημέρα κύριε Υπουργέ. Πως είναι η κατάσταση κάτω;
Υπουργός: Δεν έχει αλλάξει κάτι από χθες. Η φωτιά είναι σε έλεγχο πλέον. Ελπίζουμε να μην έχουμε αναζωπυρώσεις. Υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλες περιβαλλοντικές καταστροφές. Υπάρχουν πολύ μεγάλες καταστροφές στην ζωική παραγωγή, στην κτηνοτροφία δηλαδή και στις καλλιέργειες των κατοίκων.
Δημοσιογράφος: Υπήρχε κι ένα θέμα με την ηλεκτροδότηση κύριε Υπουργέ, έχουμε κάτι νεότερο;
Υπουργός: Ναι με την ηλεκτροδότηση επιχειρήθηκε χθες το βράδυ τρεις φορές να ηλεκτροδοτηθεί η Νεάπολη, δυστυχώς δεν μπόρεσε. Πιστεύουμε ότι σε λίγες ώρες τώρα το πρωί θα αποκατασταθεί η ηλεκτροδότησή της Νεάπολης και δουλεύουνε πάνω από πέντε συνεργεία, ώστε να αντικατασταθούν δεκάδες πυλώνες. Απ' ότι έχουν καταγραφεί από τα συνεργεία της ΑΔΜΗΕ, αυτή τη στιγμή είναι 60 κολώνες, που έχουν καεί, τις αλλάζουνε. Είναι πάρα πολλά συνεργεία ώστε να αποκατασταθεί και η ηλεκτροδότηση των Κυθήρων.
Δημοσιογράφος: Τώρα εσείς αντικρύσατε την καταστροφή στον ορεινό όγκο της Νεάπολης, μέχρι κάτω στον Άγιο Νικόλαο. Μας είπατε όμως ότι θα έχουμε θέμα με τους ανθρώπους της κτηνοτροφίας, γιατί και υπέστησαν πλήγμα στο ζωικό κεφάλαιο, προφανώς δεν θα έχουνε και ότι απόμεινε που να βοσκήσει.
Υπουργός: Προφανώς και θα είμαι σε επικοινωνία, με τον αρμόδιο Υπουργό για να συνδράμει το κράτος τουλάχιστον στις πρώτες ημέρες, στο να υπάρχουν ζωοτροφές και να μπορέσουν οι άνθρωποι να προστατεύσουν τις περιουσίες και την παραγωγή τους.
Δημοσιογράφος: Μια τέτοια μεγάλη καταστροφή, σε ορεινό όγκο, στην πλάτη μιας πόλης το Φθινόπωρο ή το χειμώνα, είναι οι πλημμύρες. Τι θα γίνει για να αποφευχθούν οι πλημμύρες στη Νεάπολη κύριε Υπουργέ.
Υπουργός: Θα πρέπει να συνεννοηθούμε με τον αρμόδιο υπουργό και το αρμόδιο Υπουργείο. Είναι γνωστό τι πρέπει να κάνουμε. Η περιοχή δεν έχει τόσο μεγάλο πρόβλημα, με πλημμύρες, γιατί έχει πολύ μεγάλους ορεινούς όγκους, που είναι βραχώδεις. Παρά ταύτα υπάρχουν συγκεκριμένες περιοχές, υπάρχει εμπειρία από τις φωτιές στον Πύργο Ηλείας πριν από χρόνια, για την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος και πρέπει να τις αξιοποιήσουμε. Το πρόβλημα το γνωρίζετε, το γνωρίζουν όλοι. Η χώρα μας δεν είναι αυτή την στιγμή σε μια οικονομική κατάσταση που μπορεί άμεσα να συνδράμει με αναδασώσεις και τόσο μεγάλες αποκαταστάσεις. Έγινε μια πολύ στενή συνεργασία και με τις δημοτικές αρχές και με την περιφέρεια, προκειμένου να συνταχτεί ένας πλήρης φάκελος και να ζητήσουμε μια έκτακτη χρηματοδότηση για τις φυσικές καταστροφές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά συνήθως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αντιμετωπίζει τις φυσικές καταστροφές με τον τρόπο, που όφειλε να τις αντιμετωπίζει. Το ζήσαμε και στις πλημμύρες αυτό και στις υπόλοιπες χώρες που έχουν απευθυνθεί.
Δημοσιογράφος: Κάνατε και μια αναφορά στα Κύθηρα. Τι ακριβώς συμβαίνει;
Υπουργός: Στα Κύθηρα υπάρχουν μια κύρια γραμμή και μια εφεδρική, που διέρχεται από τους οικισμούς και από τις περιοχές που επλήγησαν από την πυρκαγιά. Δυστυχώς και οι δύο γραμμές έχουν πολύ μεγάλες βλάβες. Ο ΔΕΔΔΗΕ χρησιμοποίησε μια τρίτη εφεδρική γραμμή και για αυτό ηλεκτροδοτείται μόνο το 50% του νησιού. Δίνεται μια μάχη από τα συνεργεία της ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου σήμερα ή αύριο το πολύ να αποκατασταθεί η κύρια γραμμή ηλεκτροδότησης και να ηλεκτροδοτηθεί όλο το νησί.
Δημοσιογράφος: Και με την Ελαφόνησο το ίδιο κύριε Υπουργέ; Γιατί κι εκεί υπήρχε πρόβλημα.
Υπουργός: Να το ίδιο και με την Ελαφόνησο. Υπάρχουν καταστροφές και σε κτίρια, ευτυχώς δεν είναι τόσο μεγάλες. Μέχρι στιγμής έχουμε από πληροφορίες στους οικισμούς περίπου 40 κατοικίες να έχουν καεί και για αυτό τη Δευτέρα ή την Τρίτη το αργότερο, συνεργεία του Υπουργείου και της αρμόδιας υπηρεσίας θα είναι κάτω για να κάνουν τις καταγραφές και το συντομότερο δυνατό να μπορέσει το κράτος και οι υπηρεσίες να συνδράμουν στους πολίτες, για την κατάσταση που βρίσκονται αυτή την στιγμή.
Δημοσιογράφος: Τηλεφωνική επικοινωνία είχατε χθες από το Μαξίμου ότι παραμένετε στην θέση σας;
Υπουργός: Ναι... προφανώς, αφού ανακοινώθηκε.
Δημοσιογράφος: Μιας και παραμένει ο κύριος Σπίρτζης στην θέση του, ένα από τα πράγματα που έχει να αντιμετωπίσει είναι αν θα γίνει και πως θα γίνει αναπροσαρμογή και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία θα επιβαρυνθούν και αυτά με 23%, από 13% που υπήρχε μέχρι τώρα. Σύμφωνα με τις αποφάσεις που ελήφθησαν από τη Δευτέρα θα έχουμε αυτές τις αναπροσαρμογές ξεκινώντας από τα ταξί. Με τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ, το μετρό, με όλα αυτά κύριε Υπουργέ τι θα γίνει;
Υπουργός: Κύριε Γρυλάκη είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για να αντιμετωπιστεί τόσο γρήγορα. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι εκδίδονται εισιτήρια, που αναγράφουν συγκεκριμένη τιμή, επομένως μπορεί να λέμε ότι αυτά από Δευτέρα θα ξεκινήσουν, αλλά αυτά δεν γίνονται με μαγικό ραβδί. Πρέπει προφανώς οι αντίστοιχοι φορείς, αν αποφασιστεί άμεσα να αυξήσουμε τον ΦΠΑ στις αστικές συγκοινωνίες, θέλουμε αρκετούς μήνες για να ολοκληρώσουμε αυτές τις διαδικασίες.
Δημοσιογράφος: Άρα δεν θα δούμε την Δευτέρα ανατιμημένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες στην Αττική.
Υπουργός: Όχι...όχι
Δημοσιογράφος: Μια εκτίμηση – κυκλοφόρησε κι αυτό ως πληροφορία – ότι μπορεί να πάμε σε συνδυασμό σε αυτό, σε καινούργια τιμολογιακή πολιτική για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από το Φθινόπωρο, πόσο βάση έχει;
Υπουργός: Έχει βάση. Αυτή την στιγμή εξετάζουμε το φόρτο, αλλά δεν θα είναι στην λογική επειδή ακούγεται έτσι και διαφημίζεται από πολλές πλευρές, της αύξησης των εισιτηρίων. Θα είναι σε μια άλλη τελείως διαφορετική λογική, προκειμένου να τονώσουμε την χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς αντί του αυτοκινήτου. Το έχουμε πει πολλές φορές ως Κυβέρνηση, είναι επιλογές μας, κεντρική επιλογή μας, δε θέλουμε να εφαρμόζουμε οριζόντιες πολιτικές. Αυτό ισχύει και για τα εισιτήρια. Πριν λίγους μήνες η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε μια μείωση τιμών σε όλες τις ζώνες και σε όλες τις ώρες και μείωσε βέβαια το χρόνο που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει το εισιτήριο. Το 2014 έληξε με 50 εκατομμύρια περισσότερο έλλειμμα στις αστικές συγκοινωνίες. Όπως καταλαβαίνετε και αυτό είναι κάτι που βαραίνει τις αστικές κοινωνίες και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με τρόπο όμως που δε θα επιβαρύνει τις ευπαθείς ομάδες, όπως οι άνεργοι, που θα μπορούν να μεταφέρονται δωρεάν.
Δημοσιογράφος: Αυτό ήθελα να σας ρωτήσω. Από τώρα και στο εξής θα μπαίνουν τζάμπα αυτοί που έχουν κάρτα ανεργίας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς;
Υπουργός: Ναι είναι μια απόφαση που έχει ληφθεί και για αυτό θέλουμε από την εκπομπή σας να κάνουμε έκκληση στους συμπολίτες μας, προκειμένου αυτό το σπορ που κάποιοι έχουν, να τους παρακαλέσουμε να το εγκαταλείψουν, να μην κόβουν εισιτήριο δηλαδή. Οι αστικές συγκοινωνίες ήταν στο πλευρό του πολίτη στις κρίσιμες ημέρες. Δίνουμε δωρεάν πρόσβαση σε ομάδες των συμπολιτών μας, που έχουν ανάγκη, να μεταφέρονται δωρεάν. Επομένως όλοι μας πρέπει να δείξουμε ένα άλλο πνεύμα γύρω από τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Δημοσιογράφος: Για να μπορούν να στηριχθούν αυτές οι κοινωνικές ομάδες που πραγματικά έχουν ανάγκη.
Δημοσιογράφος (Β. Ταλαμάγκας): Αγαπητέ Υπουργέ, γράφηκε και στον Τύπο, την εβδομάδα αυτή που μπαίνει από Δευτέρα, θα καταθέσετε το νομοσχέδιο για τις τηλεοπτικές άδειες για διαβούλευση; Βέβαια έχετε συναρμοδιότητα. Νομίζω ότι είναι και στον κύριο Παππά είναι και σε εσάς.
Υπουργός: Μάλιστα, είναι ένα νομοσχέδιο που το έχουμε δουλέψει εδώ και μήνες από κοινού με τον κύριο Παππά, όπως είχαμε πει, θα το καταθέταμε μες στην εβδομάδα που πέρασε. Δεν μπορέσαμε λόγω των εξελίξεων που όλοι έχουμε παρακολουθήσει. Επομένως την εβδομάδα που έρχεται λογικά θα προλάβουμε να δούμε τις τελευταίες λεπτομέρειες και να βγει για διαβούλευση.