Αρβανιτόπουλος: Είναι ντροπή που δεν είχαμε αξιολόγηση στην εκπαίδευση

Την ολοκλήρωση της αξιολόγησης στα Πανεπιστήμια ανήγγειλε ο υπουργός Παιδείας. Τη διαδικασία εκπόνησε η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση μετά από εντολή του υπουργείου Παιδείας.

Όπως σημείωσε στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, η αξιολόγηση κατά την περίοδο 2008 – 2011 είχε γίνει μόνο σε ποσοστό 30%, ενώ από το 2012 έως και σήμερα προχώρησε και ολοκληρώθηκε το υπόλοιπο 70%.

Εξέφρασε μάλιστα την προσήλωση του υπουργείου Παιδείας στη συνέχιση και ολοκλήρωση της διαδικασίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης: “Είναι στρατηγικός στόχος η αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος και στην Γβαθμια εκπαίδευση. Εξελίσσεται η διαδικασία αξιολόγησης και στην Ββαθμια και στην Γβαθμια εκπαίδευση. Είναι ντροπή που δεν είχε γίνει τα προηγούμενα 32 χρόνια”. 

Ο κύριος Αρβανιτόπουλος πρόσθεσε πως το προσεχές Σαββατοκύριακο είναι το πέμπτο και τελευταίο, κατά το οποίο ολοκληρώνεται η διαδικασία επιμόρφωσης των στελεχών εκπαίδευσης.

“Αν θέλουμε μια πραγματικά δημόσια δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση με στρατηγικό στόχο τα δημόσια - δωρεάν ΑΕΙ και ΤΕΙ, πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις με αξιολόγηση διαδικασιών και ανθρώπων. Στο επίκεντρο της προσπάθειας αυτής βρίσκεται η ανάκτηση του κύρους, η βιωσιμότητα, η σωστή λειτουργία των Ανώτατων Ιδρυμάτων με αξιολόγηση, λογοδοσία, χρηστή οικονομική διαχείριση και απεξάρτηση από την κομματική κουλτούρα”.

Πότε θα βάζουν λουκέτα τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ

Αναφέρθηκε επίσης στην Ακαδημαϊκή πιστοποίηση των προγραμμάτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ με στόχο την αντιστοίχιση γνώσεων και δεξιοτήτων με αυτά, τα οποία απαιτεί η αγορά εργασίας. 'Η προσπάθεια αυτή θα ακολουθήσει την αξιολόγηση με ενίσχυση ανθρωπίνου δυναμικού και σύνδεση των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας. Πολλαπλασιάζει τη χρησιμότητα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και δίνει στελέχη, επιστήμονες για την εθνική αναπτυξη”

Διευκρινίζουμε ότι η ακαδημαϊκή πιστοποίηση περιλαμβάνει δύο στάδια με προπιστοποίηση όλων των ΑΕΙ και δεύτερο στάδιο την υλοποίηση των προγραμμάτων σπουδών. Σε τρίο στάδιο έρχεται η έκθεση από εξωτερική επιτροπή, η οποία θα αποτιμά το έργο του κάθε προγράμματος. Η διαφορά σε σχέση με την αξιολόγηση είναι ότι τα κριτήρια σε αυτή την περίπτωση βαθμολογούνται. Αν περάσει ένα Πανεπιστήμιο θα παίρνει 8 χρόνια άδεια λειτουργίας. Αν πιάσει μικρότερη βαθμολογία θα λαμβάνει 2 -3 χρόνια διορία λειτουργίας, ενώ αν δεν πιάσει το όριο το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο θα βάζει λουκέτο και οι φοιτητές θα μεταφέρονται σε άλλο πιστοποιημένο τμήμα. Η αρχή αναμένεται θα γίνει από τον Ιούνιο του 2014. 

"Να συνεχίσουμε μακριά από συντεχνίες και πολιτικό κόστος"

Μεταξύ άλλων ο κύριος Αρβανιτόπουλος πρόσθεσε ότι “πρέπει να συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό, ανεξάρτητα από το πολιτικό κόστος και συντεχνίες με συνολική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος. Γνωρίζουμε ότι οι αλλαγές έφεραν αντιδράσεις. Ανεξαρτήτως όμως κόστους και αντιδράσεων πρέπει να προχωράμε. Είχαμε πει απο το καλοκαίρι του 2012 ότι ο νόμος - πλαίσιο για την αναβάθμιση των ΑΕΙ έπρεπε να εφραμοστεί και εφαρμόστηκε”.

Όπως ανέφερε επίσης οι αλλαγές πέρα από την υλοποίηση του νόμου έδωσαν τη δυνατότητα για μία ψήφο εμπιστοσύνης στα ελληνικά Πανεπιστήμια, ενώ έγινε αντιληπτή η εξέλιξη της διαδικασίας με τη στελέχωση των συμβουλίων των Ιδρυμάτων, από επιστήμονες εγνωσμένου κύρους.

“Επίσης ένα ακόμα στοιχείο, το οποίο έδειξε η διαδικασία είναι ότι υπάρχει μία σιωπηλή αλλά συντρηπτική πλειοψηφία της τάξεως του 80% που θέλει την αναβάθμιση των Ιδρυμάτων και την εξωστρέφια και διαφάνεια.  Πολλοί μίλησαν για δήθεν αλλαγή του νόμου ή απόσυρση. Η πραγματικότητα τους διέψευσε. Οι αλλαγές που έγιναν ήταν μόνο για την υλοποίηση του νόμου”, πρόσθεσε ο υπουργός.

Παραδέχτηκε ότι στην εφαρμογή του σχεδίου 'Αθηνά' για την αναδιάρθρωση του ακαδημαίκού χάρτη της χώρας ήρθαν συνολικές αλλαγές και αναμόρφωση της ανώτατης εκπαίδευσης, συνδέοντας τον ακαδημαϊκό με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας. 

“Κι εκεί υπήρξαν και λάθη και αβελτηρίες, αλλά προήλθαν από ένα εγχείρημα με την συμφωνία της συντριπτικής πλειοψηφίας, το οποίο έφερε συγχωνεύσεις 124 τμημάτων και 4 Ιδρυμάτων. Το μέτρο σύγκρισης είναι σε δύο επίπεδα: Τι είχε γίνει στο παρελθόν όταν χωρίς μελέτη όλες οι πολιτικές ηγεσίες έσπερναν ιδρύματα και τμήματα και τι γίνεται σήμερα”.

"Η τεχνολογική εκπαίδευση ήταν το αποπαίδι"

Ο κύριος Αρβανιτόπουλος αναφέρθηκε τέλος και στην αναβάθμιση της τεχνολογικής – επαγγελματικής εκπαίδευσης, καθώς “δόθηκε αξία στην τεχνολογική εκπαίδευση, η οποία ήταν το αποπαίδι της εκπαίδευσης για όσους αποτύχαιναν να μπουν σε κάποιο πανεπιστήμιο ή δεν ήταν καλοί μαθητές και φοιτητές”.

“Απαλλάξαμε τε ΤΕΙ από άσχετα τμήματα και αναβαθμίσαμε τα επαγγελματικά λύκεια, φέρνοντας την τομή του 4ου χρόνου της μαθητείας. Κάτι που στην πραγματικότητα συγκέρασε τους φορείς της εκπαίδευσης με τους κοινωνικούς εταίρους και την αγορά”.

Καταλήγοντας την ομιλία του στους δημοσιογράφους, ο κύριος Αρβανιτόπουλος ανέφερε ότι μέσα στην εβδομάδα θα τεθούν σε διαβούλευση δύο νέα νομοσχέδια. Το ένα θα καθιερώνει το νομικό πρόσωπο στις θρησκευτικές κοινότητες και το άλλο αφορά στην ειδική αγωγή, ολοκληρώνοντας, όπως είπε, έναν μεγάλο κύκλο μεταρρυθμίσεων. 

Η τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση στην Ελλάδα

Ποια σχολική αργία καταργείται από το επόμενο έτος

Μέχρι τέλος του έτους η διαγραφή των αιώνιων φοιτητών

Πότε θα βάζουν λουκέτο τμήματα σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ