Με τις ψήφους των βουλευτών των κομμάτων της συμπολίτευσης, περνάει από τη Βουλή η τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων. Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ κρίνουν επιβεβλημένη την τροποποίηση των συμβάσεων λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας και επισημαίνουν ότι πρέπει η επανεκκίνηση των έργων να γίνει άμεσα, με στόχο όχι μόνο την τόνωση της απασχόλησης αλλά και την ανάπτυξη. Τονίζουν επίσης ότι η επανεκκίνηση θα αποτελέσει ένα θετικό μήνυμα και για την προσέλκυση επενδύσεων. Ωστόσο, από την πλευρά τού ΠΑΣΟΚ επισημαίνεται ότι ο προβληματισμός για τα αποτελέσματα που θα έχουν οι αρχικές συμβάσεις στα διόδια είναι δικαιολογημένος και γι΄ αυτό "πρέπει να ξαναδούμε το ζήτημα της χιλιομετρικής χρέωσης".
Στον αντίποδα, ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει ότι "θέλει ειλικρινά" να γίνουν τα έργα, αλλά όχι με τέτοιες επιβαρυντικές για τα συμφέροντα του δημοσίου συμβάσεις, καθώς τα έργα θα ήταν δυνατό να ξεκινήσουν και πάλι με πολύ λιγότερα χρήματα. Ταυτόχρονα, καταγγέλλει ότι, ουσιαστικά, τα έργα παραχώρησης μετατρέπονται σε δημόσια έργα, αφού η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου υπερβαίνει το 55%. Η αξιωματική αντιπολίτευση θέτει και θέμα για τα διόδια, προειδοποιώντας ότι οι πολίτες θα πληρώνουν βασιλικά, για τις διελεύσεις τους.
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, κατά του νομοσχεδίου δηλώνουν και οι ΑΝ.ΕΛΛ., η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ, ενώ και η ΔΗΜΑΡ δηλώνει ότι ήθελε εξ΄αρχής και στήριξε την επανεκκίνηση των έργων, όχι όμως με την επαχθή μεταφορά στο ελληνικό δημόσιο της ζημίας που προκλήθηκε από τις καθυστερήσεις και προειδοποιεί πως δεν θα ψηφίσει "υπέρ", αν η κυβέρνηση δεν βρει τρόπο να μην υπάρχει η επιβάρυνση αυτή.
Στην κοινοβουλευτική επιτροπή όπου συζητείται από το πρωί το νομοσχέδιο, ο υφυπουργός Υποδομών, Μιχάλης Παπαδόπουλος ζήτησε σύντμηση του χρόνου συζήτησης του νομοσχεδίου, προκειμένου αυτό να έχει ψηφιστεί έως τις 10 Δεκεμβρίου, καθώς η ψήφιση αποτελεί την προϋπόθεση για την εκταμίευση κοινοτικών κονδυλίων. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης ζήτησε να καταγραφεί η διαμαρτυρία του κόμματός του διότι η κυβέρνηση, μέσα σε ασφυκτικές προθεσμίες, ζητάει την έγκριση της Βουλής προκειμένου οι εργολάβοι, αντί να πάρουν χρήματα από τις τράπεζες που ανακεφαλαιοποιήθηκαν, να τα πάρουν από κοινοτικά κονδύλια.
Ο εισηγητής της ΝΔ, Δημήτρης Τσουμάνης εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι το Ελληνικό Δημόσιο εισήλθε στις διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες με αποκλειστικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Αναφέρθηκε επίσης στις θετικές συνέπειες επανεκκίνησης των έργων και κάλεσε όλες τις πλευρές να αναλογιστούν τι θα γινόταν σε περίπτωση που επιλογή ήταν η μη επανεκκίνηση των έργων και η καταγγελία των αρχικών συμβάσεων.
Στο ίδιο κλίμα, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Χρήστος Γκόκας χαρακτήρισε σημαντική τη συμφωνία για την υπέρβαση των προβλημάτων που προέκυψαν και επισήμανε την εθνική σημασία των έργων. Ταυτόχρονα, όμως, είπε ότι "υπάρχει δικαιολογημένος προβληματισμός για τα αποτελέσματα της εφαρμογής της αρχικής σύμβασης για τα διόδια" και γι΄αυτό, είπε, "πρέπει να ξαναδούμε το ζήτημα της χιλιομετρικής χρέωσης".
"Ανακοινώσατε την τρομακτική αύξηση στα διόδια και, ενώ κάνατε τόσες τροποποιήσεις στις συμβάσεις παραχώρησης, συντηρήσατε ευλαβικά τα διόδια" κατήγγειλε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Ευγενία Ουζουνίδου, σημειώνοντας ότι αυτό θα συμβεί "αν και οι εταιρείες εισπράττουν διόδια χωρίς να έχουν εκτελεστεί τα έργα". Ως προς τα έργα, είπε ότι με τις τροποποιήσεις των συμβάσεων, η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου υπερβαίνει το 55% και, συνεπώς, τα έργα είναι δημόσια. Χαρακτήρισε επίσης "μέγα σκάνδαλο" το γεγονός ότι δεν ενεργοποιήθηκαν ρήτρες και, για τη στάση του κόμματός της, είπε: "Θέλουμε ειλικρινά να γίνουν τα έργα, όχι όμως με τόσο επιβαρυντικές συμβάσεις. Τα έργα θα μπορούσαν να επανεκκινήσουν με πολύ λιγότερα χρήματα και όχι με όσα προβλέπονται".
Κατά του νομοσχεδίου δήλωσε ο γραμματέας της ΚΟ των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Κωνσταντίνος Γιοβανόπουλος, σημειώνοντας ότι οι βουλευτές της συμπολίτευσης δεν θα μπορέσουν να κρυφτούν για το θέμα της αύξησης των διοδίων, λέγοντας ότι έχουν προβλεφθεί με τις αρχικές συμβάσεις. Ο κ. Γιοβανόπουλος κάλεσε τους συναδέλφους του βουλευτές να σταθούν απέναντι σε τέτοια νομοθετήματα που ευνοούν σκανδαλωδώς εργολάβους. Υπογράμμισε, όμως, ότι κανείς δεν είναι αντίθετος με την αναπτυξιακή αύρα που θα φέρουν τα μεγάλα οδικά έργα. Ειδικά για τα διόδια όμως, κατήγγειλε ότι ο κουμπαράς τους εκχωρείται στους εργολάβους, αφού το δημόσιο αναλαμβάνει να καλύψει τη χασούρα, στην περίπτωση που οι κατασκευαστές δεν γεμίσουν τα ταμεία τους.
"Τελικά, λεφτά υπάρχουν μόνο για τους εργολάβους" σχολίασε ο εισηγητής της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Παναγιώταρος και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο "δώρο της μνημονιακής συγκυβέρνησης στους νταβατζήδες, στους οποίους είχε αναφερθεί στο παρελθόν και ο κ. Καραμανλής". Κατηγόρησε, επίσης, προσωπικά, τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ότι "ξέρει καλά να υπηρετεί τα συμφέροντα των εργολάβων- καναλαρχών".
Η ειδική αγορήτρια της ΔΗΜΑΡ, Ασημίνα Ξηροτύρη είπε ότι οι συμφωνίες δύσκολα μπορούν να γίνουν αποδεκτές. "Η Δημοκρατική Αριστερά είχε δώσει μάχη για την επανεκκίνηση των έργων, αλλά όχι με τέτοια επιβάρυνση για το ελληνικό δημόσιο και τον πολίτη" ανέφερε η βουλευτής, σημειώνοντας πως ήδη από τα σφάλματα των αρχικών συμβάσεων υπήρξε ζημία για το ελληνικό δημόσιο, "για να φτάσουμε τα έργα αυτά να είναι μόνο κατά τον ορισμό τους έργα παραχώρησης".
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Νίκος Μωραΐτης κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση χαρίζει πακέτο εκατομμυρίων ευρώ στους κατασκευαστικούς ομίλους και επιβαρύνει τη λαϊκή τάξη. Είπε ακόμη ότι υπέρ των κατασκευαστών θα είναι και η αύξηση των διοδίων και κατήγγειλε ότι, με τις τροποποιήσεις των συμβάσεων, ξεκινάει ένα νέο μεγάλο πάρτι κερδοφορίας, καθώς η πτώση της κίνησης των αυτοκινήτων θα συνιστά λόγο ανωτέρας βίας, ως ρύθμιση θωράκισης των κατασκευαστικών ομίλων από τις επιπτώσεις της κρίσης. Πρόταση του ΚΚΕ είναι η δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα κατασκευών, που θα ασχολείται αυτός με όλα τα στάδια ενός έργου.