Το “ναι” του ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλισε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τη χορήγηση ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας στην Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Α.Ε., ενώ θετική ήταν και η ψήφος της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, της Δημοκρατικής Αριστεράς και του ΚΚΕ. Αντίθετα, κατά ψήφισαν Ανεξάρτητοι Έλληνες και Χρυσή Αυγή, αν και ξεκαθάρισαν ότι η αμυντική βιομηχανία πρέπει να συνεχίσει την παραγωγική της λειτουργία και να αναπτυχθεί.
Στην ομιλία της, η αναπληρώτρια υπουργός Εθνικής Άμυνας, Φώφη Γεννηματά, τόνισε ότι “σε αυτή την πολύ κρίσιμη φάση των διαπραγματεύσεων, είναι πολύ σημαντικό να στείλουμε μήνυμα ότι η αμυντική βιομηχανία είναι ένα ζήτημα που ενώνει και δε διχάζει”. Η κ. Γεννηματά χαρακτήρισε ως το μεγαλύτερο αγκάθι την έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, “αγκάθι” που η κυβέρνηση προσπαθεί να ξεπεράσει με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Η κ. Γεννηματά προκλήθηκε αρκετές φορές από τον ΣΥΡΙΖΑ να ενημερώσει τη Βουλή ποιο ακριβώς είναι το σχέδιο που αντιπαραθέτει η κυβέρνηση στις αξιώσεις της τρόικας. Η απάντηση που έδωσε είναι ότι η κυβέρνηση ανέλαβε να εκπονήσει σχέδιο για τη βιωσιμότητα των ΕΑΣ, σχέδιο που να εξυπηρετεί τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και να είναι συμβατό με τους κανόνες του Ανταγωνισμού. Ειδικότερα για την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, είπε ότι στόχος είναι να στηριχθεί η εταιρεία στο μεταβατικό στάδιο, για να συνεχίσουν οι γραμμές παραγωγής, για να πάρουν κάποια από τα χρήματα οι εργαζόμενοι και για να καλυφθούν ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, αν και θεωρεί ότι απαιτείται ολοκληρωμένη λύση, εκτίμησε ότι η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου κινείται σε θετική κατεύθυνση. Ταυτόχρονα όμως, κατέθεσε τροπολογία, προτείνοντας να εξαιρεθούν οι επιχειρήσεις της κρατικής αμυντικής βιομηχανίας από τον νόμο στον οποίο στηρίχθηκε ο “βίαιος θάνατος” της ΕΡΤ. Η αξιωματική αντιπολίτευση προτείνει, επίσης, οι αμυντικές βιομηχανίες να μην υποχρεούνται σε προσκόμιση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας έως το τέλος του 2014. Για το ίδιο χρονικό διάστημα να γίνει αναστολή είσπραξης ποινικών ρητρών, να θεσπιστεί το ακατάσχετο των πληρωμών που αναλογούν σε οφειλόμενους μισθούς και να διασφαλιστεί ο δημόσιος έλεγχος του συνόλου της κρατικής αμυντικής βιομηχανίας.
“Η τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ έρχεται απέναντι από τη διαδικασία του ελέγχου από τη Γενική Διεύθυνση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και υπάρχει κίνδυνος να θεωρηθεί αθέμιτη κρατική ενίσχυση”, εξήγησε η κ. Γεννηματά, αναλύοντας τους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση απορρίπτει την τροπολογία, χαρακτηρίζοντάς τη μάλιστα επικίνδυνη.
“Ορθή λύση είναι η εν λειτουργία εξυγίανση των ΕΑΣ”, είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Δημήτρης Σαλτούρος προσθέτοντας ότι, αναμφισβήτητα, η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Λίγο αργότερα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Πάρις Κουκουλόπουλος αξιοποίησε τη συζήτηση, προκειμένου να ζητήσει “να κατεβούν κάποιοι από τα καλάμια και άλλοι από τα κάγκελα και να βάλουν πλάτη στις πρωτοβουλίες που ανακοίνωσε η ΚΟ του ΠΑΣΟΚ και για να βγούμε γρηγορότερα από την κρίση”. Σχολιάζοντας την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ, είπε ότι δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στην εποχή που είχε ως αποτέλεσμα να παραλάβει το ΠΑΣΟΚ 25 δισ. ευρώ πρωτογενές έλλειμμα από την κυβέρνηση Καραμανλή.
Υπέρ της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου τάχθηκε η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ Μαρία Γιαννακάκη, χωρίς να παραλείψει να αναφερθεί στις παθογένειες που παρήγαγαν τα χρέη και τα ελλείμματα στην εταιρεία. “Θεωρούμε ότι πρέπει, όμως, να δοθεί στην ΕΑΣ Α.Ε. ο απαραίτητος χρόνος για να μπορέσει η εταιρεία να σταθεί στα πόδια της και να εξετάσουμε ξανά το θέμα αυτό μετά από δύο χρόνια”, είπε η βουλευτής. “Η αναδιοργάνωση των ΕΑΣ, από το 2010 και μετά, έχει προχωρήσει αρκετά και αυτό είναι κάτι που μπορούμε να το βάλουμε δυνατά στις διαπραγματεύσεις. Η αμυντική βιομηχανία δεν μπορεί να μπει στις μυλόπετρες της τρόικας”, ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΔΗΜΑΡ, Βασίλης Οικονόμου.
Μοναδική λύση είναι ένας ενιαίος φορέας αμυντικής βιομηχανίας που θα συνδεθεί μάλιστα με τα ναυπηγεία, σχολίασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης, σημειώνοντας ότι η πρόταση αυτή είναι η μόνη που θα επιτρέψει στην αμυντική βιομηχανία να επιβιώσει. “Είναι γνωστή η θέση μας με τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου. Κανείς βέβαια δεν θα μπορούσε να έχει αντίρρηση με το περιεχόμενο της. Αλλά υπάρχουν πολλά ερωτηματικά”, σημείωσε ο κ. Παφίλης και αποκάλυψε: “Σκεφτόμαστε να προτείνουμε παράταση του χρόνου για τη φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, αλλά αν οδηγηθούν σε ξεπούλημα τότε κάτι τέτοιο θα ευνοούσε τον αγοραστή”.
Από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ο Γαβριήλ Αβραμίδης υποστήριξε ότι η κυβέρνηση έχει μετατρέψει το πολίτευμα, από Προεδρευομένη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία σε βασίλειο των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου. Στο ίδιο κλίμα με τον αρχηγό του κόμματός του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Νότης Μαριάς είπε ότι υπάρχουν ευθύνες για όσους είχαν την ευθύνη της Διοίκησης αλλά και την πολιτική ευθύνη για τα ελλείμματα της αμυντικής βιομηχανίας. Χαρακτήρισε, επίσης, έγκλημα το ότι έχει ενταχθεί στον κατάλογο των ακινήτων του ΤΑΙΠΕΔ, η ακίνητη περιουσία των ΕΑΣ.
Από τη Χρυσή Αυγή, ο Πολύβιος Ζησιμόπουλος είπε ότι σκοπίμως δεν υλοποιούνται επενδυτικά προγράμματα ύψους 33 εκατ. ευρώ, τα οποία αν προχωρούσαν, θα μετέτρεπαν σε βιώσιμη την αμυντική βιομηχανία. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής, Ηλίας Κασιδιάρης πρότεινε, για την εξυγίανση των ΕΑΣ να αξιοποιηθούν επ' ωφελεία τα οικόπεδα που δεν έχουν σχέση με τις παραγωγικές διαδικασίες, να προχωρήσουν οι παραγωγικές δραστηριότητες που έχουν μπλοκάρει, να ρευστοποιηθούν άμεσα οι απαιτήσεις από Ιράκ και να προχωρήσει άμεσα η πώληση των αποθεμάτων που έχει κατασκευάσει η εταιρεία.
Οι τροπολογίες
Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε και η τροπολογία του υπουργείου Ναυτιλίας για το τέλος πλόων και παραμονής, στα σκάφη αναψυχής. Όπως εξήγησε ο κ. Βαρβιτσιώτης, με τους προηγούμενους φόρους στα σκάφη αναψυχής δεν συγκεντρώθηκαν σημαντικά έσοδα. “Είναι ζήτημα να μαζεύτηκαν 200.000 ευρώ”, παρατήρησε ο υπουργός και διευκρίνισε ότι εξαιρούνται από την τροπολογία οι βάρκες μέχρι 7 μέτρα, που είναι η βάρκα της οικογένειας, είναι το φθηνό μέσο αναψυχής και το τέλος αυξάνεται από εκεί και μετά, ανάλογα με τα μέτρα του σκάφους.
Μάλιστα, ο κ. Βαρβιτσιώτης επικαλέστηκε εκτιμήσεις που δείχνουν ότι, αν το τέλος εισπραχθεί σωστά και λειτουργήσουν οι μηχανισμοί είσπραξης, θα υπάρξει ετήσιο έσοδο ύψους 20 εκατ. ευρώ. Εξήγησε ακόμα ότι η διάταξη ψηφίζεται τώρα, προκειμένου το τέλος αυτό να ενταχθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα και να είναι δυνατή η πληρωμή του, ηλεκτρονικά.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στα κίνητρα για τα σκάφη αποκλειστικής επαγγελματικής χρήσης και το κίνητρο παραμονής σκαφών αναψυχής για ελλιμενισμό, με μπόνους 50% μείωσης την επόμενη χρονιά και χαρακτήρισε τον φόρο, ανταγωνιστικό σε σχέση με τον διεθνή περίγυρο. Ανακοίνωσε, τέλος, ότι μέσα στην επόμενη εβδομάδα κατατίθεται στη Βουλή νομοσχέδιο για τα σκάφη αναψυχής, προκειμένου να δοθεί ώθηση στο yachting και να προσελκύσουμε σκάφη στις ελληνικές μαρίνες.
Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε και η τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών για το τέλος ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων. Με την τροπολογία, απαλλάσσονται από τον φόρο πολυτελείας τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί σε άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ καθώς και τα ηλεκτροκίνητα.