Με τις αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία ( ν 4387/2016) τα πολιτικά πρόσωπα που κατέχουν δημόσιες θέσεις πληρώνουν όσο πληρώνει ο κάθε πολίτης και σε κάθε περίπτωση πληρώνουν περισσότερη εισφορά αλληλεγγύης σε σχέση με το 2014 και κυρίως σε σχέση με αυτό που προέβλεπε ο ν. 4305/2014 των Σαμαρά-Βενιζέλου.
Αυτό τονίζουν, μεταξύ άλλων, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, που επικαλείται το Αθηναϊκό Πρακτορείο, σχετικά με το σημερινό δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου για τον τρόπο υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης σε πρόσωπα που κατέχουν δημόσιες θέσεις. Όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές τα πολιτικά πρόσωπα που κατέχουν δημόσιες θέσεις με την νέα φορολογική νομοθεσία ελαφρύνθηκαν ή επιβαρύνθηκαν ανάλογα με το συνολικό τους εισόδημα και με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους φορολογούμενους. Στο βαθμό που έχουν υψηλά εισοδήματα επιβαρύνθηκαν από την συνολική αναμόρφωση της φορολογίας εισοδήματος και εισφοράς αλληλεγγύης, όπως και όλοι οι φορολογούμενοι με ίδια εισοδήματα.
Ειδικότερα από το υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
• Το δημοσίευμα αποσιωπά ότι με το ν. 4387/2016 η φορολογία εισοδήματος έγινε δικαιότερη, έστω και εντός του ασφυκτικού πλαισίου των στόχων για έσοδα. Καταργήθηκαν σκανδαλώδεις διατάξεις που ευνοούσαν υψηλά εισοδήματα και μειώθηκε η φορολογία για τα χαμηλά εισοδήματα που αποτελούν τη συντριπτική και σιωπηρή πλειονότητα των φορολογούμενων. Τα πολιτικά πρόσωπα που κατέχουν δημόσιες θέσεις ελαφρύνθηκαν ή επιβαρύνθηκαν ανάλογα με το συνολικό τους εισόδημα και με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους φορολογούμενους. Στον βαθμό που έχουν υψηλά εισοδήματα, επιβαρύνθηκαν από την συνολική αναμόρφωση της φορολογίας εισοδήματος και εισφοράς αλληλεγγύης, όπως και όλοι οι φορολογούμενοι με ίδια εισοδήματα.
• Ο Ελεύθερος Τύπος νοσταλγεί το προηγούμενο φορολογικό σύστημα της συγκυβέρνησης Σαμαρά - Βενιζέλου, που επιβάρυνε περισσότερο τα χαμηλά εισοδήματα. Γι’ αυτό και προσπαθεί να δυσφημήσει τις αλλαγές του ν. 4387/2016.
• Η μέθοδος είναι γνωστή: το δημοσίευμα απομονώνει ένα σημείο των αλλαγών της νομοθεσίας για την φορολογία εισοδήματος και δεν υπολογίζει την συνολική φορολογική επίπτωση στα εισοδήματα των πολιτών γενικότερα και των προσώπων που κατέχουν δημόσιες θέσεις ειδικότερα.
• Ακόμα, λανθασμένα ή ψευδώς, μόνον ο ίδιος ο συντάκτης μπορεί να γνωρίζει, ισχυρίζεται ότι ο συντελεστής 8% στα πρόσωπα με συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις επιβλήθηκε με το ν. 4305/2014 των Σαμαρά - Βενιζέλου. Όμως, αυτός ο νόμος, μείωσε τους συντελεστές κατά 30%, συμπεριλαμβανομένου και του 5% για τα πολιτικά πρόσωπα, που ήταν μέχρι τότε και κατά συνέπεια θα γινόταν 3,5%. Η διάταξη αυτή δεν ίσχυσε, γιατί τροποποιήθηκε με το ν. 4334/2015 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που επέβαλε το 8% στα πρόσωπα που κατέχουν τις συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις.
• Το αν καθένα από αυτά τα πρόσωπα πληρώνει περισσότερο ή λιγότερο συνολικό φόρο (φορολογία εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης) σε σχέση με το προηγούμενο σύστημα και μετά τις αλλαγές του 2016, εξαρτάται από το συνολικό εισόδημά του και δεν μπορεί να γενικευθεί. Πληρώνει όσο πληρώνει ο κάθε πολίτης και σε κάθε περίπτωση πληρώνει περισσότερη εισφορά αλληλεγγύης σε σχέση με το 2014 και κυρίως σε σχέση με αυτό που προέβλεπε ο ν. 4305/2014 των Σαμαρά - Βενιζέλου.
Πιο συγκεκριμένα:
- Με το ν. 4387/2016 άλλαξε η φορολογία εισοδήματος και η εισφορά αλληλεγγύης για όλους τους φορολογούμενους. Αναδιαμορφώθηκαν οι κλίμακες και οι συντελεστές φορολογίας, με τρόπο που λάμβανε υπόψη την συνολική επιβάρυνση από την φορολογία εισοδήματος και την εισφορά αλληλεγγύης.
- Ενοποιήθηκε η φορολόγηση των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις με τα εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα (επαγγελματίες, «μπλοκάκια»). Με αυτόν τον τρόπο έπαψε η ευνοϊκή φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών με υψηλά εισοδήματα, που είχε εισαχθεί για πρώτη φορά στο ελληνικό φορολογικό σύστημα το 2013 και προέβλεπε ανώτατο συντελεστή για αυτά τα εισοδήματα (33%) κατά 9 εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερη από ίσα εισοδήματα μισθωτών (42%). Με το νέο σύστημα ο ανώτατος συντελεστής για το κλιμάκιο εισοδήματος άνω των 40.000 ευρώ ανήλθε για όλους στο 45%. Παράλληλα, με την ενοποίηση της κλίμακας, μειώθηκε η φορολογική κλίμακα των επαγγελματιών με χαμηλά εισοδήματα (όπως είναι οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι) από το 26% στο 22%.
- Το παλιό σύστημα υπολογισμού της εισφοράς αλληλεγγύης που εισήχθη το 2011 (ν. 3986/2016) είχε ένα σημαντικό πρόβλημα, ότι ο συντελεστής της εισφοράς υπολογιζόταν σε ολόκληρο το εισόδημα και όχι στο κλιμάκιο εισοδήματος. Μια μικρή διαφορά στο εισόδημα μπορεί να οδηγούσε σε μεγάλη διαφορά στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
- Στα πρόσωπα που κατέχουν συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις επιβαλλόταν ο ανώτατος συντελεστής σε ολόκληρο το εισόδημά τους ανεξάρτητα του ύψους του συνολικού εισοδήματός του. Ο ανώτατος συντελεστής ήταν 4% για τους πολίτες και 5% για τα πολιτικά πρόσωπα μέχρι το 2014 και η κυβέρνηση Σαμαρά - Βενιζέλου είχε νομοθετήσει να μειωθεί στο 3,5%. Με το ν. 4334/2015 ο συντελεστής αυτός αυξήθηκε στο 8%.
- Με το ν. 4387/2016, οι συντελεστές της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης επιβάλλονται ανά κλιμάκιο εισοδήματος, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τους συντελεστές του φόρου εισοδήματος. Για αυτό ο ανώτατος συντελεστής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης είναι πλέον 10% και όχι 8% που ήταν το 2015 ή 4% το 2014. Η δομή των συντελεστών λαμβάνει υπόψη τη συνολική επιβάρυνση από φόρο εισοδήματος και εισφορά αλληλεγγύης. Λόγω της νέας αυτής δομής, στα πρόσωπα που κατέχουν συγκεκριμένες δημόσιες θέσεις, επιβάλλεται πλέον η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, με τον ίδιο τρόπο που επιβάλλεται σε όλους τους πολίτες.